Nefkens Brabant: Zonder over de top te zijn

‘De koffiecorner in onze nieuwe showroom heeft de look & feel van een loungehoek. Met werkplekken voor de klant. En échte bonenkoffie. Het gevolg is dat klanten er soms blijven werken lang nadat hun auto klaar is.’


Uitgave: Jan-Febr 2018
Thema’s: Bedrijfshuisvesting Bouw Brabant Dealerbedrijf

Rick van Heerebeek is salesmanager van de Brabantse Nefkens-vestigingen. Hij is duidelijk enthousiast over de vernieuwde showroom in Den Bosch. ‘Zeven jaar geleden onderging deze locatie al een ingrijpende verbouwing. Toen werd de buitenkant van het gebouw aangepakt. Deze keer was het de beurt aan de binnenkant. We hebben grondig nagedacht over hoe het moest worden en hebben echt de tijd genomen om het goed te doen. Natuurlijk hebben we rekening gehouden met de feedback van onze klanten.’

Ontbijtje
Aanleiding voor de drastische make-over was de nieuwe huisstijl van Peugeot. ‘Als grootste dealer in de regio zijn we het onszelf verplicht ons interieur in die zin aan te passen. Tegelijk zagen we het als de perfecte gelegenheid om ook andere veranderingen door te voeren. Dus gingen we brainstormen over wat we onze klanten willen bieden. Die denkoefening resulteerde in de conclusie dat we vooral rust en een thuisgevoel willen creëren. Zonder over de top te zijn. De vernieuwde koffiehoek staat model voor de beoogde sfeer. Het is een aangename, uitnodigende ruimte geworden, waar klanten ongestoord kunnen werken. ‘s Ochtends kunnen ze er genieten van een ontbijtje. Alle benodigde faciliteiten zijn aanwezig. De tafels zijn bijvoorbeeld voorzien van een oplaadpunt voor smartphones of tablets. Wachten wordt op die manier een prettig tijdverdrijf. Sommige klanten blijven hier de hele ochtend doorwerken. Of overwegen zelfs hun zakelijke afspraak in onze koffiehoek te houden. Eigenlijk zien ze onze showroom dus als een flexibele werkplek’, lacht Rick.

Schuifdeuren
Bij de invulling van de nieuwe showroom was de frisse blik van verkoopleider Barco Marijnissen zeker van toegevoegde waarde. ‘Iets meer dan een jaar geleden kwam ik in dienst van Nefkens. Ik hield toen een soort nulmeting voor mezelf’, zegt hij. ‘Wat was goed? Wat kon er volgens mij anders? Beter? Dat je de deur van het pand letterlijk moest openduwen, vond ik maar weinig klantvriendelijk. En dat er geen gastvrouw was, vond ik ook vreemd. Ik ben blij dat er serieus is geluisterd naar mijn bevindingen. De nieuwe showroom heeft dan ook automatische schuifdeuren en er is weer een bemande ontvangstbalie van 8.00 uur tot 18.00 uur en op zaterdag tot 17.00 uur. Verder heeft de werkplaats een eigen receptie gekregen, zodat front en back office gesplitst zijn.’ 

Minder papier
‘Bij de verbouwing hebben we uiteraard ook maatregelen genomen die passen in de gedachte ‘erkend duurzaam’. Er is overal ledverlichting. Vloerverwarming zorgt voor een constante temperatuur in de showroom. In de werkplaats doen we bovendien aan gescheiden afval. Dat we minder papier gebruiken, zie ik ook als een aspect van duurzaamheid. Vroeger lagen onder meer posters, folders, kortings- en prijslijsten overal verspreid in de showroom. Al die informatie is nu gebundeld en is digitaal te lezen op de muurschermen.’

De grootste
‘De verbouwing is vlot verlopen. Tegenvallers waren er eigenlijk niet. Het enige ongemak situeerde zich op het buitenterrein. Daar moest een aantal van onze occasions worden gestald, want ook dié showroom onderging een verbouwing. Voor klanten was het dus wel eens zoeken naar een parkeerplek. Dat was vervelend. We waren ons bewust van het probleem, maar konden er jammer genoeg weinig aan doen.’ Inmiddels blijkt ook de verbouwing van de occasionsshowroom bijna klaar te zijn. ‘Kom maar eens mee kijken’, nodigt Rick me uit. Via de werkplaats komen we in een indrukwekkend grote ruimte. ‘Hier komen straks de occasions te staan. Het tussenschot gaat eruit. Beide showrooms lopen dan in elkaar over. Zo ontstaat er een totale oppervlakte van 2700 m2 aan uitgestalde auto’s. Daarmee hebben we de grootste showroom van Nederland’, zegt de salesmanager trots. 

Digitalisering
Hoe past de nieuwe showroom in de toekomstvisie van Nefkens? ‘Ook al hebben we met de website een extra showroom, we zijn ervan overtuigd dat de consument altijd behoefte heeft aan een fysieke showroom. Bij de aanschaf van een auto speelt de beleving immers een grote rol. Zeker als het gaat om nieuwe modellen die nog niet op de weg zijn getoond. Tegelijk erkennen we de noodzaak om te blijven digitaliseren. In die zin ontwikkelt Peugeot op dit moment een concept waarbij de klant meteen ziet hoe de auto van zijn dromen eruitziet. Concreet betekent het dat de klant in de showroom, bij de auto van zijn keuze, op een tablet zijn specifi eke wensen kan ingeven. Lederen bekleding? Een trekhaak? Een andere kleur? Hij ziet meteen het resultaat van zijn keuze. En krijgt ook meteen te zien waar de auto in voorraad is, hoe lang de levertijd is en wat de financieringsen leasingmogelijkheden zijn. Een soort track & trace systeem maakt het hele proces inzichtelijk voor de klant. Met deze showroom, alle ontwikkelingen op technologisch vlak en de prachtige belijning van de modellen zijn we méér dan klaar voor de toekomst’, besluiten beide heren. 

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's