Fleetcompass: Chaos in autoland

‘Waarom hebben bedrijven het schoonmaken van hun kantoor wél uitbesteed en het beheer van hun wagenpark nog niet? Leasevoorwaarden uitpluizen, contracten afsluiten, scherpe prijzen bedingen; het kost veel tijd, geld en energie. Als autolease-intermediair zorgen wij voor een transparante en objectieve ondersteuning op de lange termijn.’


Uitgave: Jan-Febr 2019
Thema’s: Autobedrijf Lease Mobiliteit

‘Wij’ is Fleetcompass, opgericht door Jan Swinkels en Wilko de Vogel. Samen staan ze voor decennia aan ervaring in de leasewereld. Jan op commercieel vlak, Wilko wat betreft de operationele kant. Sinds 1 mei 2018 zitten ze met hun bedrijf in de prachtig verbouwde Vughtse Sint-Petruskerk. In deze inspirerende omgeving praten we over de rol van lease-intermediairs, de kleine lettertjes en de unieke aanpak van Fleetcompass.

Enerverend
Jan steekt van wal: ‘Het wagenpark en wat erbij komt kijken, is in veel bedrijven een ondergeschoven kindje. Al helemaal in mkb-bedrijven met 10 tot 150 bedrijfswagens. Vaak wordt het fleet management gemakshalve ondergebracht bij hrm of finance. Even vaak beschouwen die afdelingen het als een tijdrovende, enerverende taak die niets met hun corebusiness te maken heeft.’ ‘En dan is er nog de vraag voor welke leasemaatschappijen ze het beste kunnen kiezen’, vult Wilko aan. ‘Gaan ze met één maatschappij in zee? Met als gevolg dat ze geen vergelijkingsmateriaal hebben en onafhankelijk advies ontbreekt. Of brengen ze hun wagenpark onder bij meerdere leasemaatschappijen? Wat dan weer zorgt voor een stroom van documenten, versnipperde documentatie en verschillende vormen van facturatie en rapportage. Met als resultaat dat ze geen overzicht hebben van de Total Cost of Ownership (TCO). Ze weten niet wat ze op de lange termijn kwijt zijn. Evenmin kunnen ze de jaarlijkse kosten tegen elkaar afzetten.’

Onwetendheid
‘Als intermediair tussen ondernemers en leasemaatschappijen kunnen we volledige ontzorging bieden als het gaat om fleet management. Toch zien we dat er nog veel onwetendheid is omtrent het bestaan van intermediairs. Bedrijven weten soms niet goed hoe ze ons kunnen vinden. Daarom willen we meer naar buiten treden.’ Over hun werkwijze zegt Wilko: ‘Natuurlijk kunnen we alles van hieruit regelen, maar we werken ook heel vaak als externe wagenparkbeheerder op locatie. Onze operationele medewerkers zitten geregeld bij de klant in huis als hij dat wil. Vaak fungeren we als een interne afdeling van het bedrijf. Ik denk dat veel medewerkers niet eens weten dat we niet op de payroll staan, zo vanzelfsprekend vinden ze het dat we in het bedrijf rondlopen.’

Groot en breed
‘Met onze Fleetcompass-aanpak hebben we goud in handen. Een gedurfde uitspraak, maar voortgaande op het enthousiasme van klanten en prospects durf ik die wel te maken’, vindt Jan. Wat maakt Fleetcompass dan zo bijzonder? ‘We zijn de enige, echt onafhankelijke autolease-intermediair van Nederland. Omdat we met alle leasemaatschappijen werken, weten we wat er overal speelt. We kennen de visie van de leasemaatschappijen op elektrisch rijden. Weten welke modellen op de markt komen of wanneer er scherpe acties zijn. Onze expertise is groot en breed. Omdat we geen enkel belang hebben, is ons advies objectief en transparant. Onze dienstverlening stopt bovendien niet bij de inkoop, maar omvat ook advies, controle en het beheer van het wagenpark. We gaan niet voor de snelle marge, maar we besparen tijd en geld voor onze klanten en bieden ondersteuning op lange termijn. Dat is vrij uitzonderlijk in de intermediairwereld.’

Kleine lettertjes
‘Bij het afsluiten van een contract word je verondersteld de kleine lettertjes te lezen. Maar hoe vaak doe je dat? Laat staan dat je de voorwaarden van verschillende leasemaatschappijen gaat uitpluizen om tot de beste keus te komen. In de Fleetcompass Lease Agreement hebben we scherpe voorwaarden evenals onze fee vooraf vastgelegd. Die voorwaarden zijn door verschillende leasemaatschappijen geaccepteerd. Ook onze klanten hebben ze unaniem ondertekend. Ze weten dat het goed zit. Als je de voorwaarden scherp hebt, hoef je aan de voorkant dus alleen nog naar de prijs te kijken. Dat scheelt een hoop tijd en energie.’

Nieuwe meetmethode
‘Het afgelopen jaar werd gekenmerkt door chaos in autoland’, antwoordt Jan op de vraag hoe hij terugkijkt op 2018. ‘Dat heeft te maken met het standpunt omtrent diesel en de nieuwe meetmethode (WLTP-regeling). Vanaf 2019 zijn er nog twee vormen van bijtelling: 4 procent voor elektrisch rijden, 22 procent voor benzine, diesel en hybride auto’s. Veel bedrijven hebben echter hun normen voor lease rijden gebaseerd op diesel. Door de nieuwe regelgeving zien we dat leaseprijzen van benzineauto’s op hogere kilometrages goedkoper worden ten opzichte van dieselmodellen. Het omslagpunt moet dus hoger. Afgezien daarvan is er de wil om verantwoord te rijden. Maar hoe moeten bedrijven omgaan met elektrisch rijden? En met de verschillende situaties van hun medewerkers? Wat als een medewerker in een appartement woont waar geen laadpalen staan? Niet iedereen kan immers een laadpaal thuis plaatsen. En moet je nu al een auto met een hoge actieradius bestellen als je weet dat het nog een jaar duurt voor die wordt geleverd? Er is nog veel onduidelijkheid en onzekerheid omtrent elektrisch rijden. Onze adviserende rol wordt dan ook steeds belangrijker.’ Wat verwachten de heren van 2019? ‘We gaan ons onder andere verder verdiepen in elektrisch rijden want we willen onze klanten op elk moment van de juiste informatie kunnen voorzien’, luidt het enthousiaste antwoord.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's