Bij binnenkomst valt er direct iets op bij GTV: de helft van het personeel is vrouw. Niet iets wat je verwacht van een hightechbedrijf dat elektrotechnisch maatwerk levert. Commercieel directeur Roger Hendrix legt uit hoe dit komt: ‘Net als vele andere technische bedrijven ervaren wij hoe lastig het is om nieuwe medewerkers te werven. Daarom zijn we gaan kijken hoe we onze werkzaamheden passend kunnen maken voor andere doelgroepen; mensen die aanvankelijk voor heel ander werk zijn opgeleid, die weleens wat anders willen, voor herintreders of mensen met een ‘rugzak’.’ Dit is volgens Roger niet alleen ingegeven vanuit een tekort, maar ook vanuit een maatschappelijk verantwoord personeelsbeleid. ‘De hele wereld verandert steeds sneller, evenals de technologie. Niet iedereen kan met deze vele prikkels even goed overweg. Daarom willen we mensen een plek bieden, waarin ze kunnen bijdragen aan de samenleving en op kunnen klimmen op de maatschappelijke ladder.’
Draad op maat
Om meer werk te verrichten met hetzelfde personeel én anders geschoolde mensen in te kunnen zetten, is GTV slimmer gaan produceren. Als eerste in de Benelux heeft het Bossche bedrijf een Komax Zetra aangeschaft. ‘Een innovatieve machine waarmee draad op maat wordt geknipt, de uiteinden worden gestript en voorzien van een hulsje dat de montage vereenvoudigd. Op de draadjes wordt tevens een codering geprint, zodat duidelijk is welk onderdeel waaraan verbonden dient te worden’, legt operationeel directeur John de Gouw uit. De codering is voor de medewerkers nu slechts een kwestie van de draad aflezen; er komt geen tekening meer aan te pas. ‘We kunnen mensen veel leren, maar een elektrotechnische tekening aflezen is echt een vak apart. Het seriematig assembleren hebben we nu opgeknipt in hapklare stukjes, als een IKEA-handleiding, waardoor er geen specifieke technische kennis vereist is. Iedereen kan het.’
Weinig concurrentie
28 jaar geleden begon GTV met kabelconfectie en vervolgens de bouw van besturingskasten en schakelpanelen, maar door de jaren heen is het bedrijf steeds vaker als partner betrokken bij de ontwikkeling ervan. Roger: ‘Onze engineers bedenken, ontwerpen en ontwikkelen complexe elektrotechnische oplossingen. Dat is onze belangrijkste toegevoegde waarde. Klanten komen graag hier in onze ‘proeftuin’ spelen, waarin ze gebruikmaken van alle faciliteiten en onze creativiteit en kennis.’ Doordat GTV alle diensten onder een dak biedt, heeft het bedrijf volgens Roger weinig concurrentie. ‘Onze dienstverlening en elektronische maatwerkoplossingen zijn uniek. Pas als een product een standaard wordt en bedrijven deze gaan kopiëren, kun je spreken van concurrentie. Bijvoorbeeld uit China; daar kunnen ze steeds vaker goedkope, kleine reseries produceren. Daarom proberen we niet op prijs te winnen, wel op kwaliteit, de geboden flexibiliteit en korte doorlooptijden.’
Spreiding
De opdrachtgevers van GTV zijn zeer divers: van olieraffinaderijen en het leger tot hotelketens en de bouw. Roger vertelt trots over een aantal projecten: ‘Voor T-Mobile hebben we 4.500 nieuwe zendmastkasten gebouwd, deze waren nodig voor de overgang van het 3G- naar 4G-netwerk. En voor Signify, voorheen Philips Lighting, katten we armaturen om door ze klantspecifiek te maken. Daarnaast produceren we veel prefab wandcontactdozen die van een stekker zijn voorzien. Dat scheelt voor de installateurs veel tijd en fouten.’ GTV heeft bewust gekozen voor deze variëteit. John: ‘Iedere branche heeft zo z’n eigen piek- en dalmomenten. Dankzij een grote spreiding aan klanten creëren we continuïteit en houden we onze medewerkers het hele jaar door aan het werk.’
Ambitie
Inmiddels zijn er zo’n 80 mensen bij GTV werkzaam, een verdubbeling in vier jaar tijd. Deze groei is ingezet nadat John en Roger het bedrijf, waar ze beiden al werkzaam waren, in 2013 overnamen. John vertelt meer over de software-integratie die door hen veelvuldig wordt toegevoegd: ‘We zijn een van de weinige experts in Nederland op het gebied van LON (Echelon) en andere lichtschakelsystemen die worden ingezet voor de centrale regeling van verlichting van onder meer snelwegen, openbare gebouwen of bedrijventerreinen. Dezelfde deskundigheid zetten we in op andere terreinen, zoals energiemetingen, klimaatbeheersing en beveiliging.’ De komende jaren wil GTV verder groeien, onder meer in de energietransitie. ‘Nederland moet van het gas af en stapt de komende jaren nog meer over op elektriciteit’, meent John. Daarnaast richt het bedrijf zich op de hightechindustrie in Eindhoven. ‘We zijn een elektronische one-stop-shop voor grote fabrikanten die originele elektronische onderdelen of eindproducten maken en hun toeleveranciers. Mooi dat we met onze oplossingen een bijdrage mogen leveren aan het versnellen van de energietransitie en de ontwikkeling van de Nederlandse techniekbranche.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Arnold Reyneveld