Begin januari is het geijkte moment om terug te blikken en vooruit te kijken. Dat doet ook Martin Houben, directievoorzitter van Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken.
Niet anders
‘In een tijd die bijzonder dynamisch en digitaal is, blijven wij trouw aan wat ons altijd onderscheiden heeft: onze coöperatieve gedachte en lokale betrokkenheid. Dat zal in 2019 niet anders zijn. Rabobank zal altijd Rabobank blijven. We blijven letterlijk en figuurlijk dichtbij onze klanten en leden. De aanwezigheid van negentig lokale banken met marktteams, is dan ook een fundamentele en bewuste keuze’, benadrukt Martin.
Kleine beetjes
De toenemende digitalisering is aan Rabobank niet voorbijgegaan. De bank heeft het afgelopen jaar flink geïnvesteerd in digitale ontwikkelingen. ‘Klanten regelen hun bankzaken steeds meer online. Het is onze taak tools aan te reiken waarmee dat snel, makkelijk en veilig kan gebeuren. Rabo Bankieren App bijvoorbeeld is uitgebreid tot 85 ondersteunende functies. Voor ondernemers is Tellow ontwikkeld, een gebruiksvriendelijke boekhoudtool die hen op administratief vlak kan ontlasten. En voor particulieren hebben we een app ontwikkeld waarmee ze kunnen beleggen telkens als ze geld uitgeven’, lacht Martin. ‘Met Peaks wordt namelijk bij elke gepinde transactie het bedrag afgerond naar de volgende euro. Het wisselgeld wordt op een account bijgeschreven. Kleine beetjes worden zo ongemerkt groter.’
Roots
‘Een onmiskenbare ontwikkeling is de toenemende vraag naar alternatieve vormen van financiering. Dat zien we met name bij het midden- en kleinbedrijf’, stelt Martin. ‘Rabo & Crowd is een antwoord op die vraag. Bovendien past het perfect bij onze coöperatieve roots en onze rol als verbinder. Via een geregulariseerde beurs brengen we investeerders (de crowd) samen met mkbondernemers die geld nodig hebben. Zelf zorgt Rabobank uiteraard voor een deel van de financiering in de vorm van een bancaire lening of krediet. Rabo & Crowd is voortgevloeid uit ervaringen die we opdeden met Rabo & Co. Toen ging het om vermogende particulieren die zorgden voor een substantiële inleg. Deze keer kunnen ook zakelijke investeerders instappen.’
Bankieren 3.0
‘Kenmerkend voor een bedrijf in beweging is dat het geregeld zijn interne organisatie onder de loep neemt en indien nodig aanpast. Dat doen wij ook. Onder de noemer ‘bankieren 3.0’ heeft Rabobank Nederland veertien regio’s of kringen gedefinieerd. Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken valt samen met vijf andere lokale banken onder de kring Midden-Brabant. Elke kring heeft één bank met een team van mid- en backoffice specialisten. Dit team bundelt specifieke (sector)kennis en fungeert als elkaars sparringpartners. Enerzijds worden de lokale banken dus kleiner in aantal medewerkers. Anderzijds krijgen ze alle ruimte om zich te richten op de klant, ondersteund door de specialistenteams.’
Verbinder
Bij zijn aantreden als directievoorzitter van Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken in 2017 stelde Martin dat hij een verbinder wilde zijn met als doel de regio economisch sterker te maken. Is hij zijn belofte nagekomen? ‘Jazeker’, lacht hij breeduit. ‘Ook op maatschappelijk vlak hebben we mooie initiatieven opgepakt. Onze maatschappelijke agenda bevat vier kernpunten: de groei van ondernemers, voedsel en verspilling, zelfredzaamheid en leefomgeving. Het zijn de pijlers onder de economische groei van de regio.’
Slim inzetten
‘In maart 2018 is het platform Driven by Data - Connecting Business’ opgericht. Met dit platform willen we ondernemers in de stad en regio helpen om structureel te groeien door het slim inzetten van data. Vaak hebben bedrijven een schat aan gegevens in huis, maar weten ze niet hoe ze die kunnen aanwenden voor meer omzet, minder kosten, meer tevreden klanten en productinnovatie. Het MKB Data Lab is een van de initiatieven van dit platform. Mkb’ers worden er op korte termijn geholpen met praktische oplossingen voor specifiek datagerelateerde vraagstukken. Binnenkort starten we reeds met de derde versie. Verder werden in 2018 Rabo Werkplaats Digitalisering en de Den Bosch Dataweek geïntroduceerd. Binnen een paar jaar willen we met ’s-Hertogenbosch dé datastad van Nederland zijn’, zegt Martin Houben enthousiast. ‘Misschien is dit hoog gegrepen, maar als je ziet wat er al is gerealiseerd, is het tegelijk een realistische doelstelling.’
Geldzorgen
Ook de andere pijlers van de agenda kregen in 2018 concreet vorm. ‘Samen met veertien Bossche zorginstellingen, Stichting Godshuizen, AgriFood Capital, Care Culinair en Stichting Diverzio is een programma ontwikkeld dat moet zorgen voor verantwoorde en gezonde voeding in zorginstellingen. Afgezien daarvan moet het resulteren in 25 procent minder voedselverspilling en een aanzienlijke daling van de kosten. Wat zelfredzaamheid betreft, was met name het top 100-diner voor bedrijven een belangrijk initiatief. Uitgangspunt was namelijk de bewustwording van het feit dat 1 op de 5 Nederlandse gezinnen kampt met problematische schulden. Dat betekent dat 7 procent van de medewerkers wellicht geldzorgen heeft. Met de fiKks-app kunnen ondernemers hun medewerkers helpen om grip te krijgen op hun financiële situatie.’
Goede voornemens
Heeft directievoorzitter Houben nog bijzondere voornemens voor het nieuwe jaar? ‘Met hetzelfde elan doorgaan. Samen met de klant willen we ook dit jaar ijveren voor een betere en mooiere leefomgeving. Voor verantwoord omgaan met voedsel. We willen ondernemers blijven ondersteunen in hun groei. En er alles aan doen om schulden de wereld uit te helpen.'
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld