Tribal en Digibiz: Het Nieuwe Werken 3.0

Een lekker potje gamen in de kelder, kennis en inspiratie opdoen bij de buren, chillen in loungeruimtes en in alle rust kunnen werken in speciale stiltecabines: dit zijn slechts enkele voorbeelden van het nieuwe werkconcept van Tribal Internet Solutions en Digibiz. Beide internetmarketing bedrijven stappen over op ‘Het Nieuwe Werken 3.0’, als zij begin volgend jaar gezamenlijk hun intrek nemen in De Gruyter Fabriek in ’s-Hertogenbosch.


Uitgave: Juli-Aug 2011
Thema’s: Online marketing Internet

Tribal en Digibiz zijn allebei Bossche online marketingbedrijven die ruim 10 jaar gespecialiseerd zijn in het bouwen van gebruiksvriendelijke websites en het aantrekken van meer relevante bezoekers op deze sites. Ze zijn elkaars concurrent, maar gaan toch samenwerken onder één dak. De grote vraag is: vanwaar deze opvallende keuze? Martijn Vervoordeldonk, directeur van Digibiz: 'Door samen te werken is er simpelweg meer kennis tot onze beschikking. Het is mogelijk om een totaal dienstenpakket aan onze klanten te bieden, zonder dat je zelf alle specialisaties in huis hoeft te hebben. Zo kunnen we flexibel omgaan met de kennis en capaciteit die we nodig hebben.'

De Jam Fabriek
Fabriekshal D, waar vroeger jam werd gefabriceerd door kruidenier De Gruyter, is de toekomstige locatie van Tribal en Digibiz. Het pand met de toepasselijke werktitel ‘De Jam Fabriek’ is onderdeel van het grootste creatieve verzamelkantoor (55.000 m²) van Nederland. Van 2008 tot 2012 wordt er door de Bossche Investerings Maatschappij (BIM) gewerkt aan een ingrijpende restauratie van de fabriek, zodat het oorspronkelijke gebouwencomplex weer herkenbaar wordt. De toegankelijkheid, kleinschaligheid en cross-overs tussen creatieve geesten en  ambachtelijke werkers zijn de belangrijkste redenen voor de online marketing-bedrijven om te kiezen voor deze locatie. 'Ons nieuwe pand moet een warme ontmoetingsplek en ideeënbroedplaats worden. En waar kun je beter zitten dan tussen een bonte verzameling van creatievelingen?', aldus Jan Beekwilder, directeur van Tribal Internet Solutions.

Creatief werkproces
Wat aanvankelijk begon als een gezamenlijk verhuisplan, groeide uit tot het concept ‘Het Nieuwe Werken 3.0’. De 1.0 in het plan staat voor een inspirerende werkomgeving. Vervoordeldonk: 'Digibiz ‘kampeert’ nu tijdelijk samen met Tribal in de Helftheuvel. Hiervoor zaten we op bedrijventerrein De Brand. Een mooie locatie, alleen leek het gebouw op een saai accountantskantoor in plaats van op een plek waar ideeën ontstaan. Door een inspirerende werkplek te bieden, proberen wij het creatieve werkproces te stimuleren. Daarnaast willen wij ons huidige personeel behouden én nieuw talent aantrekken.' Beekwilder voegt daar aan toe: 'In tegenstelling tot veel andere bedrijven voeren wij het systeem van flexplekken niet in om kosten te besparen, want het aantal vierkante meters neemt juist toe. We proberen vanuit de behoeften van de werknemer te denken. De ene keer wil hij brainstormen in een creatieve ruimte, de andere keer wil hij één op één overleggen of zich even ontspannen in de gamesroom. Hier gaan wij onze locatie op inrichten.' Onder het personeel blijkt ook veel behoefte te zijn aan een plek waar rustig gewerkt kan worden. De Tribal-directeur vervolgt: 'Op ons kantoor staan communicatiekanalen zoals telefoon, Skype, MSN en mail de hele dag open. Hierdoor worden mensen continu gestoord en gaan sommigen zelfs liever thuiswerken. Dit willen we voorkomen. Thuiswerken is prima, hiervoor hebben we ook een unieke ICT-infrastructuur ontwikkeld. Maar het moet niet zo zijn dat werknemers wegblijven, omdat ze hier geen rustige plek hebben waar ze zich kunnen concentreren.'

pag 27 Tribal
Aantrekkelijke partner

De 2.0 staat voor duurzaamheid. Tribal en Digibiz hebben zich als doel gesteld om in 2013 CO2-neutraal te zijn. Beekwilder: 'Voor een dienstverlenende MKB-er is dat een grote uitdaging. Maar duurzaamheid vinden wij niet alleen voor onze eigen toekomst belangrijk. Potentiële klanten en werknemers hechten hier steeds meer waarde aan. Voor hen willen wij ook op dit gebied een aantrekkelijke partner en werkgever zijn.' Vervoordeldonk: 'Door hergebruik, afvalscheiding en het terugdringen van het energieverbruik kunnen we een stap in de goede richting maken. Maar we willen meer. We zetten in samenwerking met De Gruyter speciale elektrische fietsen in voor woon-werk verkeer. Zo willen we werknemers uit de auto krijgen. Daarnaast doen we met het elektrische automerk Tesla mee aan het project ‘Paleiskwartier Elektrisch’. Samen met de BIM willen wij dit initiatief uitrollen voor andere bedrijven in De Gruyter Fabriek.'

Vakidioten
Het meest opzienbarende van de aanpak is wellicht de 3.0: het delen van kennis met de omgeving. Naast de 50 werkplekken in de Jam Fabriek komen er 7 partnerruimtes, waarin bedrijven komen die passen binnen het concept. Zij kunnen gebruik maken van alle faciliteiten, zodat de creatieve kruisbestuiving makkelijk kan plaatsvinden. Beekwilder: 'Vakidioten wisselen nu eenmaal graag kennis uit. Via social media wordt er al jaren volop informatie gedeeld. Het is een trend die niet tegen te houden is.' De tijd dat ondernemers kennis voor zichzelf houden of dit alleen tegen betaling willen delen, is volgens de Digibiz-directeur voorbij: 'Het is juist fijn om van vakgenoten feedback te krijgen en om een klankbord te hebben. Hierdoor kunnen we allemaal een kwalitatief hogere dienstverlening leveren.' Beekwilder voegt daar tot slot aan toe: 'Het is ‘business not as usual’, en daar ligt nu precies de kracht.'

< Alle thema's