Unlimited Vision & Sound: Eigen zender op internet heeft de toekomst

Unlimited Vision & Sound is gespecialiseerd in licht, audio en video en richt zich voornamelijk op de zakelijke markt en exclusieve evenementen. 'De combinatie van deze drie disciplines maakt ons bedrijf uniek', aldus de 34-jarige Pascal van Engelen, oprichter en eigenaar van Unlimited Vision & Sound. Onlangs zijn de faciliteiten van het Rosmalense bedrijf verder uitgebreid met een meercamera regiewagen, waardoor de audiovisuele dienstverlener ook (semi-)live registraties voor zowel internet als televisie kan verzorgen.


Uitgave: Juli-Aug 2011
Thema’s: Businessevent Evenementen Audio en video

De carrière van Pascal van Engelen begon eigenlijk vijftien jaar geleden als DJ. Als bijbaantje draaide de student Elektrotechniek plaatjes op feesten. 'Ik kwam er achter dat ik wellicht niet de beste DJ was, maar ik vond het wel heel leuk om alle technische zaken te faciliteren. Al snel liepen de aanvragen binnen en kon ik mijn eerste personeel inhuren', aldus Pascal. De ondernemer werkte tijdens zijn afstudeerproject bij KPN en later als freelancer mee aan televisieprogramma’s zoals ‘De Bus’ en ‘Big Diet’ (beiden SBS6). Van Engelen hield zich bezig met internettelevisie, zodat de kijkers 24 uur per dag alles konden volgen. 'Dit was echt een doorbraak op het gebied van streaming video. De speciale site van ‘De Bus’ werd in korte tijd miljoenen keren bezocht.'

Zakelijke markt
In 1999 studeerde Pascal af bij KPN. Vanwege zijn werkervaring bij dit bedrijf en de groeiende vraag naar technische ondersteuning bij bedrijfspresentaties maakte hij de overstap naar de zakelijke markt. 'Zeker toen beursgenoteerde ondernemingen werden verplicht om jaarlijks een Algemene Vergadering van Aandeelhouders te organiseren, steeg het aantal aanvragen om jaarpresentaties voor internet te registreren enorm. De aandeelhouders konden inloggen via de website van het bedrijf en zo de presentatie live volgen. Voor onder meer Ahold, TNT en KPN hebben wij deze uitzendingen gefaciliteerd.'

Netjes in pak
Unlimited kan ook worden ingezet tijdens exclusieve evenementen. 'Van plasmaschermen tot LED-verlichting; als er een stekker aanzit, kunnen wij het voor onze rekening nemen. Voor de KPN Challenge Awards 2011 hebben wij bijvoorbeeld een ijshockeyring omgebouwd tot showlocatie. Maar denk ook aan het Jeroen Bosch Gala of de Afghanistan-top voor Defensie.' Voor verschillende locaties is Unlimited ‘preferred supplier’. 'Chateau St. Gerlach in Valkenburg aan de Geul en Chateau Neercanne zijn toplocaties waar wij regelmatig komen. In de regio ’s-Hertogenbosch werken wij onder meer samen met Stadion de Vliert, Maaspoort Sports & Events en de Talent Factory. Ook zijn wij vaste partner van de BOB Borrels in deze regio', vertelt Van Engelen trots. Omdat veel van de opdrachtgevers zich in het hoge segment bevinden, past het Rosmalense bedrijf zijn uitstraling hierop aan. 'We zijn geen ‘rock ’n rolltypes’, wat je toch regelmatig ziet bij veel technici. Zeker 60 procent van onze opdrachten doen wij netjes in pak. Klanten waarderen dit zeer.' Het personeel van Unlimited heeft ieder een eigen hoofddiscipline maar ook kennis van alle andere facetten binnen het bedrijf. 'Opdrachtgevers vinden het prettig om één vast aanspreekpunt te hebben. Wij vinden het erg belangrijk dat onze medewerkers allround zijn, want juist de combinatie van de disciplines audio, video en licht maakt ons bedrijf zo bijzonder.'

pag 25 Unlimited
Gevolgen crisis

Hoewel Unlimited steeds verder groeit, ging ook aan dit bedrijf de crisis niet onopgemerkt voorbij. 'Het aantal bedrijfsfeesten liep drastisch terug. Dat zijn de eerste zaken waarop bezuinigd wordt. Daarentegen stegen de aanvragen voor vergaderingen. Tijdens een slechte periode is er immers veel behoefte aan overleg. Hierdoor zijn we de crisis redelijk goed doorgekomen.' Toch zijn de gevolgen nog merkbaar. 'De prijzen in onze branche staan nog steeds onder druk. Ik verwacht dat dit langzaam wel zal bijtrekken maar momenteel wordt er binnen onze markt nog dikwijls onder de prijs gewerkt', aldus Pascal.

Eigen regiewagen
Sinds kort heeft de audiovisuele dienstverlener haar faciliteiten uitgebreid met een meercamera regiewagen die uitgerust is met vier camera’s. De wagen heeft Unlimited samen met KPN gebouwd, maar is nu eigendom van het Rosmalense bedrijf. 'Wij hebben de regiewagen al meerdere malen ingezet voor diverse televisie-uitzendingen van Omroep Brabant en bij evenementen zoals het WK Aerobics.' Volgens Van Engelen zien steeds meer bedrijven de kracht van (semi) live gaan: 'Het hebben van een eigen televisiezender op internet heeft de toekomst. Dit is voor bedrijven vele malen goedkoper dan reclame- of zendtijd kopen op televisie. Daarnaast is internet sneller en heeft het potentieel een groter bereik.'

Mobiele toepassingen
Volgens Pascal liggen er ook volop kansen voor de audiovisuele branche op het gebied van mobiele toepassingen. 'Unlimited is samen met een partner bezig met het ontwikkelen van een (betaalde) app voor evenementen, presentaties, bands en festivals. Via deze app krijgen mensen toegang tot exclusief beeldmateriaal zoals interviews met artiesten, backstage opnames of zelfs een speciaal concert voor de appgebruikers.' Er zijn nog volop mogelijkheden voor het bedrijf maar Van Engelen wil niet al te hard groeien: 'Ik wil graag een middelgroot bedrijf blijven houden, omdat ik niet alleen mensen wil aansturen. Ik vind het zelf veel te leuk om ook nog vakinhoudelijk bezig te zijn. Juist de afwisseling maakt deze baan de allerleukste die er is.'

< Alle thema's