Hoewel ik als directeur van een flink regionaal schoonmaakbedrijf toch echt deel uitmaak van deze wereld, heb ik de ontwikkelingen met verbazing gevolgd. Ik zag een groot contrast tussen de wereld die we via de media ervaren en die van alledag, waarin we samen ons dagelijks brood proberen te verdienen. Jammer is dat in de beeldvorming het conflict vooral ging over geld. Ik vind juist dat het om veel meer gaat dan om centen en procenten. Dat bewijzen we toch dagelijks bij GWs dé schoonmaker. Ik sta positief in het leven en zie altijd wel kansen om (nog) beter te worden. De strijd om de uurtarieven en ziektedagen is gestreden. Dat geeft weer energie om daadwerkelijk inhoud te geven aan de maatschappelijke kant van het ondernemen.
Misschien is dat niet helemaal uit te drukken in harde cijfers en feiten in een spreadsheet. Toch ben ik ervan overtuigd dat het, zeker op termijn, wel degelijk rendement oplevert. Voor ons, voor onze partners waarmee we samenwerken en voor onze (toekomstige) medewerkers. Concrete voorbeelden? We zijn in gesprek met een woningbouwvereniging over het invullen van hun social return. Er lopen gesprekken met de gemeenten en bedrijven om tot afspraken te komen over het inzetten van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Daarin lopen we graag voorop omdat het past bij de kernwaarden van onze onderneming.
In de economie van de toekomst gaan afspraken over dit soort ‘maatschappelijk ondernemen’ echt scoren. Het overstijgt de ‘centen en procentenbenadering’ en biedt volop prikkels voor kansen. Denk daar maar eens over na op de camping of onder de palmboom. Dan spreken we elkaar in de herfst.
Gaby Westelaken. GWs dé schoonmaker