Bourgondisch 's-Hertogenbosch: Nieuwe opzet voor culinair spektakel

‘Zien, proeven en ontmoeten’, zo luidt al jaren de slogan van Bourgondisch ’s-Hertogenbosch. Daar is sinds dit jaar het element beleven aan toegevoegd. Het nieuwe concept van het culinaire evenement omvat onder meer een kookstudio en kooktheater, waar diverse food & wine workshops en clinics te volgen zijn. Ook de indeling van het terrein is veranderd: er komt een wereldterras, een tweede verdieping op het middenterrein en een 70 meter grote zwevende overkapping. Bestuursleden Myriam Habets en Wout Aarninkhof lichten enthousiast de nieuwe plannen toe.


Uitgave: Juli-Aug 2015
Thema’s: Businessevent Relatiemarketing Horeca Restaurant

Van 10 tot en met 13 september vindt de 29e editie van hét culinaire evenement van Nederland plaats op de Parade. Traditiegetrouw staan culinaire verwennerij, kwaliteit en entertainment centraal, alleen zullen bezoekers de komende editie met een nieuwe opzet worden verrast. ‘Ieder jaar roepen we dat de lat weer hoger moet en scherpen we op basis van evaluaties onze plannen verder aan. Maar dat is op een gegeven moment geen uitdaging meer. Door een gloednieuw concept neer te zetten vinden we onszelf opnieuw uit
en hopen we tegelijkertijd de bezoekers te inspireren’, vertelt Wout. Myriam, die samen met Wout en Hans van der Pas ‘het architectentrio van Bourgondisch ’s-Hertogenbosch 3.0’ vormt, voegt daaraan toe: ‘Food is hot. Kijk maar naar het groeiende aantal foodevents en kookprogramma’s op tv. Je kunt als bestuur dan niet rustig achterover leunen en teren op je huidige succes. Je moet blijven innoveren en inspelen op de behoeftes van de bezoekers, die op culinair- en entertainmentgebied steeds meer gewend en verwend zijn.’ PPeople en Buro Belgers ondersteunen het bestuur bij het realiseren van het nieuwe programma. 

Win-winsituatie 
Voor Wout was het creëren van een nieuwe opzet een project waar hij als ingenieur zijn tanden goed in kon zetten. ‘Mijn uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je met hetzelfde budget bezoekers een hele nieuwe ervaring kan bieden? Ook waren er een aantal technische problemen te tackelen. Uit de evaluatie van vorig jaar bleek namelijk dat niet iedere restaurateur kon profiteren van de voorgaande overkapping. Dat is nu opgelost door een grotendeels transparante tent van 5 meter hoog en 70 meter lang over de Parade te plaatsen. Zo blijft iedereen droog, mochten de weergoden ons niet goed gezind
zijn en is er genoeg ruimte voor een fris briesje om door te waaien als het warm is.’ Om
de plaatsing van de tent te realiseren zocht Wout samenwerking met kunstenfestival Artibosch en muziekfestival Buma NL. Deze evenementen vinden namelijk vlak voor en na Bourgondisch ’s-Hertogenbosch plaats. ‘Dankzij een goed overleg met beide organisaties kunnen we eerder opbouwen en later afbreken. Hierdoor kunnen zij profiteren van de overkapping, die in totaal ruim twee weken op de Parade zal staan. Zo ontstaat er een win-winsituatie.’

Wereldse beleving
Voor inspiratie voor de nieuwe opzet is door Wout en Myriam gekeken naar het markthalconcept in Rotterdam. Myriam: ‘De boogvorm van de overkapping geeft een soortgelijke sfeer. Daarnaast hebben we een wereldterras aan de kant van de Theater aan de Parade gecreëerd. Hier kunnen bezoekers bij kleine eettentjes wereldse fingerfoodgerechtjes afhalen, die op het voorliggende terras kunnen worden genuttigd.’ De dubbeldekker aan de voet van de Sint Jan verdwijnt. Wel wordt er op het middenterrein een tweede verdieping gebouwd, waar zowel een kookstudio als kooktheater komt. Onder meer tv-kok Ramon Beuk zal hier diverse kookworkshops en -demonstraties verzorgen. Via de website van Bourgondisch ’s-Hertogenbosch kunnen geïnteresseerden hiervoor tickets bestellen. Wout: ‘Bezoekers kunnen niet alleen meer leren over eten, maar ook zelf de handen uit de mouwen steken. Er is een zestal kookeilanden gerealiseerd waaraan in groepjes van zes gekookt kan worden. Alle handelingen van de kok zullen live via een groot scherm en headsets te volgen zijn.’

Programma
In het vernieuwde programma zijn ook een aantal vertrouwde onderdelen opgenomen. Donderdagavond 10 september vindt de speciale relatieavond plaats, die alleen toegankelijk is voor genodigden. ‘Tijdens deze avond worden ruim 2.500 gasten door een dertiental restaurateurs in de watten gelegd. Naast een aantal andere vaste gezichten mogen we dit jaar Noble, Ries Eten en Drinken en Le Méridien als nieuwkomers verwelkomen’, vertelt Wout. De BOB Borrel van Regio Business vindt traditiegetrouw op de vrijdagmiddag plaats en op zondag het kinderprogramma. De COSMO Academy verzorgt wederom het entertainment en onder begeleiding van leerlingen van het Koning Willem I College mogen kinderen in de kookstudio hun kookkunsten vertonen. Myriam: ‘We voeden graag de passie voor eten van onze jongste bezoekers. Kinderen van vier tot en met acht jaar kunnen cupcakes gaan bakken en versieren, de oudere kinderen gaan creatief met hamburgers aan de slag.’

Generale repetitie
Tot slot brandt er nog één vraag op de lippen: waarom pakt de organisatie juist nu uit in plaats van volgend jaar, wanneer het evenement haar 30-jarig bestaan viert? Myriam: ‘In 2016 vieren we niet alleen ons jubileum, maar dan is het tevens het Jeroen Bosch-jaar. We zien komende editie als een grote generale repetitie, waarin we kunnen proefdraaien. Mochten er nog verbeterpuntjes zijn, dan kunnen we dat mooi meenemen.’ Volgens Wout is er door de deelnemende restaurateurs al enthousiast op de nieuwe opzet gereageerd. ‘We zijn ook erg benieuwd naar de reacties van de bezoekers. Kom vooral zelf zien, proeven, ontmoeten en beleven!’

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's