Rabobank 's-Hertogenbosch: De kracht van een regionale aanpak

Aan koude acquisitie doet het Nieuwkuijkse VoiceTronics niet. Ook het woord ‘baas’ is op het kantoor van deze full service provider ten strengste verboden. Eigenaren Jordi van Essen en Alex van Herpen kiezen bewust voor een persoonlijke en regionale benadering. ‘Net als Rabobank staan we - letterlijk en figuurlijk - dichtbij onze klanten. Zo kunnen wij de beste service bieden.’


Uitgave: Juli-Aug 2015
Thema’s: ICT ICT-ondersteuning Financieringspartner Financieel management

Jordi en Alex leren elkaar kennen tijdens hun eerste bijbaantje bij een taxibedrijf in Vlijmen. Jaren later, in 2010, starten de vrienden samen een bedrijf dat ICT-oplossingen realiseert. In vijf jaar tijd is het bedrijf uitgebreid met zes personeelsleden, vond er een overname plaats en staat een vierde verhuizing vanwege de aanhoudende groei op stapel. Wat is het geheim van hun succes? ‘Onze klantenkring groeit vrijwel geheel dankzij warme contacten. Een goede reputatie is voor ons dan ook van wezenlijk belang. We zijn niet te beroerd om een stap extra te zetten. Een tevreden klant levert immers vaak weer een nieuwe op’, vertelt Alex. Zijn partner Jordi vult aan: ‘We hebben er bewust voor gekozen om ons op de regio’s Den Bosch, Breda en Tilburg te richten. Buiten deze regio’s werken we met een aantal vaste partners, die dezelfde persoonlijke en servicegerichte werkwijze omarmen.’

Anticiperen
Ingrid Bakker, accountmanager MKB van Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken, staat Jordi en Alex vanaf de oprichting van het bedrijf op diverse fronten bij: van advies en het regelen van verzekeringen en financiering tot het begeleiden van de invoering van het SEPA betalingsverkeer. ‘Omdat ik een allround-functie heb, kan ik de meeste vragen of verzoeken direct zelf beantwoorden. Indien nodig schakel ik één van onze specialisten in, maar in principe ben ik de vaste contactpersoon.’ Naast dat Ingrid het ondernemersduo op gezette tijden ziet en spreekt, komen ze elkaar ook tijdens diverse netwerkgelegenheden tegen. ‘Hierdoor weet je eerder wat er leeft en speelt bij een onderneming, kun je proactief meedenken en tijdig anticiperen op veranderende omstandigheden.’

Lokale betrokkenheid
Volgens Ingrid speelt lokale en maatschappelijke betrokkenheid van oudsher een grote rol bij de coöperatie. ‘Vroeger had je de kerk, de kroeg én de Rabobank. Nog steeds zijn al onze accountmanagers actief in zowel grote als kleinschalige netwerken. Dat is wat ons als bank onderscheidt.’ Ook Alex en Jordi zijn lokaal actief. Samen met Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken zijn ze bijvoorbeeld hoofdsponsor van tennisvereniging De Hoge Heide in Vlijmen. ‘Net als Rabobank geloven wij in ‘Maak je sterk voor elkaar’. We willen graag iets terug doen voor de samenleving. Daarnaast levert het sponsorschap leuke contacten met andere ondernemers op. Ook Ingrid treffen we regelmatig tijdens een sponsorbijeenkomst van de tennisclub. Dan is het fijn om elkaar even te kunnen aanschieten’, vertelt Alex. 

Glasvezelinitiatieven
Ook zijn Rabobank en VoiceTronics betrokken bij het opzetten en ondersteunen van de lokale glasvezelinitiatieven Glasnet Heusden en Glasnet Kaatsheuvel. ‘Dit zijn coöperaties van, voor en door ondernemers, die zonder winstoogmerk een modern en betaalbaar zakelijk glasvezelnet realiseren’, legt Jordi uit. Alex vervolgt: ‘Het is een open netwerk, dus ondernemers zijn vrij in hun providerkeuze. Juist dan merk je dat onze investering in een regionaal netwerk zich terugbetaalt. Het vertrouwen en de gunfactor heb je al mee. Daarnaast vinden veel MKB’ers het prettig om rechtstreeks en direct contact met een provider te hebben, mochten er technische problemen zijn.’ Ook Rabobank werkt volgens het principe van korte lijnen. Ingrid: ‘Dat is niet alleen effectiever, maar maakt mijn baan ook veel leuker. Het is bijzonder om het groeiproces van deze ondernemers stapsgewijs te mogen begeleiden. Daardoor heb ik nog meer eer van mijn werk.’ 

Vijf ondernemerstips van Alex van Herpen en Jordi van Essen:
• Toon lokale betrokkenheid
• Win advies in bij je directe omgeving
• Zorg dat je plezier blijft houden in wat je doet
• Bewaak een gezond kostenprofi el
• Groei stapsgewijs

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's