Al ruim twintig jaar houdt Frank kantoor in ’s-Hertogenbosch-Zuid. Daar is het softwarebedrijf, dat het gebruiks-vriendelijke webbased e-Captain ontwikkelt, behoorlijk uit zijn jasje gegroeid. e-Captain is een mix tussen CRM en ERP voor vereniging, stichting, zzp’er en kleinbedrijf. ‘Ons huidige pand beschikt over 165 vierkante meter. Met tien medewerkers zitten we behoorlijk op elkaars lip.’ Daarnaast worden er kleinschalige trainingen gegeven. ‘Aan kleine groepjes leggen we meer uit over de verschillende modules van e-Captain, zoals relatiebeheer, CMS-websites, boekhouden, verhuur, urendeclaratie, documentenbeheer en meer.’ In de beslissing om te gaan investeren in een groter pand is Frank niet over één nacht ijs gegaan. ‘Een nieuw avontuur aangaan op je 59e is toch anders dan wanneer je een jonge ondernemer bent. Maar een te krappe jas beperkt nu eenmaal de bewegingsvrijheid van je organisatie.’
Goede beslissing
Frank besluit om zich te gaan oriënteren op een nieuw pand en stapt naar Realeffect vastgoed advies, Putter en de Boer, zijn accountant en vervolgens naar de Rabobank, waar hij ook privé bankiert. Nu kan hij snel en makkelijk schakelen. Accountmanager Henk begeleidt en adviseert de ondernemer financieel naar zijn volgende stap. ‘Doordat hij ons vroegtijdig bij zijn plannen heeft betrokken, kon Frank gericht gaan zoeken naar een pand dat qua budget en toekomstperspectief bij zijn bedrijf past. Bij het beoordelen van de fi nancieringsaanvraag beoordeelt Rabobank meer dan alleen de cijfers’, vertelt Henk. ‘We kijken onder meer naar de branche en economische ontwikkelingen, het financieel management, de commerciële kwaliteiten en de staat van dienst van de ondernemer.’ Voor Frank betekent het groene licht van de bank een bevestiging van zijn keuze. ‘Het is prettig dat ik mijn ideeën kon ventileren en de haalbaarheid van mijn plannen eerst uitvoerig is getoetst. Dat Rabobank het volste vertrouwen in mij en mijn team heeft, versterkt mijn gevoel dat ik de juiste beslissing heb genomen.’
Nuttige tips
Naar eigen zeggen is Frank een kritische klant. ‘Ik wil ieder woord van de voorwaarden kunnen begrijpen. Henk heb ik dan ook aardig bestookt met vragen en opmerkingen.’ Voor Henk is dit geen enkel probleem. ‘Frank is een ondernemer die zich goed laat informeren en weloverwogen zijn beslissingen neemt. Zijn zorgvuldigheid is eigenlijk een pre voor de bank.’ De vele contactmomenten - soms zelfs dagelijks - hebben de ondernemer ook een aantal nuttige tips opgeleverd. ‘Henks advies om mijn lening op te splitsen in meerdere delen heb ik bijvoorbeeld ter harte genomen. Ik heb nu een lagere rente voor de kortlopende leningen en extra mogelijkheden om eerder boetevrij af te lossen.’ Henk vult aan: ‘Door intensief te sparren zijn we tot de meest optimale financieringsoplossing gekomen. Bovendien hebben we naast de financiering ook gelijk alle
verzekeringen doorgenomen en is Frank momenteel met ons in gesprek over andere producten.’
Expansiedrift
Franks grote wens om op Zuid te blijven heeft hij uiteindelijk los moeten laten. ‘Hier zijn de mogelijkheden voor bedrijfspanden wegens ruimtegebrek helaas te beperkt.’ DISPI vertrekt daarom binnenkort richting de Hambakenwetering: ‘Onze nieuwe locatie op High Tech Park is ruim vijf keer zo groot. We hebben dus genoeg ruimte voor toekomstige groei.’ Maar echt last van expansiedrift heeft de ondernemer niet. ‘Alleen dankzij gestage groei kunnen we blijven voldoen aan onze kwaliteitsstandaard.’ Henk waardeert deze aanpak: ‘Frank managet zijn groei goed en doet geen ondoordachte dingen. Hiermee creëert hij rust en stabiliteit binnen zijn organisatie én een loyale klantenkring!’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel