Van Mossel Ford: Een bijzonder goede match

Een enthousiaste nieuwe vestigingsdirecteur en een prachtig nieuw pand naast het persoonlijke contact, de prettige sfeer en de betrouwbaarheid die ze altijd al gewend waren; het belooft een mooie zomer te worden voor Fordrijders uit ‘s-Hertogenbosch en omstreken.


Uitgave: Juli-Aug 2016
Thema’s: Dealerbedrijf Autobedrijf Overnames

Henry Ford bracht met zijn praktische en betaalbare modellen de auto binnen bereik van het grote publiek: ‘Quality means doing it right when no one is looking.’ Zo’n honderd jaar later staat bij Van Mossel Ford de klant nog steeds centraal. De corporate slogan is veelzeggend: ‘Van Mossel biedt meer dan u verwacht’. En ook in de gloednieuwe Van Mossel Ford-dealer in Den Bosch, wil de eveneens gloednieuwe vestigingsdirecteur Hans Murre deze slogan meer dan waarmaken.

Uit de kluiten gewassen
‘Van Mossel Automotive Groep is een flink uit de kluiten gewassen familiebedrijf’, stelt Bas Kuijs, directeur cluster Ford en Opel. ‘Als je in ruim 65 jaar tijd 1100 medewerkers en 57 vestigingen (Nederland, België en Duitsland) telt, kun je wel spreken van een spectaculaire groei. Bijzonder is dat dit niet ten koste is gegaan van het persoonlijke contact en de aandacht voor de klant. Op onze corporate website staat bijvoorbeeld nog steeds het mobiele nummer van Eric Berkhof, onze algemeen directeur. En ja, het is écht zijn nummer’, lacht Bas. ‘Het is typerend voor de bereikbaarheid en betrokkenheid die wij nastreven. Betrokkenheid bij de klant en bij elkaar. Lijntjes uitzetten naar elkaar. Kennis delen. Streven naar synergie. Dit alles heeft Van Mossel Automotive Groep groot gemaakt. Het heeft ervoor gezorgd dat we de onestop-shop zijn waar de klant met al zijn mobiliteitswensen terecht kan.’

Lastig vaarwater
‘Toen de automotive branche een paar jaar geleden in lastig vaarwater zat, besloten Eric Berkhof en Ben Mandemakers een alliantie aan te gaan. Die samenwerking resulteerde onder meer in een eigen leasemaatschappij (International Car Lease Holding). Er werden ook tal van autobedrijven overgenomen. In amper een paar jaar tijd werd het bestaande aanbod van Volkswagen en Audi aangevuld met onder andere Peugeot, Land Rover, Kia, Jaguar, Opel en Ford. Roermond en Weert waren de eerste Forddealers die deel uitmaakten van de Van Mossel Automotive Groep. Helmond en Eindhoven volgden al snel. In Den Bosch waren we al aanwezig met Van Mossel OPC, Opel-dealer en op deze locatie hadden we het geluk dat er rondom het bestaande pand voldoende meters en capaciteit waren om ook de Fordlocatie te openen. Het gevolg is dat klanten nu kunnen genieten van ruim 5000 m2 autoplezier.’

Soepel bouwproces
Bas Kuijs vertelt gedreven verder over de integratie van Ford. ‘In Roermond en Weert werden de bestaande panden verbouwd, in Helmond werd vrij snel een passende locatie gevonden en in Eindhoven werd een tijdelijk filiaal geopend in afwachting van de bouw van de nieuwe FordStore. Op die manier konden we Fordklanten in de regio blijven bedienen. Inmiddels is de prachtige FordStore Eindhoven al volop operationeel. Op een bepaald moment waren we met verschillende bouwprojecten tegelijk bezig. In januari 2016 hebben we namelijk van de firma Van Berkel de locaties Den Bosch en Veghel overgenomen. In Den Bosch hebben we zoals gezegd gekozen voor nieuwbouw, in Veghel hebben we het bestaande pand spectaculair verbouwd en in het verlengde hiervan onze Opel-vestiging overgebracht naar de Vanderlandelaan, zodat beide locaties nu pal naast elkaar liggen. Dat alle bouwprojecten zo voorspoedig verlopen is deels te danken aan de ervaring die we met bouwen hebben opgebouwd. Daardoor loopt het proces soepel en gestroomlijnd. Vanuit onze eigen organisatie is er bovendien een uitstekende begeleiding op dat vlak. Daarnaast doen we bij voorkeur een beroep op lokale partijen. Als veel van je business in een straal van 20 km gebeurt en je hebt klanten die aannemer, loodgieter of schilder zijn, dan is het voor de hand liggend dat je die klanten, waar mogelijk, bij het bouwproces betrekt. Bovendien past het bij onze visie: we mogen dan groot zijn, het regionale karakter staat voorop.’

Brand-dedicated
Ook Hans Murre kijkt, met de frisse blik van een nieuwkomer, tevreden naar de vestiging waaraan hij leiding geeft. ‘Dit pand wil in alles een belevingswereld creëren waarin de klant zich goed voelt. Alles is gericht op het gemak en het plezier van de klant. Wie hier binnenstapt, ervaart een gevoel van openheid en overzichtelijkheid. Wat je daarnaast opvalt is de grote mate van kennis en ervaring van onze medewerkers en ook de bekende gezichten van Van Berkel. De gemiddelde ervaring met het merk bedraagt maar liefst zeventien jaar! In dit pand ademt en leeft iedereen ‘Ford’ en dat weten klanten erg te waarderen.’

Mensenmens
Tot slot de vraag aan de directeur van het Ford en Opel cluster waarom Hans Murre de aangewezen persoon is om deze nieuwe vestiging te leiden. ‘Ja, dat wil ik ook wel graag weten’, lacht Hans. Bas hoeft niet lang na te denken: ‘We waren op zoek naar iemand die alles heeft wat Hans belichaamt. We zochten een mensenmens die kan verbinden. Iemand die ook voeling heeft met het ondernemerschap en initiatief durft te nemen. Hans is zelf jarenlang ondernemer geweest. Maar wat mij vooral voor hem innam, is het feit dat hij contact kan maken met de klant. Verkopen is immers vertrouwen opbouwen met de klant. Je moet vriendjes worden. Die auto verkoopt zichzelf wel…’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's