Artishock Events & Marketing: We gaan voor een Oscar

‘De slingers ophangen kan iedereen. Onze kracht is dat we eigenzinnige events bedenken die het sluitstuk zijn van een verhaal. Een verhaal met inhoud en impact. Het mag gerust gecompliceerd zijn. En het kan nooit groot genoeg zijn.’


Uitgave: Juli-Aug 2017
Thema’s: Evenementen Entertainment Marketing Marketing en communicatie

‘Want we vinden het juist mooi om alle puzzelstukjes op hun plaats te laten vallen’, zeggen Mechtild Stultiens-van Straaten en Bart van Poppelen. Samen leiden ze Artishock Events & Marketing. Mechtild, die het bedrijf in 1994 oprichtte, stuurt het creatieve team aan. Bart zorgt op operationeel vlak dat alles perfect verloopt. In februari ontvingen ze samen met hun medewerkers een Gouden Giraffe voor de opening van de Jeroen Bosch tentoonstelling. ‘Het Gouden Kalf van de evenementenbranche.’ En de ambities van Artishock reiken nog verder. ‘We gaan voor een Oscar.’

Raken en verbinden
De door Artishock georganiseerde evenementen hebben stuk voor stuk een campagneachtige aanpak. ‘Een opzichzelfstaand event blijft niet bij. Dat doet het wél als het deel uitmaakt van een groter geheel. Van een grotere strategische boodschap die we omzetten in een traject.’ De tijd dat bedrijven tonnen spendeerden aan een eenmalig gebeuren met eten, drinken en een artiest, is volgens Mechtild voorbij. ‘Vandaag is er behoefte aan events die raken en verbinden. Events met inhoud en impact op de lange termijn. Want wat is er mooier dan de medewerker of de relatie die een maand na het bedrijfsevenement, tijdens een buurtbarbecue, vol trots vertelt over het bedrijf. Waardoor de buurman zijn afstuderende zoon erop wijst dat dit wel eens een interessante werkgever kan zijn? Op die manier krijg je tevens een vorm van arbeidsmarktcommunicatie.’

Ongevraagd advies
Steeds vaker bedenkt Artishock ook evenementen zonder dat er een opdracht aan is voorafgegaan. Bart geeft een voorbeeld: ‘We zien dat een bedrijf jaar na jaar een congres organiseert met hetzelfde format en dezelfde gastheer. Waarom dat congres niet ophangen aan het thema van dat jaar, denken we dan? Dus gaan we uit het niets om tafel zitten met de directie van dat bedrijf. En vertellen hen dat we een goed idee hebben waardoor hun congres meer rendeert. We draaien de rollen om.’ Niet alle bedrijven reageren op dezelfde manier. ‘Sommige bedrijven doen niets met ons advies. Andere zijn vaak blij verrast dat we met een voorstel komen. Vaak weten ze zelf wel dat ze routineus bezig zijn, maar weten ze niet hoe dit te doorbreken.’

Smoel en gevoel
In 23 jaar is Artishock uitgegroeid tot een begrip ver buiten de regio. Voor tal van klanten is het evenementenbureau een vaste sparringpartner geworden. HP Nederland heeft de samenwerking zelfs officieel bekrachtigd door Artishock als preferred supplier te presenteren. ‘Het geeft ons de mogelijkheid proactief mee te denken over een meerjarig communicatiebeleid.’ Voor de visuele vertaling van een communicatieboodschap, schakelt Artishock overigens dochteronderneming Artixx in. ‘In onze inhouse studio onder leiding van art director Antwan Hoedemakers, gebeurt alles wat met vormgeving te maken heeft. Van eventstyling en infomovies tot beursstands en huisstijlen. Artixx geeft smoel en gevoel aan bijzondere gebeurtenissen van organisaties.’

Maximale betrokkenheid
Een uitdagend event dat Artishock in opdracht van gemeente Tilburg bedacht en organiseerde is nationale Koningsdag in Tilburg: 013 werelden, één verhaal; het 29e royal event dat Artishock organiseerde. Op het moment loopt een opdracht bij Damen Shipyards. Bart: ‘Aanleiding is het 90-jarige jubileum van het bedrijf én het feit dat de heer Damen er al 50 jaar actief is. Samen met de medewerkers geven we het traject steeds meer vorm.’ Want ook dat aspect is kenmerkend voor Artishock-events. ‘We betrekken de deelnemers op verschillende momenten bij het traject. Soms door middel van een teasetraject. Een andere keer vragen we hen actief mee te werken. Dat laatste was onder meer het geval bij de LUMC-film over de kernwaarde ‘gastvrijheid’. Het script van die film was gebaseerd op de input van medewerkers. Die vervolgens ook nog eens acteerden in de film. Het zorgde uiteraard voor een maximale betrokkenheid.’

We are Food
Een bijzonder traject dat onlangs van start ging, kent pas volgend jaar zijn hoogtepunt. ‘In 2018 is Brabant een jaar lang ‘Europese Regio van de Gastronomie’. De provincie wil die gelegenheid aangrijpen om vorm en inhoud te geven aan de voedselagenda van de toekomst. Brabants ondernemerschap wordt daarbij ingezet om de oplossingen van morgen te bedenken voor de problemen van vandaag. Na een aanbesteding van Provincie Noord-Brabant en Agrifood Capital bedachten we We are Food. Acht Brabantse keukens krijgen acht maanden lang de kans om een bepaald thema aan te pakken. Denk aan de maand van de gezondheid of de maand tegen voedselverspilling. In maart deden we een oproep aan bedrijven om mee te denken over ‘beter eten in Brabant’. Er kwamen zo’n 100 voorstellen binnen. Een jury is nu volop bezig een selectie te maken. Op 10 juli wordt bekendgemaakt welke bedrijven voor welke thema’s instaan. Daarna begint de invulling van het traject. Inclusief het consumentengedeelte. Het wordt een mooie campagne’, besluit Mechtild.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's