Bourgondisch 's-Hertogenbosch: Hoe behoud je het topniveau?

‘Waar willen we met Bourgondisch ’s Hertogenbosch naartoe? De vraag stellen betekent met een open blik kijken. Luisteren naar wat restaurants, bezoekers en het bedrijfsleven willen. Samen nadenken over de visie voor de komende jaren. Met als doel een topevenement te blijven.’


Uitgave: Juli-Aug 2017
Thema’s: Entertainment Evenementen

Bourgondisch ’s-Hertogenbosch heeft een reputatie hoog te houden. Het heeft immers overduidelijk de status verworven van regionaal topevenement. Bestuursleden Bernard Kuenen en Otto van den Groenendaal zijn het er echter over eens: ‘Het is makkelijker om dat punt te bereiken dan er te blijven. Want hoe behoud je het topniveau? Hoe blijf je bezoekers verleiden, verbinden en verrassen?’ Ze geven meteen zelf het antwoord: ‘Door open te staan voor vernieuwing.’

Win-winsituatie

De eerste ingrijpende vernieuwing kwam er in 2002. Toen werd de zakelijke relatieavond toegevoegd aan het programma. ‘We zagen op het juiste moment het belang van zakelijk netwerken in. Indoor Brabant was wat dat betreft een goed voorbeeld. Daar werden in 1983 voor het eerst loges gereserveerd voor bedrijven die hun zakelijke relaties wilden uitnodigen. Inmiddels kunnen we stellen dat de relatieavond een enorm succes is. Voor veel ondernemers staat het met stip op één. Als het gaat om de effectiviteit van zakelijk samenzijn en de sfeer waarin dit gebeurt, gaat er volgens hen weinig boven het culinaire evenement aan de voet van de Sint-Jan. Van 800 gasten in 2002 zijn we inmiddels naar bijna 2.500 gegaan. Anderzijds heeft het bedrijfsleven er op zijn beurt voor gezorgd dat dit evenement zo geslaagd is. Het is een win-winsituatie’, benadrukt Bernard.

Van boven naar beneden
Met de editie van 2015 kwamen ook de eerste workshops. ‘De kookworkshops voegen een dimensie toe aan het gebeuren’, stelt Otto. ‘Ze zorgen voor verdieping. Voor beleving. Wat je ook doet of in welke sector je actief bent, de laatste jaren gaat het vooral om beleving. Mensen willen meer dan enkel het product of de dienst. Zorgen voor beleving staat gelijk aan succes. De workshops brengen bezoekers de beleving van het wijnproeven, vis fileren en amuses maken. Anders dan vorige jaren hebben we de workshops deze keer naar beneden gehaald. Op het terrein zelf is er toch meer reuring dan op de entresols. Het verhoogt de interactie. En dus ook de beleving.’

Stad laten bruisen
Op 12 juni zijn voor de tweede keer in de geschiedenis van Bourgondisch ’s-Hertogenbosch de ‘starter’ en ‘stayer’ bekendgemaakt. ‘De Bourgondische starter is een jonge ondernemer die in twee jaar tijd met zijn product en naam regionale naamsbekendheid heeft verworven. Een representatieve vertegenwoordiger van de stad’ staat er op de website van Bourgondisch ’s-Hertogenbosch te lezen. ‘Iemand met een vernieuwend concept die de stad laat bruisen’, vat Bernard het kernachtig samen. De jury bestaande uit Joost de Koning (ejp), Marinus van Dorst (De Klok Dranken) en Carel Henderson (LXA The Law Firm) boog zich over alle kandidaten en koos Keilekker ‘Brabantsche Worstenbroodjes’ als winnaar van deze categorie.

Ambassadeur voor de stad
Die avond maakte burgemeester Rombouts ook bekend wie door de jury is gekroond tot Bourgondische stayer. Waarbij uiteraard scherp is gelet op de vorig jaar bepaalde criteria: ‘De Bourgondische stayer is een onderscheidende ondernemer in product, vakmanschap en naam. Een ambassadeur voor de stad. Iemand die bijdraagt aan de bovenregionale bekendheid van de stad. En al meer dan vijf jaar een onderneming leidt.’ Jan de Groot ging vorig jaar met de award naar huis. ‘Als mensen in Den Bosch van de trein stappen, het stationsplein oversteken om Bossche bollen bij jou te kopen en vervolgens weer verder treinen, heb je als ondernemer iets heel erg goed gedaan’, glimlacht Bernard. Dit jaar stonden onder meer Sense Restaurant, Golden Tulip Hotel Central, Slagerij ’t Stokpaardje, Café Bar le Duc en De Broodspecialist (opgericht door de opa van Bernard Kuenen) op de longlist. Café Bar le Duc werd de uiteindelijke winnaar.

Kleinere podia
‘Er is dit jaar een aantal nieuwe deelnemers, wat het totaal op 22 brengt’, zegt Otto. ‘Daarnaast hebben we gekozen voor twee kleinere podia in plaats van een centraal platform. Het zorgt voor spreiding van het entertainmentprogramma en creëert een sfeer van intimiteit. Wat onveranderd is gebleven is de aandacht voor het culinaire aspect. Het gaat nog steeds om het oorspronkelijke doel: meer aandacht vestigen op de stad en de horecafaciliteiten in de binnenstad en de regio. Dat is nog steeds het uitgangspunt. En zal dat altijd blijven’, zegt Otto stellig.

Volgende edities
‘Ik denk dat het goed zou zijn als we met een aantal geselecteerde deelnemers, zakelijke bezoekers en restaurants zouden samenzitten. Samen nadenken over de visie voor de komende jaren. Hoe dan ook is het onze ambitie om met de kleine veranderingen in cultuur en samenleving, ook de volgende jaren een topevenement neer te zetten. We willen bezoekers blijven verrassen. Blijven vernieuwen. Maar dat laatste is eigenlijk inherent aan onze branche. De horeca vernieuwt altijd’, aldus Bernard Kuenen (Grand Café Silva Ducis) en Otto van den Groenendaal (Stadsherberg ’t Pumpke).

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's