Rabobank 's-Hertogenbosch en Omstreken: Het mag gerust wat gek zijn

Relingen van superjachten als die van Steve Jobs. Door Lloyds gecertificeerde constructies. De kans is groot dat ze afkomstig zijn uit Heusden, waar Inoferro rvs-scheepsonderdelen maakt voor het hoogste van het hoogste segment. Een wereld waar topkwaliteit de norm is.


Uitgave: Juli-Aug 2017
Thema’s: Industrie Informatie Banken Techniek Metaalbranche

‘Ik ben opgeleid tot grafisch vormgever. De liefde voor jacht- en scheepsbouw kwam later, toen ik mijn vader vergezelde naar Inoferro om er als vakantiehulp aan de slag te gaan. Op het moment dat ik mee mocht aan boord van een jacht om een windscherm in te meten, was ik verkocht. Ik dacht ‘dit wil ik gaan doen’. Een quote stelt dat superjachten eigenlijk de armoede van de rijken zijn door de miljoenen aan kosten voor onderhoud en bemanning. Maar ikzelf kan er alleen maar een schitterend eindproduct in zien’, zegt directeur Leon Bekkers (27) over de jachten waarvoor hij rvs-onderdelen ontwerpt, construeert, produceert en installeert.

Volste vertrouwen
‘Na mijn vakantiebaantje kreeg ik in 2009 een contract aangeboden als junior engineer. Toen maakte Inoferro nog deel uit van Moonen Shipyards. In 2013 deed Moonen echter afstand van het bedrijf en werd het overgenomen door GJK Techniek. Vanaf dat moment ging ik me meer en meer bezighouden met sales en marketing. Afgelopen december nam ik het bedrijf over van GJK Techniek’, schetst Leon in vogelvlucht zijn carrière bij Inoferro. ‘In amper zeven jaar tijd werd de voormalige vakantiehulp dus eigenaar van het bedrijf. Hoe kijkt huisbankier Rabobank naar deze ontwikkeling, vragen we Jeroen van Vark, accountmanager MKB. ‘Als een jonge medewerker met verstand van zaken een goedlopend bedrijf wil overnemen, willen we hem daar graag bij helpen’, antwoordt hij enthousiast. ‘Inoferro heeft een volle orderportefeuille en Leon heeft een verfrissende blik op de onderneming. We hebben dan ook het volste vertrouwen in hem.’ Dat vertrouwen blijkt geheel terecht, want in zes maanden tijd evenaarde Inoferro de volledige omzet van 2016.

Bijzondere wereld
Leon opereert met zijn bedrijf in een bijzondere wereld, zoveel is zeker. ‘We leveren aan het topsegment binnen de jachtbouw’, vertelt hij. ‘Onze klanten (scheepswerven) bouwen boten van 40 tot 150 meter. En doen dat voor mensen als Donald Trump, Bernard Arnault en menig oliesjeik. Dergelijke jachten kosten wel 1 miljoen euro per meter. Sommige zelfs bijna 2 miljoen euro. Alles moet dus tot in de kleinste details kloppen. Nederlandse jachtbouwers zijn de absolute top in hun vak. Onze kwaliteit matcht met de vraag van de klant. Er streng op toezien is voor ons vanzelfsprekend. Daarnaast levert Inoferro ook Lloyds gecertificeerde constructies. Denk aan onderdelen van onderzeeboten. Van elk stukje materiaal gaat er een sample naar het laboratorium om uitvoerig getest te worden. Van de werkplaats en het personeel tot de lassen en het materiaal. Alles moet onderzocht en gecertificeerd worden.’

Geoliede ketting
Wat typeert de scheeps- en jachtbouw nog meer? ‘Deadlines. In geen enkele sector is het halen van een deadline zo belangrijk. Het is tevens de reden waarom Inoferro is opgericht. Moonen had destijds zoveel problemen met rvs-leveranciers dat ze zelf de controle over dit bedrijfsaspect wilden hebben.’ Leon vertelt over de vele fases die aan het moment van tewaterlating voorafgaan. Dat laatste gebeurt overigens altijd op een gestelde datum waaraan niet te tornen valt. ‘Het is een geoliede ketting van opeenvolgende werkzaamheden. Elke leverancier is daarbij gehouden aan een deadline. Anders kan de volgende in de keten niet aan de slag. Daarom zijn er in deze sector ook geregeld boeteclausules verbonden aan projecten.’

Bizarre specials
‘Een andere uitdaging is het inspelen op de trends die elkaar in snel tempo opvolgen’, vertelt Leon. Trends zoals toy vessels waar jetski’s, privéonderzeeërs en tenders in worden opgeslagen of een zwembad annex helikopterdek. ‘Elke dag bedenken architecten nieuwe dingen. Elke dag komen er bizarre specials bij. De kunst is om de juiste kostencalculatie te maken voor deze nieuwe uitdagingen. Juist in te schatten hoeveel tijd je nodig hebt om perfectie te leveren. Ik zie met name in specials een kans om ons te profileren als exclusieve rvs-leverancier’, aldus Leon. ‘Wat mij betreft, mag het gerust wat gek zijn. Dat maakt het juist uitdagend.’

Ambities
‘Ik wil de beste zijn en de grootste van Nederland worden’, gaat Leon verder. Ik opper dat die ambitie gezien zijn leeftijd, me wel haalbaar lijkt. ‘Ja, misschien wel’, luidt zijn antwoord. ‘Het is zaak om nú stappen te maken. De vraag is op dit moment bijna groter dan het aanbod. Daar moeten we op inspelen. En dat doen we door extra medewerkers aan te trekken, samen te werken met anderen, efficiënter te werken en te innoveren.’ ‘The sky is the limit’, beaamt Jeroen. ‘Dat geldt momenteel voor de hele metaalbranche. Inoferro heeft de afgelopen maanden inderdaad enorme stappen gezet. De ontwikkeling van het bedrijf kun je makkelijk terugvinden in de cijfers. Maar de persoonlijke groei die Leon heeft meegemaakt is minstens zo mooi om te zien.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's