‘Daarom proberen we er nog meer los te krijgen van de 4.000 exemplaren die voor de Nederlandse markt bestemd zijn. Eigenlijk ben ik de afgelopen maanden alleen maar bezig geweest zoveel mogelijk I-PACEs binnen te krijgen’, stelt Peet van Herpen, directeur The Adventure ’s-Hertogenbosch.
Cocktails
‘We zouden het jammer vinden als we klanten moeten teleurstellen’, gaat hij verder. ‘Ik mag dan ook stellen dat we echt alles hebben gedaan om hen te kunnen bedienen. Zo hebben we begin dit jaar, tijdens een businessmeeting, een presentatie gegeven om te staven waarom we minimaal 250 Jaguars I-PACE nodig hadden. En tijdens de nationale dealerdagen in Portugal hebben we de directie van Jaguar zelfs cocktails op het strand laten brengen. Geen moeite was ons te veel als we maar genoeg auto’s toegezegd kregen.’
Extreem succesvol
‘Dit maak je denk ik maar één keer in je leven mee’, zegt hij over het succes van de I-PACE. ‘Het is de meest verkochte Jaguar ooit. Met name in Nederland is de belangstelling enorm. Zelfs in die mate dat ons land de primeur heeft. Nederlandse klanten krijgen de I-PACE als eersten te zien. Dat gebeurt op 5 juli. Eerder dan in andere landen.’ Gezien het grote aantal bestellingen is The Adventure druk bezig extra laadpalen rondom het pand te installeren. ‘In vijf maanden tijd moeten we 250 auto’s zien af te leveren. Die moeten uiteraard allemaal worden opgeladen. Daarom hebben we in twaalf bijkomende laadstations voorzien. Ik heb er ook ééntje bij mij thuis laten plaatsen. Het was de bedoeling om zelf ook in een I-PACE te rijden. Maar dat zal nog even moeten wachten. Eerst de klanten bedienen. Daarna ben ik pas aan de beurt.’
Beter dan Tesla
Volgens Peet zijn er redenen te over waarom de I-PACE zo begeerd is. ‘Allereerst is het fiscaal aantrekkelijk. Je hebt een I-PACE vanaf 80.000 euro. De bijtelling is slechts 4 procent. Althans dat is het geval tot en met 31 december 2018. Die lage bijtelling impliceert dat je voor nog geen 140 euro per maand een prachtige, duurzame auto rijdt. Een andere troef is de actieradius: volledig opgeladen kan de I-PACE maar liefst 480 km afleggen. Dat is een tot nu toe ongekend groot bereik. De Tesla bijvoorbeeld moet het met een paar 100 km doen. Waarmee ik overigens geen afbreuk wil doen aan dat merk. Zij zijn hoe dan ook de pioniers op het vlak van elektrisch rijden en hebben de tendens gezet.’ Een andere verzuchting omtrent elektrisch rijden is dat het laden met een kabel tergend langzaam gaat. Hoe scoort de I-PACE op dat vlak? ‘Thuis kun je hem ‘s nachts makkelijk opladen. Daarvoor kun je een door Jaguar goedgekeurde thuislader laten installeren. Met Fastnetladers kun je hem onderweg in 45 minuten voor 80 procent opladen. Na de lunch of werken bij een kop koffie, kun je dus weer 400 km verder.’
Hoogtepunt
Het fiscale voordeel en de ruime actieradius zijn niet de enige troeven van de I-PACE. ‘De auto ziet er ook prachtig uit. Het interieur is stijlvol, rustgevend, geraffineerd en exclusief. Het exterieur gestroomlijnd en geavanceerd. Daarnaast presteert de I-PACE uitstekend. Hij scoort goed op alle testen, vertoont een uitstekend weggedrag en uitmuntende rijdynamiek en is de slimste sportauto met vijf zitplaatsen. Updates gebeuren online; je wordt wakker en je auto heeft er plots een paar features bij. Uiteraard is de I-PACE ook ontworpen voor maximale veiligheid. Niet alleen om de bestuurder en passagiers te beschermen, de I-PACE
helpt ook actief om ongelukken te voorkomen. Jaguar was al synoniem van het toppunt van luxe, prestaties en exclusiviteit. Met de I-PACE komt er nog een dimensie bij: topkwaliteit als het gaat om elektrisch rijden. De I-PACE is het hoogtepunt van decennialange innovatie, design en technologie die voortbouwen op successen. Hij leidt een nieuw tijdperk in: een tijdperk van elektrische aandrijftechnologie. En zet onmiskenbaar de toon voor de
toekomst.’
Zelfsturend
‘En de ontwikkelingen bij Jaguar gaan in snel tempo door’, zegt Peet enthousiast. ‘Wat elektrisch rijden betreft, kunnen we gerust aannemen dat de actieradius steeds groter wordt. Het is de verwachting dat we uiteindelijk naar 1.500 km gaan. Daarnaast wordt ook gewerkt aan ontwikkelingen omtrent rijden op waterstof. Er zijn ook plannen voor een zelfsturende versie van de I-PACE. Kortom, de elektrische toekomst van Jaguar ziet er veelbelovend uit.’
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel