Bas Truck Center: Goed is niet goed genoeg

‘Iets in mij zei dat ik de stap moest zetten. Ik had mezelf ooit de vraag gesteld voor welk bedrijf ik bereid zou zijn mijn vorige werkgever te verlaten. En was tot de conclusie gekomen dat er maar één was.’


Uitgave: Juli-Aug 2019
Thema’s: Automotive Mobiliteit

Van hypothetisch werd die vraag reëel. Vorig jaar stapte Paul Lunenburg over naar BAS. De organisatie wilde Pauls kennis en ervaring maar al te graag in huis halen voor haar Truck Centers. ‘Ik besloot mijn gevoel te volgen. Na achttien jaar verliet ik Pon. Ik ben blij dat ik de stap heb durven zetten. De overstap heeft alles gebracht wat ik ervan verwachtte.’

Feest
Er is nog een bijkomende reden voor Pauls enthousiasme. In juli is Gerard van Lieshout begonnen als accountmanager BAS Truck Center Veldhoven. ‘Met zijn komst krijgen klanten extra aandacht. Samen met een collega heb ik die lacune zo goed mogelijk ingevuld. Optimaal was het niet. Ik ben niet alleen vestigingsmanager, maar ben ook verantwoordelijk voor de technische kant. Ook heb ik een overkoepelende projectmatige rol voor BAS Truck Center. Sinds Gerard er is, is het dus groot feest’, zegt Paul gekscherend. ‘Nog meer feest, BAS Veldhoven bestaat dit jaar 30 jaar en dat vieren we met een BBQ voor de klanten en het personeel. Klanten van het eerste uur. Zij hebben ons grootgemaakt en zijn ons al die tijd trouw gebleven. Daar willen we hen extra voor bedanken.’

Ambitieus
En wat vindt Gerard van zijn nieuwe werkgever? Wat deed hem kiezen voor BAS Truck Center Veldhoven? ‘Het jeugdige, enthousiaste en ambitieuze van deze club spraken me enorm aan. Daarnaast is dit een supermooi gebied. Mijn werkterrein omvat Groot-Eindhoven en de Kempen. Ik heb graag van doen met het type mensen dat je hier vindt. No nonsens. Rechtdoorzee. Maar misschien ben ik niet helemaal objectief’, zegt hij over zijn lofzang op de Kempen. ‘Ik kom zelf uit Steensel. Hoe dan ook is het een feit dat we het als merk én als bedrijf heel goed doen in deze hoek.’

Slagvaardig
Zowel Paul als Gerard roemt de innoverende slagkracht van BAS. ‘Het BAS Global Truck Concept is uitgegroeid tot een begrip in de transportwereld. Dat is vooral de verdienste van Caspar en Bas van Heertum. Hun visie zorgt dat we als bedrijf continu vooroplopen en ons onderscheiden. Goed is niet goed genoeg. De BAS-filosofie houdt in dat je jezelf elke dag afvraagt of je nog de juiste dingen doet. Is het antwoord ‘nee’? Denk dan na over wat je morgen anders (lees: beter) gaat doen. Kenmerkend voor BAS is tevens de snelle besluitvaardigheid. Goede ideeën worden niet oeverloos besproken. De praktijk is de beste toetssteen’, stelt Paul. ‘Het innoverend denken zie je ook terug in de systemen. De manier waarop klanten worden benaderd. De manier waarop de werkplaats draait. Alles is digitaal. Als een van de weinige truckwerkplaatsen in Nederland werken we volledig papierloos.’

Gestrand
Enthousiasme is er ook over de ontwikkelingen in de transportsector. Met name ‘connected trucks’ is een veelbelovende evolutie. ‘We worden elke dag een (paar) keer ingeschakeld om gestrande vrachtwagens te helpen’, vertelt Paul. ‘Dat komt onder andere door onze gunstige ligging aan de Eindhovense ring, met een snelle uitval naar de A2, A50, A58 en A67. Iedereen weet dat een stilstaande vrachtwagen geld kost. De helft van het aantal gestrande vrachtwagens kan echter worden voorkomen met connectivity. ‘Connected’ is het ei van Columbus. Connected trucks laten zich immers optimaal monitoren. Stel dat je uit de gegevens opmaakt dat een bepaald onderdeel dringend aan vervanging toe is. Met één telefoontje verwittig je het transportbedrijf: ‘Joh, kom morgen even langs, anders sta je overmorgen langs de kant’. Met connected trucks verandert ook onze rol: van reparerend naar adviserend. Dat maakt het nog boeiender.’

Liefde
Was de liefde voor trucks er altijd? Paul: ‘Als kleuter wist ik al dat ik iets met auto’s wilde doen. Na mijn technische opleiding ben ik bij Pon gaan werken. Ik heb er veel geleerd. En ontdekte dat ik vrachtwagens en B2B het mooiste vond.’ Gerard: ‘Bij mij begon het met auto’s. Ik werkte als receptionist bij Jaguar. Vervolgens ging ik naar Huva, een groothandel in auto- en truckonderdelen. Daar begon mijn liefde voor vrachtwagens. Het mooie aan vrachtwagens is dat ze - in tegenstelling tot personenauto’s - gemaakt zijn om voor een bedrijf geld te verdienen. Elke vrachtwagen is bovendien aanpasbaar aan wat de klant verwacht. Waar zit de passie van de klant? De energie van zijn bedrijf? Zijn onderscheidend vermogen? En hoe kunnen wij ervoor zorgen dat zijn operaties efficiënt verlopen? Samen met de klant geven we invulling aan die vragen en zorgen we voor de vrachtwagen die bij hem past.’

Paul: ‘Het moet klikken tussen ons en dat doet het.’
Gerard: ‘Ik had meteen het gevoel dat het goed zat.’
Paul: ‘Gerard is rustig en solide. Heel goed in het opbouwen van de relatie met de klant. Hij is lokaal goed ingebed. Hij is het verlengstuk van de werkplaats.’
Gerard: ‘Als het met de werkplaats niet klikt, is het een kansloze missie. Binnen kan niet zonder buiten. En vice versa.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marloes Kemps

< Alle thema's