Er zijn legio redenen te bedenken waarom u de waarde van uw bedrijf wilt weten. In geval van verkoop bijvoorbeeld, of bij een herstructurering. De uitkomst van een waardebepaling mag dan belangrijk zijn, de weg er naar toe is veel relevanter. Dat brengt namelijk informatie naar boven die van waarde is bij het maken van de juiste strategische keuzes.
Natuurlijke momenten
Er zijn niet zo veel natuurlijke momenten waarop u als ondernemer een waardebepaling laat uitvoeren. Het kan nodig zijn bij een gerechtelijke procedure, zoals bij echtscheiding of geschil. Er kan ook een boekhoudkundige of bedrijfsmatige reden aan ten grondslag liggen, zoals het inbrengen van een onderneming in een bestaande bv of het ‘verhangen’ van de onderneming in de juridische structuur.
Vaak te laat
In de meeste gevallen vraagt een ondernemer om een waardebepaling als hij overweegt om te stoppen met werken. In dat geval wordt de waardebepaling uitgevoerd op basis van de beschikbare gegevens. De waardebepaling wordt enkel en alleen gebruikt om de verwachtingen omtrent de verkoopprijs te toetsen. Dat is jammer, want voor het toepassen van de kennis die u tijdens de analyse opdoet is het dan vaak te laat. In een veel eerder stadium is een waardebepaling juist doelmatig bij het maken van strategische keuzes. Om te kunnen groeien is immers een goede planning noodzakelijk.
Fitheid
Het kritisch bekijken van uw eigen cijfers en het vergelijken van cijfers en ratio’s van concurrenten geeft een brede visie op de financiële fitheid van uw organisatie. Veel bedrijven focussen op omzetgroei: ‘groei is goed’. Maar vaak stijgt de waarde van het bedrijf al door een relatief kleine margeverbetering en is een verbetering van de bruto marge makkelijker te realiseren dan een grote omzetsprong.
Kritische blik
Ook voor het verkoopklaar maken van uw onderneming is de kritische blik op uw organisatie van cruciaal belang en leidt ertoe dat u zich concentreert op de waardecreërende factoren van uw onderneming, zoals een stabiele omzetbasis met vaste klanten, meerjarige contracten en een gevulde orderpijplijn.