Huub is een rasondernemer; op zijn 18e wordt hij voor het eerst bedrijfseigenaar. ‘Toen mijn vader ziek werd, nam ik zijn zaak over. Hij bracht melk en etenswaren rond met een SRV-wagen.’ Deze werkzaamheden heeft Huub tot zijn 27e gedaan. ‘Ik merkte hoe kwetsbaar je bent als eenmanszaak. Daarom wilde ik liever met een compagnon een bedrijf starten.’ Diverse ondernemingen en deelnemingen in bedrijven volgden. Telkens in een andere tak van sport. ‘Als je het kunstje eenmaal kent, dan vind ik het saai worden. Ik wil mezelf blijven prikkelen en uitdagen. Van niets iets maken, dat is voor mij de kunst’, vertelt Huub.
Eigenzinnig
In 2001 begint Huub met een compagnon EVC, dat staat voor Eigenzinnige Verpakkings Concepten. ‘Ik ben niet de standaard ondernemer en wil graag onderscheidend zijn’, legt hij uit. EVC is gespecialiseerd in het optimaal inrichten van inpakafdelingen door middel van ergonomisch verantwoorde werkplekken en slimme hulpmiddelen. ‘Daarmee hebben we een goede reputatie opgebouwd.’ In 2007 was Huub genoodzaakt zijn compagnon uit te kopen. ‘Vlak daarna brak de financiële crisis uit; door het gedreven verkoopteam wat ik inmiddels om me heen had gecreëerd, kwamen we deze crisis goed door.’ Nadat in 2013 het zelfgebouwde pand in Uden werd betrokken, groeit EVC nog verder uit tot een toonaangevend bedrijf in de logistieke branche. ‘Veel grote spelers, denk aan DHL, Kuehne en Nagel en Coolblue maken gebruik van onze inpaktafels. Maar ook kleinere bedrijven in de regio. Een EVC-tafel is dé standaard geworden binnen de logistieke- en de E-commerce wereld’, vertelt Huub trots.
Dagelijkse focus
Ondanks deze trots, is Huub er niet rouwig om zijn werkzaamheden definitief neer te leggen in december: ‘Er komt een tijd dat je zelf niet meer aan het roer moet zitten; zo kun je zelf nog kiezen. Door de jaren heen had ik intern al gepeild of er mensen waren die interesse hadden om EVC over te nemen. Dat bleek helaas niet het geval.’ Nadat Huub werd benaderd door een potentiële koper besloot hij het gesprek aan te gaan. Als snel werd de knoop doorgehakt. Huub schakelde Adagium in om een goede waardebepaling voor EVC op te stellen. ‘Ik kende een van de partners nog uit het verleden; ik heb op de middelbare school bij Albert Dominicus in de klas gezeten.’ Wat hem betreft, is het onverstandig om als ondernemer zelf een overnametraject in te gaan. ‘Het is vrij complex. Daarnaast gaat het ten koste van je dagelijkse focus en uiteindelijke overnamesom.’
Mooie toekomst
Het overnameproces duurde zo’n vijf maanden. In het begin verliep het enigszins moeizaam. Huub: ‘Bij de verkoop van je bedrijf moet je transparantie bieden. In het begin vond ik het lastig om alles direct open en bloot op tafel te leggen. Adagium heeft dat in de juiste banen geleid.’ ‘Als het zowel bij de verkoper als de koper pijn doet, is het een goede deal’, meent Huub. Het draait volgens hem niet alleen om de centen, maar ook om de voorwaarden. ‘In anderhalf jaar tijd kon ik mijn werkzaamheden afbouwen en kennis overdragen. Je wilt het bedrijf immers goed achterlaten voor je medewerkers.’ Het is voor hem dan ook een prioriteit dat EVC een stand alone bedrijf blijft. ‘We hebben met z’n allen hard gewerkt aan een goede naam. Ik wilde graag dat EVC haar eigen identiteit zou behouden en dat de medewerkers hun werk kunnen voortzetten. Het draait niet alleen om mijn eigen toekomst; ik voel me ook medeverantwoordelijk voor het personeel en hun gezinnen.’ Nadat het due diligence onderzoek wordt opgeleverd en de details zijn uitgewerkt, wordt in juli 2019 het bedrijf definitief verkocht. Huub is blij dat hij het personeel en de nieuwe eigenaar in de hectische coronatijd nog kan ondersteunen en ziet een mooie toekomst voor EVC tegemoet: ‘Ik zie nog volop groeimogelijkheden in Nederland, België en Duitsland.’
Wat een vergissing
Betekent de verkoop dat Huub vanaf 2021 op zijn lauweren gaat rusten? ‘Absoluut niet!’, lacht hij. ‘Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Vandaar dat ik een paar honderd meter verderop een pand aan het bouwen ben voor een nieuwe onderneming.’ Dit keer gaat de ondernemer zich richten op digitale marketing. ‘Ruim twintig jaar geleden was ik een digibeet en zag ik geen toekomst voor het internet weggelegd. Wat een vergissing! Ik heb nooit kunnen uitstaan dat ik deze slag heb gemist. Samen met een compagnon en een aantal getalenteerde jonge mensen ga ik mijn tanden zetten in diverse internationale webwinkels.’ Huub gaat niet meer actief zijn in de frontlinie en neemt vooral een aansturende rol op zich. ‘De snelle E-commerce wereld is voor de jeugd. Maar ik heb onwijs veel zin in deze nieuwe uitdaging. Hiermee is voor mij de cirkel rond’, besluit Huub