Solipsis: Eerst de mens, dan de techniek

De coronacrisis heeft een enorme impact op het bedrijfsleven. Bij de start van de intelligente lockdown moesten halsoverkop maatregelen worden genomen om het thuiswerken van werknemers mogelijk te maken. Inmiddels is iedereen om aan het schakelen naar het Nieuwe Normaal. ‘Innovatie op het gebied van IT is hiermee in een stroomversnelling gekomen.’


Uitgave: Juli-Aug 2020
Thema’s: ICT & Telecommunicatie ICT IT-netwerken IT IT-infrastructuur Technologie Telecommunicatie Cloud computing Thuiswerken

Aan het woord zijn Goossen de Bruin (directeur Solipsisgroep) en Andries Rooijens (Lead architect Solipsis Managed Services). Bij mijn ontvangst op het kantoor van Solipsis Managed Services in Zaltbommel is meteen al duidelijk dat het nog steeds even wennen is. Ter begroeting een beleefd knikje in plaats van een ferme handdruk en vervolgens gaan we op ruime afstand van elkaar aan tafel zitten. ‘Het voelt soms nog wat ongemakkelijk’, grinniken beide heren. ‘Maar het is, zeker bij nieuwe relaties, beter dan alleen communiceren via videobellen. Als je ter plekke bent, proef je meteen de cultuur en de sfeer bij een bedrijf. Je moet elkaar recht in de ogen kijken om te ervaren of de gewenste klik er is.’

Telefoon roodgloeiend
De dag na de aankondiging van premier Rutte dat thuiswerken voorlopig het credo was, stond de telefoon van de Servicedesk van Solipsis Managed Services roodgloeiend. ‘We moesten onze Servicedesk, die 24 uur per dag bereikbaar is, tijdens de piek aanzienlijk opschalen om iedereen te woord te kunnen staan’, blikt Goossen terug. ‘Opeens moest iedereen vanuit huis werken. Niet alle bedrijven beschikten over de benodigde voorzieningen, dus het was echt even doorpakken om hen allemaal te helpen. Ook onze eigen medewerkers moesten zich aanpassen. Normaal kun je voor collegiaal overleg gewoon bij elkaar langslopen om onderling af te stemmen, dat moest nu natuurlijk net even anders.’

Hoge vlucht
‘Soms was het een kwestie van optimaliseren van de bestaande internetverbinding, maar het implementeren van Microsoft Teams heeft eveneens een hoge vlucht genomen’, licht Andries toe. ‘We hebben ook heel veel laptops uitgeleverd en geïnstalleerd. Om massaal plaats-, tijd- en device- onafhankelijk je werk te kunnen doen, is een adequaat ingerichte, gebruiksvriendelijke en veilige werkplek onontbeerlijk. We werken met zogenaamde gestandaardiseerde werkplekken. Die bestaan feitelijk uit standaard bouwblokken die we makkelijk en snel uit kunnen rollen. Tegelijkertijd ligt de focus op selfservice bij de gebruiker van de betreffende werkplek. Deze kan zijn persoonlijke voorkeuren en instellingen invoeren, die vervolgens met hem meereizen via de cloud, een belangrijke enabler in het hele verhaal. Bovendien kun je meteen met je device aan de slag, zonder dat je een techneut nodig hebt. Gestandaardiseerd dus en toch gepersonaliseerd. Op deze manier hebben we tot nu toe veel bedrijven, ook die met een traditionele On-premise omgeving, in staat gesteld op afstand te werken. Gelukkig streven we bij het design van het IT-landschap van onze klanten altijd al naar schaalbaarheid en flexibiliteit, dat maak dat dit soort zaken zonder al te veel piepen en kraken te realiseren zijn.’

Foutmarges verlagen
‘Als je meer grip krijgt op de werkplek, geeft dat rust en ontstaat er ruimte voor innovatie, zo is onze overtuiging’, benadrukt Andries. ‘Bij voorkeur eerst stabiliseren en dan pas innoveren, hoewel er ook bedrijven zijn die beginnen bij het innoveren. Alles wat we doen, is gericht op het begrijpen van de klant; wat is voor hen belangrijk? Samen analyseren we de bestaande situatie en bepalen we wat de stip aan de horizon wordt waar ze naar toe willen werken. Bij het laatste staat niet de technologie centraal, maar de bedrijfsprocessen en de gebruikers. Op basis daarvan bepalen we hoe IT daarbij kan ondersteunen. Via zorgvuldig geformuleerde projecten gaan we vervolgens stapje voor stapje de gewenste situatie werkelijkheid maken.’ Uiteindelijk is het mogelijk om de digitale werkplek om te toveren in een intelligente workspace waarbij via één portaal alleen voor medewerkers relevante informatie wordt getoond of om input wordt gevraagd. ‘Dan hebben we het over zaken als ‘no-code en low code- application platforms’ en ‘robotic process automation’, waarbij sprake is van automa- tiseren van gebruikershandelingen. Zo kun je kwaliteit constanter maken, foutmarges verlagen en efficiency verhogen.’

De kansen
De crisis heeft veel ellende veroorzaakt bij sommige bedrijven maar biedt volgens beide heren ook kansen. ‘Er zal bij bedrijven op termijn sowieso een gezonde mix ontstaan tussen op kantoor en op afstand werken. Daarnaast heeft de crisis veel zaken op het gebied van IT waar het Nederlandse bedrijfsleven tegenaan zat te hikken, afgedwongen bij veel ondernemingen. Wat eerst op een roadmap misschien ooit eens in het verschiet lag, is nu puur uit noodzaak naar voren getrokken. Daarnaast hebben we de afgelopen vier maanden ook gemerkt dat werken vanuit huis ook echt werkt. Dit is gewoon de nieuwe werkelijkheid waarin we leven.’ 

< Alle thema's