Keukensale.com: Ga niet te snel!

‘Veel jonge ondernemers lopen te hard van stapel: je bent géén miljonair binnen een jaar. Wacht dan ook maar even met het kopen van die dikke auto. Bewijs jezelf eerst en zorg ervoor dat je de zaken goed op de rit hebt. Ook ik ben er na zes jaar nog niet; ik blijf leren, bouwen en groeien’, aldus de 32-jarige Cas van den Hout.


Uitgave: Juli-Aug 2021
Thema’s: Verkoop & verhuur Interieur Interieurbouw Handel

Ruim 10 jaar geleden rolde Cas als broekie de keukenbranche binnen. In no-time werkt hij zich van verkoper op tot eigenaar van twee vestigingen. ‘Ik ben een goede verkoper; dat zit nu eenmaal in mij. Al snel kwam ik erachter dat ik méér wilde en kon. Zo begon ik - destijds nog met een compagnon - in 2015 een vestiging van Keukensale.com in Breda en Den Bosch.’ Cas kwam na enkele weken al tot de ontdekking dat een partnerschap niet bij hem past. ‘Daar ben ik simpelweg niet voor in de wieg gelegd: ik vaar liever mijn eigen koers.’ Na drie maanden koopt Cas zijn compagnon uit en richt hij zich volledig op het Bossche filiaal. Twee jaar later neemt de jonge ondernemer ook de Bredase vestiging over. ‘Achteraf bekeken was ik te ambitieus en wilde ik te snel groeien. Ik had de Bossche vestiging eerst volledig op orde moeten hebben, voordat ik me in een nieuw avontuur stortte. Daar heb ik het nodige leergeld voor betaald.’

Overhaaste keuze
Hoewel Cas behoorlijk eigenzinnig is, heeft hij er bewust voor gekozen om zich aan te sluiten bij een franchise-organisatie. Keukensale.com bestaat inmiddels uit 35 filialen en is nog flink groeiende. ‘Je hebt veel meer slag- en inkoopkracht en een landelijke dekking. Daarnaast krijg je enorm veel ondersteuning, zowel bij het opstellen van een bedrijfsplan als het ontplooien van de marketingactiviteiten. We zijn bijvoorbeeld verbonden aan tv-programma’s als ‘Kopen zonder Kijken’ en ‘Uitstel van Executie’’, legt hij uit. Ook de formule van Keukensale.com spreekt hem enorm aan. ‘Klanten krijgen een scherpe en heldere prijs, die voor iedereen en in elk filiaal hetzelfde is. Daarnaast wordt er geen druk op kopers gelegd door het geven van ‘kortingen’ indien zij snel beslissen, want van een overhaaste keuze wordt niemand beter. Als de klant ontevreden is, dan staan de buren ook niet bij je op de stoep.’ Daarnaast wordt de maatwerkkeuken volledig gemonteerd en aangesloten. ‘Dit doen wij anders dan onze concurrent; onze monteurs zijn gecertificeerd voor gas en elektra. In één dag is de keuken geplaatst en klaar voor gebruik.’

Ik zal en moet
Het keukenimperium verder uitbouwen met een derde vestiging in Tilburg; dat is Cas zijn grote droom. ‘Ik kom uit Tilburg, dus ik zal en moet een winkel hebben in ‘mijn’ stad. Daar zit ook mijn netwerk; zo ben ik lid van het commercieel team van Tilburg Trappers en de businessclubs van Willem II en golfvereniging Prise d’eau.’ Volgens Cas levert het actief zijn binnen deze netwerken hem nieuwe business op. ‘Het is voor mij deels ontspanning, maar zeker ook zakelijk gezien een goede investering van mijn tijd. Menig groot keukenproject voor kantoor- of woninginrichting vloeit hier uit voort.’ Alle plannen voor een Tilburgse vestiging liggen al klaar om uit de kast te worden getrokken; alleen de locatie ontbreekt nog. ‘Ik ben naarstig op zoek naar een pand, maar dat blijkt lastig te vinden. De concurrentie houdt ons nauwlettend in de gaten. Als ze ons kunnen weren, laten ze dat zeker niet na.’ Bang om weer een te snelle stap te zetten is Cas dit keer niet. ‘De filialen in Den Bosch en Breda staan als een huis. Bovendien is het een grotere stap als je van een naar twee vestigingen gaat dan van twee naar drie. Ik heb immers al eerder met het bijltje gehakt.’

Eyeopener
Hoewel Cas nog zeer ambitieus en gedreven is, probeert hij meer tijd te creëren voor zijn privéleven. ‘Mijn vorige relatie van zeven jaar is gestrand, omdat ik vrijwel altijd aan het werk was. En toen mijn vader ernstig ziek werd, bleek dat eveneens een eyeopener te zijn: er is meer in het leven dan werken. Zo geniet ik tegenwoordig van een potje golfen, varen of een avondje relaxen op de bank met mijn vriendin. En ik ga dit jaar eindelijk weer eens op vakantie.’ De ruimte hiervoor heeft Cas gecreëerd door een goede back-office in te richten. ‘Ik werd eerst non-stop gebeld, door klanten, leveranciers en monteurs. Inmiddels heb ik dat beter georganiseerd en houdt de batterij van mijn telefoon het twee dagen vol in plaats van een halve’, lacht hij.

Vallen en opstaan
De belangrijkste les die Cas heeft geleerd op het gebied van ondernemen? ‘Durven loslaten. Dat vind ik heel lastig, maar het is wel nodig. Als je snel groeit, kun je niet meer alles alleen doen. Je moet zaken durven overdragen en vertrouwen hebben in jouw team. Het delegeren heb ik echt moeten leren.’ Hierin krijgt Cas ondersteuning van een businesscoach, waarmee hij wekelijks spart. ‘Ik kom niet uit een ondernemersgezin en leer veel door vallen en opstaan. Dan is het prettig om met een door de wol geverfde ondernemer te praten, die mij voorziet van waardevol advies.’ De rol van coach ziet Cas in een later stadium ook voor zichzelf weggelegd. ‘Het lijkt me geweldig om jonge ondernemers te begeleiden; van mijn goede en foute keuzes kunnen zij ongetwijfeld veel leren. Als ik deze lessen kan overdragen, is voor mij de cirkel rond.

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's