Bourgondisch ’s-Hertogenbosch: Op de heerlijke Bossche manier

De 34e editie van Bourgondisch ’s- Hertogenbosch is in aantocht. Daar wil je bij zijn zo vlak na de zomervakantie. ‘Superblij zijn we met alle deelnemende restaurants die hun culinaire kunsten zullen vertonen’, zegt Geanne Christis enthousiast. Ze is in het bijzonder trots op ondernemer Marieke Vennix van le VIN ‘x. Deze kanjer zette vorig jaar een onvergetelijke prestatie neer en dat in slechts vijf weken tijd!


Uitgave: Juli-Aug 2023
Thema’s: Non-profit Evenementen Food

‘Ik was hier al eerder voor gevraagd, maar daar nog niet aan toe’, zegt de eigenaar van het wijnrestaurant le VIN ‘x aan de Verwersstraat dat ze acht jaar geleden begon. ‘Als ik iets doe, wil ik het perfect doen. Maar vorig jaar viel er een deelnemer uit en werd ik plots door de organisatie benaderd. Ik heb altijd gezegd dat ik heel graag ooit als Bossche restauranthouder op Bourgondisch zou willen staan. Na een paar nachtjes slapen besloot ik dan ook om het te doen.’

Maar spannend was het wel. Want alle deelnemers hebben normaliter bijna een jaar voorbereidingstijd. Marieke moest het met slechts vijf weken doen. Gekkenwerk dus. Een volslagen krankzinnige klus. Maar: ze flikte het.

 

Paviljoen

‘Nou en of’, laat Geanne weten, verantwoordelijk voor pr en communicatie binnen het bestuur van Bourgondisch ‘s-Hertogenbosch. ‘Marieke heeft in korte tijd een prachtige presentatie van haar restaurant en haar kaart neergezet. De sfeer die ze in haar paviljoen wist te creëren onderstreept precies de geest van dit event. Marieke sprong in het diepe en toonde haar passie voor het vak met verve. We zijn er onwijs trots op dat ze dit jaar weer meedoet.’

Denk niet dat het vier dagen lang relaxen is voor de deelnemende restaurants. Ook voor Marieke geldt dat ze tijdens het event keihard aan het werk is. ‘Ik ben gastvrouw en sommelier, serveer gerechten uit en stuur als leidinggevende het team aan’, zegt ze. ‘Vorig jaar was een succesvolle ervaring voor me. Ik was heel tevreden en vond het superleuk. Toen ze me dit jaar weer vroegen heb ik direct ja gezegd. Zin in!’

 

Bourgondisch: nieuwe stijl

De missie van Bourgondisch ‘s-Hertogenbosch, ontstaan in 1987, is de inwoners van ’s-Hertogenbosch en omstreken kennis te laten maken met verschillende restaurants die de stad rijk is. Om ze te laten genieten en te verrassen. ‘Vroeger stonden er van die kleine bijna sta-tafeltjes waar je langs kon lopen en even iets weg kon happen’, legt Geanne uit. ‘Dat is niet meer. De deelnemende restaurants hebben ieder een eigen paviljoen waar ze hun gastvrijheid laten zien en waar hun gasten zich thuis kunnen voelen.’ Het culinaire event duurt vier dagen. De donderdagavond is traditioneel de besloten relatieavond voor zakelijke gasten. Ondernemend Den Bosch ontmoet elkaar daar in een sfeervolle en smakelijke ambiance. Intussen is Bourgondisch uitgegroeid tot een van de grootste Bossche events met ruim 20 duizend bezoekers per jaar.

 

Flanerend door ‘t Bossche

‘Het is zien en gezien worden op een heerlijke Bossche manier’, aldus Marieke die zelf een Bossche is en de stad op haar duimpje kent. ‘Het gaat om gezelligheid en samenzijn. Zo ben ik zelf ook, gezellig en informeel. Ik bied fine dining op een laagdrempelige manier. Tegenwoordig gebeurt er veel online op horecagebied, maar beleven en zelf meemaken zorgt pas echt voor een gevoelservaring. Daar ben ík van.’ Het bestuur van Bourgondisch blijft vernieuwen en verbeteren. Dit jaar krijgt het event op De Parade een opener karakter. Stond er vorig jaar een grote dichte tent, verwacht nu losse paviljoens met één groot puntdak erboven dat als een ‘perfect sky’ waakt over alle bedrijvigheid. ‘Aan de kant van de café’s kijkt men zo alle paviljoens in’, weet Geanne al. ‘Dit verbindende element maakt het hele plein er alleen maar leuker op. Overigens had de keuze van de tent van vorig jaar vooral te maken met de beperktere ruimte door de bouw van het theater.’

 

Nieuw: Bourgondisch app

Nieuw dit jaar is de Bourgondisch ’s-Hertogenbosch app. Het vertrouwde culinaire boekje dat jaarlijks werd uitgebracht, was drukwerk. Geanne: ‘Lastig aan drukwerk is dat je niet op het laatste nippertje nog aanpassingen kan doen waardoor actuele zaken verloren gaan. Een app maakt dit wel mogelijk en levert bovendien minder waste op, ondanks dat we ieder jaar probeerden niet te veel exemplaren te laten drukken.’ Dit is niet alles. Ook het logo van Bourgondisch is vernieuwd. Het is een tijdloos, elegant logo geworden waarop zelfs een raampje van de Sint Jan afgebeeld staat.

Marieke, die dit keer net als alle andere deelnemers een heel jaar de tijd heeft om zich goed voor te bereiden, blikt aan het eind van dit gesprek nog eens terug. ‘Ik herinner me dat vorig jaar een van de bestuursleden van Bourgondisch geëmotioneerd was door de bijdrage die ik zo snel had geleverd’, zegt ze. ‘Dat doet me veel. Ik ben trots op mijn achterban die dit samen met mij mogelijk heeft gemaakt, maar natuurlijk ook op Bourgondisch. Want wat een mooi evenement voor ’s-Hertogenbosch is dit, draaiend op slechts een klein team vrijwilligers. Enorm trots dat ik daaraan mag bijdragen.’

 

TEKST JEANETTE VAN HAASEN

< Alle thema's