In het straatbeeld kom je de klassieke telefooncel nergens meer tegen, maar in de KPN Experience Store hebben ze een plekje ingeruimd voor dit museumstuk. Door die aanblik realiseer je je meteen wat een grote stappen wij de afgelopen decennia hebben gemaakt op het gebied van telefonie. In de Experience Store vind je de laatste snufjes, voor consumenten, maar ook voor zakelijke klanten. En voor die laatstgenoemden biedt KPN nog meer.
De Experience Store zet namelijk in op verbinding. Letterlijk. Met producten en diensten op het gebied van telefonie en internet, maar ook overdrachtelijk, door ontmoetingen te faciliteren.
Bijeenbrengen
Job Tuinstra is manager van de Experience Store in Eindhoven-Son. De winkel bevindt zich op bedrijventerrein Ekkersrijt, net naast de snelweg. Drie maanden geleden gingen de deuren open. Voorheen hield KPN hier ook al huis, maar op bescheidener schaal. ‘Links is de klassieke winkel. De rechterkant hebben we ingericht voor ondernemers. Hier organiseren we bijeenkomsten en deze ruimte is ook beschikbaar voor ondernemers die zelf iets willen laten zien. We zijn begonnen met een bijeenkomst over online vindbaarheid, een combinatie van een lezing en een workshop. Vlak voor de zomerstop hadden we een workshop over hoe je een elevatorpitch maakt. En daar tussenin was er een netwerkbijeenkomst. We streven ernaar om elke maand een activiteit aan te bieden. Tijdens zo’n event draait de winkel gewoon door. KPN heeft als motto ‘duurzaam verbinder zijn’. Dat betekent dat we ondernemers met elkaar willen verbinden, maar ook ondernemers met consumenten. Vanzelfsprekend willen we beide groepen ook met KPN en onze producten verbinden.’
De groene draaistoelen
De open ruimte wordt begrensd door een soort bar met hoge groene draaistoelen. Ook daar is over nagedacht. Job: ‘We verwachten dat klanten zo makkelijk in contact komen en elkaar gaan helpen. Ze kunnen elkaar bijvoorbeeld vertellen welke apps ze graag gebruiken of hoe je gegevens moet overzetten van het ene naar het andere apparaat.’ De Experience Store biedt ook een aantal flexibele werkplekken. Ondernemers zonder kantoor of ondernemers die onderweg zijn kunnen er gratis gebruik van maken. ‘Op dit moment worden de ruimtes af en toe gebruikt door twee coaches. In de afgesloten ruimte ontvangen zij andere ondernemers. Ook weer een manier van verbinding maken.’ De werkruimtes beschikken uiteraard over snelle internetverbindingen dus kan je er ook online vergaderen.
Persoonlijke begeleiding
Dan moeten we even oppassen voor de rondrijdende robot. Kom je voor een nieuwe telefoon of wil je weten welke oplossingen KPN heeft voor de werkplek, dan brengt de robot je ernaartoe. ‘De robot beantwoordt geen vragen, dat doen mijn medewerkers. Met hun persoonlijke begeleiding helpen zij onze klanten in het maken van hun keuze. Dit concept is uniek in Europa’, vertelt Job opgewekt. ‘En we zijn ook de enige winkel die zijn producten werkend heeft staan. Zo kun je echt ervaren wat een product of dienst voor jouw onderneming betekent. Neem nu ‘Vast-op-mobiel’, hiermee kun je met je mobiele telefoon uitbellen via een vast nummer. Voor sommige bedrijven, zoals webshops, is een vast nummer verplicht, bovendien oogt het een stuk professioneler. En je kunt op deze manier zakelijk en privé beter scheiden. Hier kunnen we laten zien hoe dat allemaal werkt. Mensen kopen natuurlijk graag via internet, maar hier nemen wij je mee op reis langs alle zaken die voor jou van belang kunnen zijn. Kom je voor een internetaansluiting, dan vertellen we ook meteen over cybersecurity. Wist je dat 66% van de cyberaanvallen is gericht op ondernemers in het mkb? Wij hebben daar oplossingen voor. In het najaar organiseren we daar ook een workshop over. Geïnteresseerden kunnen zich kosteloos aanmelden via de website. Daar vind je trouwens een volledig programma van alles wat er in deze winkel gebeurt.’
Pilot
De Experience Store in Eindhoven is een pilot. Binnenkort opent Amsterdam eenzelfde winkel en er zijn plannen voor andere vestigingen. Job ziet voldoende mogelijkheden in de omgeving van Eindhoven. ‘In deze regio komen er veel ondernemers bij en we richten ons ook op Limburg. We denken dat dat ook interessant is voor onze klanten en de bezoekers van onze events. Zo kunnen verschillende netwerken met elkaar verbinden.’ De deelnemers aan de eerdere workshops zijn in ieder geval enthousiast. ‘Met hun feedback gaan we die events naar een hoger niveau tillen. Het is grappig, in eerste instantie waren mensen een beetje sceptisch over een bijeenkomst in een draaiende winkel, maar in praktijk vonden ze het heel leuk dat ze ook meteen een kijkje in de keuken kregen.’
Shop-in-shop
Job is zelf ook meer dan tevreden met zijn nieuwe werkplek. Alhoewel, nieuw? ‘Ik ben hier begonnen als weekendkracht en in acht jaar doorgestroomd naar mijn huidige functie. Ik ben nu eigenlijk ondernemer binnen een onderneming. Van huis uit heb ik helemaal niks meegekregen van het ondernemerschap, maar ik vind het erg interessant. Ik heb veel plannen voor de Experience Store. Wat ik heel tof zou vinden is als er een shop-in-shop zou komen. De mogelijkheden zijn er. Nu nog een ondernemer die dat ook graag wil.’
TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN