Studio Spaak: Rustig aan, Tilly!

Tijdens de BOB Masterclass in Boxtel heb je kennis kunnen maken met de vier archetype werknemers, zoals Touwtjes-in-handen Tilly en Rick Kom-niet-aan-mijn-prittstift. De cabareteske ‘Zo ben ik nu eenmaal show’ is een geweldig teamuitje maar je kunt het ook inzetten als je veranderingen in je organisatie wil doorvoeren.


Uitgave: Juli-Aug 2023
Thema’s: Veranderingsprocessen Management Zakelijke dienstverlening

‘Onze voorstelling is universeel en gaat niet direct over de aanwezigen, maar zij kunnen zichzelf wel herkennen’, vertelt regisseur Natascha Schulte. ‘Als je eerst naar anderen hebt gekeken, ben je bereid om daarna ook naar jezelf te kijken. De show is een leuk teamuitje voor bedrijven en organisaties, maar wordt ook vaak ingezet in verandertrajecten.’ ‘In het nagesprek koppelen we de show aan de situatie van het betreffende bedrijf’, vult acteur Tim Winkel aan. ‘Dat maakt het een perfect middel om bijvoorbeeld gedragsverandering, samenwerking of communicatie op de agenda te zetten.’

 

Comedy stuwt verandering

Tim werkte eerst voor OMDENKEN. Acht jaar terug ontwikkelde hij samen met Natascha de show van Studio Spaak. Inmiddels is die zo’n tweehonderd keer opgevoerd. Door de jaren heen werd hij aangescherpt. Natascha: ‘We merkten hoe bedrijven worstelen om mensen mee te krijgen in verandering, Met comedy lukt dat wel. Daarmee kan je – bam! – door een dichte houding heen breken. Het verbindt, geeft lucht en maakt lastige onderwerpen bespreekbaar.’

 

Onnatuurlijk

Tim: ‘Als je iets aan je gedrag verandert dan voelt dat eerst onnatuurlijk. ‘Zo ben ik nu eenmaal’ is dan een logische reactie, maar het is ook een excuus om niet mee te hoeven doen. Onze archetypes laten zien wat de gevolgen zijn, hoe irritant het is als je de verandering buiten jezelf legt. En hoeveel leuker het is om je irritaties te gebruiken als bron van ontwikkeling.’ ‘Na de voorstelling verdiepen we met workshops en masterclasses’, vertelt Natascha. ‘Daarin gaan we in op hoe mensen die open houding in zichzelf kunnen vinden. Dat doen we op een ontspannen manier en met veel humor. De deelnemers leren hoe ze hun gedrag kunnen veranderen en tóch zichzelf kunnen blijven.’ Tim: ‘Mensen zijn heel enthousiast en positief. We horen vaak dat die types lang doorspelen binnen de organisatie als een nieuwe gemeenschappelijke taal. Dan is het: ‘Rustig aan Tilly’. Dat genereert een glimlach. Mensen weten: zó willen wij niet zijn.’

 

TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN

< Alle thema's