Rabobank 's-Hertogenbosch en Omstreken: Het idee is dat...

Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken is graag betrokken en dichtbij haar klanten. In haar relatie met Arnoud van Os van BV Peter van Halder Grootverbruik, is dat ook letterlijk het geval. De bedrijven doen al vijf jaar naar beider tevredenheid zaken en zijn slechts enkele honderden meters van elkaar verwijderd. Samen met Jorn van Hooijdonk, accountmanager Grootzakelijk van Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken, nemen we een kijkje in de keuken van deze leverancier van verse maaltijdcomponenten voor professionele keukens.


Uitgave: Maart-April 2013
Thema’s: Banken Financieel management

Algemeen directeur Arnoud van Os leidt accountmanager Jorn trots zijn bedrijf rond. Uiteraard met haarnetjes, stofjassen en gedesinfecteerde handen, want een goede hygiëne staat voorop als je met voedsel werkt. De hallen zijn wisselend in temperatuur, aangezien de vele productsoorten in verschillende omstandigheden dan het beste vers blijven. ‘Wij leveren een uiteenlopend pakket: van onbewerkte groenten en fruit aan de professionele keuken tot voorbewerkte en gekookte recepturen aan onder meer zorginstellingen en cateringbedrijven. Versheid is voor onze klanten van groot belang. Daarom verzorgen wij het transport geheel in eigen beheer en worden er hier 24 uur per dag bestellingen aangenomen en verwerkt’, aldus Arnoud. 

Tailormade oplossingen
In 2008 nam Arnoud het bedrijf over van oprichter Peter van Halder. Toen hij de financiering voor de bedrijfsovername wilde regelen, kwam de ondernemer al snel uit bij Rabobank. ‘Deze bank had voor mij het beste pakket aan financierings-mogelijkheden dat aansloot bij mijn specifieke wensen en behoeften. De wijze waarop met mij werd meegedacht en de ‘tailormade’ oplossingen die werden gecreëerd, spraken mij zeer aan. Daarnaast speelt mee dat Rabobank hier letterlijk om de hoek zit, op nog geen twee minuten bij ons bedrijf vandaan’, aldus de directeur. Ook de persoonlijke benadering van Rabobank sluit aan bij de visie van Arnoud. ‘Wanneer ik bel, weten de Rabobankmedewerkers direct wie ze aan de lijn hebben. Je bent geen nummer en hoeft de situatie van je bedrijf niet telkens opnieuw uit te leggen. Dat vind ik erg prettig. Ook wij streven een dergelijke relatie met onze klanten na. Als bedrijf willen we blijven groeien, weliswaar meer kwalitatief dan kwantitatief.’

                                   Pagina 29 - Rabobank 's-Hertogenbosch en omstreken

Branche-informatie
Rabobank is de grootste bank in het MKB en beschikt over veel branche-informatie. Dit geldt voor allerlei sectoren: van automotive en dienstverlening tot bouw en industrie. Zo ook voor de groothandel en foodsector. Jorn: ‘Rabobank gelooft in groeien door te delen, daarom geven we onze kennis graag door. Kansen en bedreigingen, perspectieven, trends, vooruitzichten en markt- en achtergrondinformatie brengen wij voor bedrijven overzichtelijk in kaart. Dit kan een ondernemer helpen bij het maken van weloverwogen beslissingen.’ Ook biedt Rabobank een online benchmark. Hiermee kunnen de prestaties van een bedrijf worden vergeleken met branchegenoten. Jorn licht toe: ‘Je krijgt online direct meer inzicht in de eigen prestatie op basis van hoe bijvoorbeeld omzet en kostencijfers zich verhouden tot die van collega’s. Zo kan ik bijvoorbeeld zien dat Arnouds bedrijf ten opzichte van zijn concurrenten bovengemiddeld scoort.’

Op de hoogte blijven
Naast de branche-informatie brengt Rabobank meerdere keren per maand themaupdates uit, met daarin actuele cijfers en trends in de verschillende branches van het bedrijfsleven. Maakt Arnoud hier weleens gebruik van? ‘Uiteraard lees ik deze informatie om zo goed op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast zit ik in het bestuur van het Food Service Instituut Nederland (FSIN), een onafhankelijk kennisinstituut. Onze doelstelling is om een bijdrage te leveren aan de emancipatie van de buitenhuis-houdelijke markt. Om dat te realiseren brengen we die markt in kaart en analyseren we ontwikkelingen in die markt. Bijvoorbeeld door relevante trends in beeld te brengen en groeifactoren te verkennen. Rabobank is onze partner in het tot stand komen van een aantal van deze zogeheten Qua Vadis rapporten. Samen delen wij onze kennis, waarvan anderen weer kunnen profiteren.’

Bewuste consumenten
Uit de branche-informatie van Rabobank blijkt onder meer dat de consument bereid is voor kwalitatief hoogwaardige en luxere producten en diensten te betalen. Daarnaast liggen er kansen bij de combinatie van de gezondheids- en gemakstrend. Kortom, een volledig en compleet vers en gezond aanbod van producten en diensten onder één dak. Op deze ontwikkeling is Arnoud ingesprongen met Versshop.com, een online winkel voor verse producten zoals groenten, fruit, vlees, vis en brood en banket. ‘De consument is zich meer bewust van wat hij eet en wat het met zijn lijf doet. Mensen willen gezond en dagelijks vers, maar hebben veelal geen tijd om apart naar de slager, bakker en groenteboer te gaan’, aldus de ondernemer. Accountmanager Jorn reageerde direct enthousiast toen Arnoud zijn concept had voorgelegd. ‘Het speelt in op de huidige trend. Zelf zijn we geen ondernemers, dat zijn onze klanten. Zij komen dikwijls met vernieuwende ideeën waarin Rabobank graag meedenkt. Wij proberen onze klanten zo optimaal mogelijk in hun ondernemerschap te ondersteunen en te faciliteren, zodat zij hun dromen en ambities waar kunnen maken.’

< Alle thema's