Theaterfestival Boulevard: Al dertig jaar een kleurrijk begrip

Dit jaar - van 7 tot en met 17 augustus 2014 - viert Theaterfestival Boulevard zijn 30ste zomer. Al 30 jaar mag het festival zich met recht hét zomerfestival van Zuid-Nederland noemen. Niet voor niets, want het programma bestaat uit hoogstaande en tegelijkertijd toegankelijke (inter)nationale theater-, dans- en muziekproducties op unieke locaties in en rond de stad, in de Verkadefabriek en op het bruisende Festivalplein aan de voet van de Sint Jan in Den Bosch. Een unieke ontmoetingsplek waar jaarlijks 140.000 bezoekers bij elkaar komen om te beleven, ontmoeten en genieten op zowel cultureel als culinair gebied.


Uitgave: Maart-April 2014
Thema’s: Relatiemarketing

Naast publieke aandacht mag Theaterfestival Boulevard zich ook al jaren verheugen op de steun van sponsoren, particuliere fondsen en vrienden. Maar het festival is altijd op zoek naar nieuwe ‘vrienden’: betrokken partijen die doelgericht met het festival samenwerken aan unieke belevenissen en onvergetelijke ervaringen, waarmee niet alleen het commerciële draagvlak maar ook de maatschappelijke meerwaarde wordt ver- groot. Van het festival én van de sponsor. Geert Overdam, directeur van Theaterfestival Boulevard is erg content met die steun: ‘Een grootschalig evenement als Theaterfestival Boulevard kan niet zonder dergelijke steun. Een kwart van de omzet ontvangt het festival jaarlijks uit overheidssubsidies. De rest, 75 procent, komt uit publieksinkomsten, mecenaten en uit sponsoring.’

Cultuurdieren
Een van de samenwerkingen waarbij het mes al jaren aan twee kanten snijdt is die
met Hutten Catering. Voor de vraag, wat Theaterfestival Boulevard voor Bob Hutten
en Hutten Catering door de jaren heen heeft betekend, gaat hij eens goed zitten: ‘Ik kan die vraag op twee niveaus beantwoorden, namelijk op maatschappelijk niveau of vanuit mijn persoonlijke visie. Het laatste doe ik het liefst. Laat ik echter met het maatschappelijk perspectief beginnen: Brabant is een provincie waarin ‘maken’ altijd centraal heeft gestaan. Het Brabantse land is een land wat echt stevig bewerkt moet worden om überhaupt iets te kunnen laten groeien. Maar dat is juist hetgeen waar Brabanders hun creativiteit aan ontlenen. Dus een Brabander is van oorsprong een waar cultuurdier, iemand die iets creatiefs wist te ontwikkelen voor de levens-voorziening’. Bob licht toe wat de creativiteit van de Brabander met Theaterfestival
Boulevard van doen heeft: ‘Theater en alles daaromheen daagt je eigenlijk uit om op een terrein te komen dat je nog niet kent. Het prikkelt de creativiteit en dat moeten wij borgen hier in Brabant’, zegt Bob met nadruk op ‘moeten’. ‘Want dankzij die creativiteit zijn we wie we zijn en kunnen we onszelf sneller aanpassen aan de nieuwe tijd.’

Persoonlijke gesprekken
Hoe maakt het bedrijf Hutten indruk op zijn professionele klanten met Theaterfestival
 Boulevard? ‘Met het bedrijf Hutten nodigen wij ieder jaar tijdens het festival 300 man uit en we merken dat de verbinding die we daar voelen sterker dan ooit is. We nodigen ze ook op andere evenementen uit, maar op dit festival gebeurt er iets met die mensen. Het gaat over iets anders. Samen bezoeken we een voorstelling en die leidt tot gesprekken. Interessante en persoonlijke gesprekken. Het is om mensen beter te leren kennen. Als ik over Theaterfestival Boulevard spreek dan zeg ik altijd: mensen doen hier hun jas uit. Want Theaterfestival Boulevard is puur. Er is geen ruimte voor onzin. Je komt daar niet gekleed in je beste pak, want dan heb je het niet begrepen. Op Theaterfestival Boulevard, daar ben je jezelf. Of je nu bezoeker bent of acteur, zanger of cateraar. Ik gebruik graag de term gastvrij. Het is zo belangrijk om vrij te mogen zijn. En Theaterfestival Boulevard maakt je vrij. Ik vraag me af waarom niet elk bedrijf gebruik maakt van theateravonden voor hun relaties. Als je eens een echt leuke avond wilt organiseren, moet je werkelijk op Theaterfestival Boulevard zijn. Waar krijg je zowel kleurrijke indrukken,kwaliteit, creativiteit en spanning op een avond? Ik heb zoveel mooie momenten beleefd op het festival.’ En wat persoonlijk niveau betreft waar ik het eerder over had: Het festival is voor mij een van de hoogtepunten in het jaar. We stemmen onze zomervakantie erop af. Mijn kinderen zijn helemaal ‘waus’ van Theaterfestival Boulevard. Die vinden het werkelijk fantastisch. Het is, kortom, een belangrijk stukje van mijn wereld, van mijzelf. En dat geldt voor alle medewerkers, partners en sponsors van het festival, zij delen de passie voor cultuur. Wij willen in het leven alles uitleggen in waarde en geld en ik pleit voor geluk en relevantie. Het is bijzonder en belangrijk dat een stad als ‘s-Hertogenbosch ruimte maakt voor een festival waar 140.000 mensen het plein komen bezoeken, daar allerlei momenten beleven die kunnen leiden tot grotere dingen, ook tot business. Dat staat als een paal boven water.’

www.festivalboulevard.nl

< Alle thema's