Sinds Rob en Simone aan het roer staan heeft Kivits Drunen zich volledig toegelegd op logistieke dienstverlening en partner in supply chain. ‘Als grossier én leverancier hadden we soms twee petten op. Daarom hebben we een bewuste keuze gemaakt. Als ondernemer moet je bovendien je focus leggen, daar waar je het onderscheid kan maken’, aldus Rob. Ook is de onderneming zich volledig op distributie binnen de Benelux gaan richten. Simone: ‘Daar zijn we sterk in. Dagelijks sturen wij zo’n 100 trucks op pad voor het vervoeren en distribueren van verse producten onder geconditioneerde omstandigheden. Dat is de reden dat we in Waalwijk ons grootste distributiecentrum hebben gebouwd. Van daaruit kunnen we gemakkelijk alle locaties bedienen.’
Schaalgrootte
Door de visie en het ondernemerschap van de huidige directie is Kivits Drunen in de afgelopen jaren gegroeid van vijftien medewerkers, vijf klanten en één koelhuis, naar een bedrijf met zo’n 180 personeelsleden, 300 klanten en negen (koel)magazijnen. Rob: ‘Jaarlijks groeien we gemiddeld tien tot twintig procent. Dat is ook noodzakelijk, aangezien we een bepaalde schaalgrootte nodig hebben om een snelle service te bieden voor een landelijk dekkende, geconditioneerde distributiedienst.’ Simone vult aan: ‘Maar groei is geen doel op zich. Wij willen de beste ketenpartner zijn en kijken continu waar we voor onze klanten waarde kunnen toevoegen in de logistieke keten. Dit doen we onder andere door onze zusterbedrijven in te zetten die actief zijn in forwarding, logistieke proces engineering en het om- en verpakken van producten.’
Waarde toevoegen
Voor Jorn van Hooijdonk, accountmanager Grootzakelijk van Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken, is het zoeken naar toegevoegde waarde voor je klant herkenbaar. ‘Als bank wil je meer dan alleen een zak met geld bieden. Door strategische betrokkenheid, kennisdeling en het sparren met klanten over de laatste brancheontwikkelingen, maak je het verschil.’ Rob voegt toe: ‘Ook is het fijn dat Rabobank snel kan schakelen. Onlangs deed zich nog een situatie voor waarin snel gehandeld moest worden. Dan zetten ze direct een tandje bij.’ Volgens Jorn is een bedrijf als Kivits Drunen een uiterst prettige klant om als bank mee samen te werken. ‘Het is een mooi familiebedrijf, sterk in zijn segment, dat gestaag groeit en ons proactief op de hoogte houdt van hun ontwikkelingen. Doordat het een stabiele en kapitaalintensieve onderneming is die geen onnodige risico’s neemt, richten ook andere banken hun vizier op het bedrijf. Dit houdt ons als bank alert.’
Aangesloten blijven
Rob vertelt dat hij regelmatig wordt benaderd voor een kopje koffie. ‘Wij houden periodiek onze contracten en afspraken met zakelijke relaties tegen het licht, zo ook die met Rabobank. Voor ons is telkens gebleken dat de Rabobank voor ons de beste partner is. Onze keuze maken we niet alleen op basis van ratio, rentepercentages en offertes. Onze langdurige en open relatie, de coöperatieve structuur en het feit dat zij als bank iets teruggeven aan de maatschappij vinden wij eveneens van belang.’ Simone: ‘Tevens waarderen we de sparringsessies met Jorn, die regelmatig met de lokale directie of een sectorspecialist van Rabobank aanschuift. Aangezien wij ook niet altijd de wijsheid in pacht hebben, staan we open voor opbouwende kritiek. Samen houden we elkaar scherp.’
Vijf ondernemerstips van Rob en Simone van Opzeeland-Kivits:
• Maak duidelijke keuzes en behoud focus
• Investeer in lange termijn relaties: zowel met klanten als de bank
• Houd de trends uit de branche goed in de gaten
• Sta open voor kritiek
• Groei stapsgewijs door kwaliteit