The Adventure: Zo eigenzinnig zijn we wel

Het was koud toen de glazen pui eruit lag. Lawaaierig toen drilboren hun werk deden. Stoffig toen plafonds en vloeren werden vervangen. Maar de medewerkers van The Adventure bleven onverminderd positief en stuurden klanten een excuusbrief met een leuke attentie voor al het ongemak.


Uitgave: Maart-April 2017
Thema’s: Autobedrijf Mobiliteit Dealerbedrijf

Sinds november 2016 ondergaat The Adventure een complete metamorfose. Zowel het interieur als de buitenkant gingen op de schop. De verbouwing is gedurfd, toekomstgericht en een logische stap gezien de ontwikkelingen van beide merken. Ze kwam er op verzoek van het Jaguar Land Rover-hoofdkantoor, waar men dezelfde eigentijdse uitstraling nastreeft voor alle dealers. De Apple stores zijn wat dat betreft het ultieme voorbeeld van wereldwijde herkenbaarheid.

Het Arch-concept
‘In het Arch-concept is alles tot in de kleinste details vastgelegd’, vertelt Ralph van Meegen (38), vestigingsmanager The Adventure. ‘Alle dealers van Jaguar en Land Rover krijgen met andere woorden dezelfde kleurstelling, lampen, vloertegels, bureaustoelen enz. Het concept bepaalt ook de opstelling in de showrooms: Jaguar links, Land Rover rechts.’ ‘Maar met eenzelfde uniforme uitstraling wordt het uiteraard een stuk moeilijker om je te onderscheiden. Toch zijn we erin geslaagd ons eigen sausje over het geheel te gieten. Zo eigenzinnig zijn we wel’, lacht algemeen directeur Peet van Herpen (53). ‘Maar eigenlijk gaat het slechts voor een heel klein deel om het pand. Het allerbelangrijkste is dat iedereen zich welkom voelt in het Jaguar en Land Rover-bedrijf.’

Iedereen gezien
‘Met een aparte ontvangstbalie aan de hoofdingang zorgen we bijvoorbeeld dat iedereen bij binnenkomst wordt gezien en geholpen. Dat klinkt misschien weinig bijzonder, maar geloof me, in onze branche is het dat wel. De meest gehoorde klacht van (potentiële) klanten is immers dat ze in een showroom doorgaans aan hun lot worden overgelaten. Bij The Adventure is het onmogelijk om niét opgemerkt en verwelkomd te worden. Verder hebben we voorzien in aangename wachtruimtes met onder meer koffiebarretjes en configuratieschermen. Ook wat de opstelling van onze merken betreft, wijken we af van het concept. In onze showroom staan de Land Rovers links, de Jaguars rechts. Dat heeft vooral te maken met de groei van het Land Rover-segment. We moeten serieus rekening houden met uitbreidingsmogelijkheden en die hebben we aan de linkerkant van het pand.’

Voor wat, hoort wat
‘Met een dergelijke verbouwing is een grote investering gemoeid. Maar alle dealers en de fabrikant zijn van mening dat eenzelfde uniforme uitstraling bijdraagt aan de professionalisering van de Jaguar en Land Roverbedrijven.’ Ralph vertelt dat de verbouwing wel voor meer ongemak zorgde dan verwacht. ‘Dit is deels te wijten aan de gezonde groei van The Adventure. Eigenlijk is het een luxeprobleem, maar het neemt niet weg dat we circa zeventig auto’s op drie verschillende plaatsen in Den Bosch hebben moeten stallen. Gelukkig is alles probleemloos verlopen en heeft het geen negatieve invloed gehad op onze verkoopcijfers. Integendeel!’

Elektrisch
‘Het succes van de afgelopen jaren heeft veel, zo niet alles, te maken met onze strategie om voor kleinere marges te gaan’, aldus Peet. ‘Meer verkopen met minder marge. Als je een speler van formaat wilt blijven, moet je groter worden. Extra investeringen mogen niet op de klant worden verhaald. Dus moet je groeien. Anders red je het niet. Dat geldt in elke branche. In dat opzicht zijn we volop bezig een afdeling ‘zakelijke markt’ op te zetten. In 2018 komt Jaguar namelijk met een elektrisch aangedreven model. Dat is een aantrekkelijk vooruitzicht voor de zakelijke rijder. De markt is blijkbaar al doordrongen van dit besef. Want zonder het model te hebben gezien of de uiteindelijke prijs te kennen, hebben opmerkelijk veel klanten al een aanbetaling gedaan.’

Armin van Buuren
Jaguar en Land Rover zetten ook steeds meer in op een jongere doelgroep. Vooral Jaguar heeft het ietwat stoffige imago van weleer ingeruild voor hip en eigentijds. Armin van Buuren fungeert bijvoorbeeld als ambassadeur van Jaguar F-PACE (het SUV-model). En met hockeyster Lidewij Welten heeft The Adventure zelfs een ambassadrice van eigen bodem. ‘Ze rijdt beurtelings in een van onze Jaguars of Land Rovers. Als je iets doet, moet je het op het hoogste niveau doen en Lidewij behoort tot de absolute wereldtop.’ Maar the sky is the limit blijkt, want gevraagd naar de ultieme ambassadeur, antwoordt Ralph: ‘Zoals Michelle Obama Carpool Karaoke deed in The Late Late show, zou ik graag Máxima in een Land Rover of Jaguar willen zien.’

Top drie
Tot slot de vraag of de kansen op de titel ‘overall Jaguar dealer 2016’ door de verbouwing zijn verkeken? ‘Het toeval wil dat er dit jaar geen verkiezing is geweest. De titel die we in 2015 behaalden, geldt voor twee jaar. We kunnen dit jaar dus weer volop onze kans wagen. Maar het allerbelangrijkste is dat we onafgebroken in de top drie van klanttevredenheid staan. De hoge verwachtingen van onze klanten overtreffen, dat blijft onze missie’, besluit Peet van Herpen.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's