Tien jaar geleden toonde een investeringsmaatschappij interesse in Oerlemans Packaging. ‘Maar ik ben van de lange termijn en wist zeker dat ik de kalkoen zou worden die kerstmis niet haalt.’ Dus maakte Joan Hanegraaf samen met zijn vrouw Rita (die registeraccountant is) een mooi businessplan voor de lange termijn. Een managementbuy- out volgde. Sindsdien is de omzet bijna verdrievoudigd. De taakverdeling is duidelijk: Joan doet de dagelijkse operatie, Rita alle financiële zaken. ‘We vullen elkaar perfect aan. Maar dat wist ik niet toen ik haar op haar zestiende leerde kennen’, lacht hij.
Alles moet kloppen
Eind vorig jaar kreeg hij de BizAward Altena ‘Ondernemer van het jaar’. Volgens het juryrapport heeft Joan ‘het meer dan perfect voor elkaar en is alles tot in de finesses geregeld’. ‘Ik herken me wel in die uitspraak. Als je een bedrijf runt, moet alles kloppen. Ik geloof in discipline en procedures. Sta heel erg op het nakomen van afspraken. Ik kan het bijvoorbeeld niet laten mijn mails te bekijken als ik met vakantie ben. Dus sta ik wel eens bovenop de skipiste met een klant te bellen.’ Hij vindt overigens dat met de BizAward de onderneming en niet de ondernemer is bekroond. ‘Niet de coach maar het team scoort. Een bedrijf is pas succesvol als iedereen de kans krijgt om te ondernemen. Die kans heb ikzelf ook gekregen toen ik in 1985 dit bedrijf binnenstapte.’
Solide geheel
Inmiddels telt Oerlemans Packaging zes dochterbedrijven met in totaal 600 FTE’s. Samen maken ze het one-stop-shoppingmodel mogelijk. ‘We vormen een solide geheel. We zijn een Brabants bedrijf. Onze mentaliteit opleggen aan een andere dochter werkt echter niet. Daarom krijgen alle dochters de ruimte om zichzelf te blijven. Met een eigen product- en klantportfolio. Een eigen budget. Eigen besluitvorming. Eigen verantwoordelijkheid. Maar met dezelfde discipline en waarden.’
Loyaal
Anders dan veel bedrijven wil Joan enkel in Nederland investeren en produceren. ‘Ik geloof in de Nederlandse mentaliteit en het leveren van kwaliteit.’ Dat inkopers nog steeds een bonus krijgen als ze goedkoop inkopen, vindt hij dan ook een kwalijke zaak. ‘Zolang dat het geval is, heeft de productieman een groot probleem. Goedkoop is duurkoop.’ Een andere reden waarom hij kiest voor productie in Nederland is dat hij graag dichtbij zijn klanten zit. ‘Ik wil snel kunnen leveren.’ Hij weet ook waarom hij de klant zo koestert. ‘In volle recessietijd kreeg ik bevestigd wat eerder werd gezien als een ouderwetse gedachte, namelijk dat investeren in de klant loont. Loyaliteit in de keten bepaalt je succes. Relatiemanagement zie ik dan ook als essentieel. ‘De markt’ bestaat niet. Elke klant is een businesscase op zichzelf. Dus maken we van elke klant een grondige studie, laten er een concept op los en vullen dat goed in.’
Slappe politici
‘Ondernemen is iedere keer weer iets anders verzinnen. Daar zit ook de uitdaging’, vindt Joan. ‘Sinds dit jaar werken we bijvoorbeeld aan het circulaire etiket. De circulaire sleeve is het volgende project. Ondernemen is ook je tijd vooruit zijn. Zo waren we het eerste bedrijf met een BRCcertificaat op een moment dat dit nog geen vereiste was.’ Joan ontkent niet dat hij te maken heeft met een moeilijk product. ‘Kunststof heeft een imagoprobleem. Het lijkt soms alleen nog te gaan over de schade die folie aan het milieu aanricht. Over de voordelen van die verpakkingen wordt niet gerept. Tegelijk hebben we slappe politici die met allerlei kunstgrepen een gedragsprobleem willen oplossen. Want het echte probleem is niet het product zelf’, besluit hij. ‘Het echte probleem is het gedrag van de consument die van plastic zwerfafval maakt.’
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema