Rabobank 's-Hertogenbosch en Omstreken: Geloven in een gamechanger

De quote op de Airopack-website zegt veel: ‘If at first the idea is not absurd, there is no hope for it’. ‘Ik geloof ook niet dat veel anderen dit zouden doen’, zegt Quint Kelders. ‘Je verandert immers een industrie die niet veranderd wil worden.’


Uitgave: Maart-April 2018
Thema’s: Techniek Technologie Banken Financieel advies Financieel management Financiering Financieringspartner Financieringsplan

‘Veertig jaar lang deed de markt wat ze altijd al had gedaan: traditionele spuitbussen maken met staal, aluminium en drijfgas. Behalve dat drijfgas milieubelastend is, is het product ook consumentonvriendelijk’, aldus Quint Kelders van Airopack. ‘Er komt veel gas vrij als je de spuitbus net gebruikt, vrijwel geen als ze bijna leeg is. Toch vroeg niemand zich blijkbaar af of er misschien een betere en milieuvriendelijke oplossing bestond.’ Airopack deed dat wel en kwam met een spuitbus die op luchtdruk in plaats van drijfgassen werkt. ‘The planet friendly aerosol’.

Ontslag
‘Het product is het resultaat van een lang en complex proces’, vertelt Quint. ‘Met de kennis van nu, weet ik ook niet of ik er aan begonnen was. Je hebt namelijk extreem veel doorzettingsvermogen en hele goede mensen nodig.’ Gelukkig blijkt hij over allebei te beschikken. ‘Ik was al langer bezig met de ontwikkeling van een milieuvriendelijk product met continue druk zoals drijfgaskracht, en had toen al een bedrijf in kunststof dispensers. Op een bepaald moment besloot ik het te verkopen aan het Amerikaanse bedrijf MeadWestvaco. Met behoud van mijn functie als directeur. Ik heb in die drie jaar veel geleerd. Ik miste alleen het echte ondernemen. Het ondernemen voor mezelf en mijn familie. Daarom nam ik in 2009 ontslag - samen met de voor mij tien meest belangrijke medewerkers - en begon opnieuw voor mezelf. Op dat moment werkte mijn vader volop aan wat nu onze aerosol-dispenser is. Hij vroeg me geregeld om advies. ‘Waarom zou ik me niet op die business richten’, dacht ik bij mezelf. Vanuit zijn creatieve kracht en mijn commerciële ervaring ontstond zo Airopack.’

Zwitserland
‘Een product ontwikkelen is één ding. Echter een goede fabriek met het juiste productieproces is net zo essentieel. Ik ging op zoek naar de juiste investeerders en machines. Dat bracht me in Zwitserland. De technologie die ik nodig had, zat immers in de driehoek Italië-Zwitserland-Duitsland. Ons hoofdkantoor zit overigens nog steeds in Zwitserland en we zijn er ook beursgenoteerd. Onze productie hebben we echter een paar jaar geleden overgeheveld naar Waalwijk. De schaalgrootte liet niet meer toe dat we in het midden van Europa zaten, ver verwijderd van havens. Waalwijk daarentegen is een logistieke hotspot. Dus vestigden we ons op dit industrieterrein. Juni 2016 zijn we in het huidige pand getrokken. December datzelfde jaar hebben we deze fabriek opgestart.’ 

Substantiële speler
‘We willen met onze innovatieve technologie en ons bedrijf een zeer substantiële speler in de aerosolindustrie zijn’, antwoordt Quint gevraagd naar zijn ambities. ‘Jaarlijks
worden er 16 à 17 miljard spuitbussen verkocht. We willen een wereldwijd marktaandeel hebben van 10 tot 15 procent binnen nu en zes jaar. Vorig jaar produceerden we 100 miljoen stuks. Dit jaar is het streefdoel 200 miljoen tegen het eind van het jaar.’ De deal met Gillette was alvast een grote stap in die richting. ‘Als we in staat zijn de grootste speler op het vlak van scheerschuim aan ons te binden, moet dat ook met de andere grote spelers lukken.’

Best apart
‘Ik doe het niet alleen’, benadrukt hij. ‘Iedereen in Airopack vindt het gaaf bij te dragen aan veranderende technologie. Ik zie mezelf eerder als lead motivator. Ik zet bewust geen ‘CEO’ op mijn visitekaartje.’ Niettemin werd hij vorig jaar in die functie gelauwerd. In Davos werd hem de 2017 Award uitgereikt voor beste CEO in de duurzame verpakkingsindustrie. ‘Dat is best apart’, lacht hij. ‘Ik liep op Schiphol en zag plots mijn eigen foto op de cover staan van het internationale magazine European CEO. Ik wist wel dat het speelde maar was nogal sceptisch. Het maakt me uiteraard wel trots. En natuurlijk is het goede publiciteit voor ons bedrijf. Zeker in de groeifase waarin we op dit moment met Airopack zitten.’

Nek uitsteken
Vorige maand werd Scholle IPN Equipment (SIPN Equipment) overgenomen. Iedere lege Airopack die wordt geproduceerd, dient ook te worden afgevuld, bij de klant zelf of bij de afvuller van de klant. Met de overname van SIPN Equipment bouwt Airopack deze afvulmachines in eigen beheer. Vervolgens leveren ze deze aan Airopack-klanten. In de kop van het persbericht over onder meer deze acquisitie wordt Rabobank prominent vermeld. ‘Rabobank stelt ons in staat om onze ambities waar te maken. Als je een technologisch bedrijf laat groeien, gaat dat altijd gepaard met geplande chaos. Ik weet zeker dat binnen enkele jaren elke bank ons wil financieren. Dat een Nederlandse bank in deze onstuimige fase met ons in zee wil, vind ik geweldig.’ ‘Op onze beurt denken wij dat we een gamechanger financieren’, zegt Jos van Rooij, Corporate Clients Rabobank. ‘Vanaf dag één zagen we de potentie van Airopack. We hebben vertrouwen in het product, het management en de huidige aandeelhouders zoals Quint Kelders en Apollo Investment Corporation. We hebben onze nek uitgestoken om dit vertrouwen over te brengen en hebben gezorgd dat de juiste mensen om tafel zaten. We hebben lef getoond en zijn daar best trots op.’ ‘We zijn samen begonnen aan een mooie en innovatieve reis. Als echte partners’, beaamt Quint.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's