Rüttchen Automotive: We gaan richting rijdende computer

Op 6 februari werd hij gepresenteerd in Duisburg. ‘De Duisburgse binnenhaven is er een van wereldformaat en staat symbool voor moderne logistiek op het hoogste niveau. Dat maakt het de perfecte locatie om de nieuwe Sprinter te introduceren’, stelde Volker Mornhinweg, directeur Mercedes-Benz Vans.


Uitgave: Maart-April 2018
Thema’s: Autobedrijf Logistiek

De superlatieven bij de presentatie logen er niet om. ‘Nieuwe maatstaven op designgebied’. ‘State-of-the-art telematica’. ‘Een bijzonder groot aantal varianten’. ‘Imponerend comfort’. ‘Maximale veiligheid’. ‘Unieke connectiviteit’. Peter van Bebber, verkoopdirecteur Vans Rüttchen Automotive en fleetsales Rico van de Laar en Paul ter Beek zijn het er over eens dat vooral dit laatste de nieuwe Sprinter zo bijzonder maakt.

Holistisch
‘In het trucksegment is connectiviteit al langer geïntegreerd. Maar dit is de eerste bestelwagen die dit ook heeft’, zegt Peter enthousiast. ‘Met de Vision Van onthulde Mercedes-Benz haar toekomstvisie van de bestelwagen. Een toekomst die uitgaat van digitalisering en elektrisering. De Vision Van was echter een conceptwagen. Deze nieuwe Sprinter is het eerste model dat daadwerkelijk die richting uitgaat en een dieselmotor combineert met connectiviteit. Het is de eerste concrete stap binnen het adVANce-programma dat in 2016 werd gepresenteerd. Bovendien een belangrijke stap in het transitieproces dat Mercedes- Benz doorloopt. Want we willen meer zijn dan die autofabrikant die de beste auto’s bouwt. We willen een partner in business solutions zijn. Een partner die klanten mobiliteitsoplossingen biedt die verder gaan dan enkel het voertuig. Daar ligt de toekomst. Daar ligt ook onze toegevoegde waarde. Bovendien zijn we het onszelf verplicht om bij innovaties in de voorhoede te lopen.’

Alles zelf
De professionele connectiviteits- en wagenparkoplossing Mercedes Pro connect verbindt bedrijven met hun voertuigen en verhoogt zo de efficiëntie en productiviteit van het bedrijf. ‘Met Mercedes Pro connect beschikt de klant over services als Voertuigstatus, Voertuiglogistiek, Wagenparkcommunicatie, Digitaal rittenboek, Onderhoudsmanagement, Ecomonitor & Rijstijlmonitor. Uiteraard kan hij de opties kiezen die voor hem interessant zijn. Hij hoeft niet het hele pakket af te nemen. Het wordt voor de fleetmanager in elk geval een stuk efficiënter en makkelijker werken’, aldus Rico. ‘Hij heeft een vrijwel realtime verbinding met alle voertuigen en chauffeurs van het wagenpark dat hij beheert. Dat betekent dat hij op elk moment informatie kan opvragen over de gereden ritten, het rijgedrag van de chauffeur, het brandstofniveau, de belading van de voertuigen, onderhoudsintervallen en de locatie van het voertuig. Komt er een spoedopdracht binnen, dan kan hij daar alert op inspelen, want hij weet welke bestelwagen in de buurt is. Verder krijgt hij de foutmeldingen te zien die op het dashboard van de chauffeur verschijnen. Desgewenst kunnen wij met hem meekijken. Dan komt die melding gelijktijdig bij ons binnen. Zodat we meteen actie kunnen ondernemen en alvast nieuwe remblokjes voor hem kunnen klaarleggen. Dit werkt niet alleen efficiënter, maar bespaart de klant ook veel tijd. Uniek is dat we voor dit alles geen externe leverancier nodig hebben die het kastje in het voertuig installeert. We kunnen alles zelf beheren.’

Goed geluisterd
De nieuwe Sprinter bewijst ook dat Mercedes-Benz goed heeft geluisterd naar de klant. En er alles aan doet om het de klant zo comfortabel mogelijk te maken. ‘Als vanouds is de Sprinter leverbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving. Maar dit model biedt ook de mogelijkheid om voor voorwielaandrijving te kiezen. Dat zorgt voor een lagere vloer en meer laadruimte. De laaddrempel is 80 mm lager dan bij de vorige versies. Het vergemakkelijkt het in- en uitladen. Dat zullen met name de koeriers wel weten te waarderen’, lacht Paul. ‘Met ergonomische stoelen, automatische airconditioning, een boordcomputer waarmee multimediasystemen worden bediend is de werkplek van de chauffeur beduidend comfortabeler geworden. Het opladen van de telefoon kan voortaan draadloos. Ook op het vlak van veiligheid heeft de nieuwe Sprinter meer ondersteunende opties dan welke bedrijfswagen ook. Zo behoren de dodehoek- en zijwindassistentie tot de standaardopties.’

1.700 varianten
De nieuwe Sprinter blijkt maar liefst 1.700 varianten te hebben. Waarom zijn het er zo veel, vraag ik verwonderd? ‘Mercedes- Benz wil voor klanten echt een auto op maat bouwen’, antwoordt Peter. En alsof die 1.700 versies nog niet volstaan, gaat Rüttchen Veghel nog een stap verder in het leveren van maatwerk. ‘Onder de naam Carbouw bieden we eigen carrosseriebouw aan. We kunnen met andere woorden alle bedrijfsvoertuigen ombouwen naar de wens van de klant. Doorgaans gaat het dan om laadkleppen, dubbele cabines, isolatie of betimmering van laadruimten of opbouw van koel- en vrieswagens. Maatwerk in het kwadraat dus. Maar om terug te komen op de nieuwe Sprinter: die is per direct te bestellen en staat medio juni in onze showroom. Uiteraard wordt hij dan met de nodige egards gepresenteerd.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's