Adagium: Lef is iets anders dan bluf

‘We zien dat David doorgaans het vliegwiel is dat Goliath nodig heeft om te groeien. Familiebedrijven hebben vaak een unieke expertise die voor corporate bedrijven het verschil kan maken. Het komt er dus op aan om het mkb-bedrijf adequaat te positioneren bij de juiste corporate koper. Goede verbindingen te leggen. Dat doen we al 12,5 jaar.’


Uitgave: Maart-April 2019
Thema’s: Bedrijfsoverdracht

‘We werken meestal voor de Davids. Als ondernemer snappen we heel goed welke stress er gaat zitten in de levensloop van een bedrijf. Niet alles is immers even succesvol. Dat we ervoor kunnen zorgen dat elk bedrijf een goed vervolg krijgt, maakt ons blij. In die zin zien we het winnen van de DCFA Deal of the Year Award dan ook als een bekroning van 12,5 jaar Adagium. Als de beloning van onze visie waarbij respect voor de ondernemer en continuïteit van het bedrijf vooropstaan’, zeggen senior partners Albert Dominicus en Han Galema.

Gewoon doen
‘Dat de beroepsvereniging van financiële professionals een van onze deals tot de beste van 2018 uitriep, is uiteraard een geweldige erkenning. Het geeft ook aan dat we mooie familiebedrijven overal in de wereld aan een goede deal kunnen helpen.’ De winnende deal betrof de verkoop van een Brabants mkb-bedrijf (Biogas Plus) aan een Franse multinational (Engie). Adagium begeleidt wel meer van dit type bedrijfsoverdrachten. Volgens de DCFA-jury gebeurt dat met creativiteit, deskundigheid, passie en Brabantse lef. ‘Lef is overigens iets anders dan bluf’, benadrukt Albert. ‘Lef betekent dat je zegt waar het op staat. Niet te lang nadenken maar gewoon doèn. Zonder de realiteit ook maar een moment uit het oog te verliezen.’

Bijzonder intens
‘Bij het sluiten van deals zie je vaak dat er naar een comfortzone wordt gezocht’, voegt Han hieraan toe. ‘Juristen zoeken het in woorden. Fiscalisten in spreadsheets. Wij zoeken het in mensen, tackelen hun emoties. Daar ligt onze kracht. Als het om emoties gaat, is er geen comfortzone. Integendeel, de emotionele component kan bijzonder intens zijn. Bij een van onze deals stierf bijvoorbeeld de verkoper vier dagen voor de closing. Op zijn begrafenis werd bekendgemaakt dat het bedrijf verkocht was. Het was voor alle betrokkenen een zwaar proces. Ook voor ons.’ ‘Bij elke deal komt er op een bepaald moment een konijn uit de hoge hoed. Je weet alleen nooit wanneer dat gebeurt of wat het echte probleem is. Als je niets doet, loopt de deal vast. Creativiteit ligt dan in het handelen op het juiste moment. Het houdt in dat je impasses probeert te voorkomen. Of als ze er tóch zijn, dat je ze weet te doorbreken. Vaak moet je die doorbraak binnen 48 uur zien te realiseren. Het is topsport. Maar van topsport krijg je adrenaline. Het is de beste voeding van de markt’, glimlacht Albert.

Irreële hoofdprijs
‘Als we benaderd worden voor een bedrijfsoverdracht is de eerste vereiste dat de voorwaarden rondom de overdracht goed moeten zijn. Is dat niet het geval, dan gaan we tegen de klant in. Soms weigeren we zelfs de opdracht. Als een ondernemer alleen voor de prijs gaat of een irreële hoofdprijs wil, ondervindt de onderneming daar vroeg of laat schade van. Er is altijd een boemerangeffect. Daarom stellen we bij elke deal het respect voor de ondernemer én een goed vervolg van het bedrijf voorop. Tevredenheid van alle partijen is daarbij onze graadmeter. Alle betrokkenen moeten tevreden zijn. Of een beetje ontevreden. Want dat laatste betekent dat iedereen wat water bij de wijn heeft gedaan. Tevredenheid moet ook verder gaan dan de dag van de closing. Jaren na de overdracht peilen we nog hoe tevreden alle partijen zijn. Eigenlijk kun je stellen dat we blij zijn dat we geregeld klanten verliezen. Het betekent immers dat we voor een goede deal hebben gezorgd.’

Meer dan trots
‘In 2006 hebben we samen dit bedrijf opgericht’, vertelt Han. ‘We wilden geen praktijk met zzp’ers maar een onderneming met focus op de lange termijn. We zijn trots op de groei die we sindsdien hebben gerealiseerd. Trots ook op het feit dat we voor tal van bedrijven goede deals hebben gesloten. En dit met goede, gedreven, sterke teams (hebben kunnen) doen. Dat we veel jongeren hebben opgeleid, vinden we eveneens een reden om trots te zijn. Dat geldt ook voor de naam die we in Noordoost- en Zuidoost-Brabant hebben opgebouwd.’ En hoe zien de heren de toekomst? ‘We willen nog veel meer mooie deals sluiten. Het huidige tijdsklimaat biedt mooie kansen. Op middellange termijn zal het wellicht wat rustiger worden op de markt. Overnemers die een overdracht overwegen doen er dus goed aan om nu een beslissing te nemen. We zijn er om dat proces ook de komende jaren in goede banen te leiden.’

Eind juni wordt het 12,5 jaar bestaan van Adagium feestelijk gevierd. Eind september volgt bovendien een golfdag voor genodigden. Maar eerst is er nog de maart-borrel: dan wordt met de klant en het hele Adagium-team geproost op de Deal of the Year Award! Aanmelden kan via: www.adagium.nl/borrel.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's