Rüttchen: Het heeft bloed, zweet en tranen gekost

‘De weg naar het eindresultaat was lang. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost maar nu kunnen we eindelijk onze nieuwe showroom openen. Ik weet dat ik dit eerder heb geroepen, maar deze keer heb ik er alle vertrouwen in dat het ook écht gebeurt.’


Uitgave: Maart-April 2019
Thema’s: Autobedrijf Mobiliteit

‘Het feit dat we een primeur hebben, heeft er eigenlijk aan bijgedragen dat de nieuwe showroom een paar maanden vertraging heeft opgelopen’, zegt Tommy Derks, operationeel directeur van de Rüttchen-vestigingen in Den Bosch, Tiel en Gorinchem. ‘Rüttchen Den Bosch is namelijk de eerste vestiging die het nieuwe showroomconcept van Mercedes-Benz hanteert. Het is de bedoeling dat alle dealers de komende jaren volgen. Dat er dus geregeld overleg met het hoofdkantoor is geweest, is niet verwonderlijk. Maar het zorgde wel voor oponthoud. En in een overbelaste bouwsector heeft elk oponthoud grote gevolgen voor de planning.’

Dik verdiend
‘De puntjes zijn op de i gezet. Op 25 februari gingen de deuren van de nieuwe showroom open. Eind maart volgt nog een mooi, groot openingsfeest. Dat heeft iedereen ook dik verdiend na het geleden ongemak. We zaten ruim een jaar op de tijdelijke locatie en het is voor iedereen toch behelpen geweest. Niemand heeft echter geklaagd. Onze medewerkers gingen gedreven als altijd verder met het adviseren en ondersteunen van klanten. En uitgaande van de klanttevredenheidsscores, hebben onze klanten dit op hun beurt weten te waarderen. Dat alles zo vlot bleef lopen, vind ik echt knap.’

Samen apart
‘Klanten gaan vooral een andere beleving ervaren’, antwoordt Tommy op de vraag wat het nieuwe concept inhoudt. ‘Er komen bijvoorbeeld aparte consulting rooms en een prachtige horizon-presentatiewall. Daar kunnen klanten in alle rust, samen met ons, hun nieuwe auto vormgeven via multimedia. Verder krijgen de personenwagens en de bestelwagens een aparte receptie en aparte werkplaats.’ ‘Die maatregel past in het eerdere besluit van Mercedes-Benz om het assortiment onder te brengen in drie aparte zuilen’, voegt Peter van de Bebber, directeur Vans, eraan toe. ‘De opsplitsing in personenwagens, bestelwagens en trucks maakt het mogelijk elke zuil maximale aandacht te geven.’ Peter heeft nog een nieuwtje. ‘Rüttchen Den Bosch wordt de hoofdvestiging van Rüttchen Vans, zoals Breda dat is voor onze personenwagens en Veghel voor onze trucks.’

Opvallend
‘Een nieuwe showroom, nieuwe modellen. 2019 wordt een mooi jaar’, zegt Tommy enthousiast. ‘Allereerst komt de nieuwe B-Klasse uit. Hij is veiliger, dynamischer en comfortabeler dan ooit. Innovatief en toch vertrouwd. Het design is opvallend: het dashboard, de middenconsole en de portierbekleding lopen vloeiend in elkaar over, waardoor je een wrap-around-gevoel krijgt. Dat de ruimte flexibel is - de achterstoelen kunnen bijvoorbeeld neergeklapt worden - maakt van deze B-Klasse een echte gezinsauto. Later dit jaar volgen nog Mercedes-Benz CLA, Mercedes-Benz A Sedan, GLE en de volledig elektrische EQC. EQ staat voor elektrische intelligentie. Daarna komt er jaarlijks minimaal één volledig elektrisch model bij.’

Wensen
‘Het elektrisch rijden doet niet alleen zijn intrede in het segment van de personenwagens, maar ook bij de bestelwagens. In de tweede helft van dit jaar komt de volledig elektrische Vito op de markt. De eVito heeft een actieradius van 150 kilometer. De accu is in zes uur volledig opgeladen. Vooraf heeft Daimler met grote fleetowners samengezeten om alle wensen in kaart te brengen. Uit die gesprekken bleek dat een actieradius van 150 km ruim voldoende is. Het staat gelijk aan zes rondjes Rotterdam. Niettemin is het de verwachting dat de actieradius in 2020 opgeschaald wordt naar 400 km. De eVito wordt overigens niet de enige volledig elektrische bestelwagen: begin 2020 wordt ook de eSprinter verwacht. Mercedes-Benz is écht gestart met het elektrificeren van bestelwagens’, zegt Peter.

Hapje eten
‘Alle modellen van Mercedes-Benz hebben een hoge mate van connectiviteit. Het grote voordeel hiervan is dat we klanten proactief kunnen adviseren en het onderhoud van hun wagens kunnen monitoren. Een Mercedes-Benz staat dus nooit met pech langs de weg! Bestuurders zijn altijd verzekerd van zorgeloos rijplezier. Me Connect bijvoorbeeld zorgt met standaard services als een noodoproepsysteem en waarschuwingen bij pech of ongeval, voor extra veiligheid’, vertelt Tommy. ‘Bij de nieuwe EQC kan de bestuurder op elk moment, via Remote Online en zijn smartwatch, zien hoe groot de actieradius is en waar er oplaadpunten in de buurt zijn. Hij kan een hapje gaan eten en krijgt automatisch een melding als de accu 100 procent opgeladen is. Bij bestelwagens zorgt Mercedes PRO voor de communicatie tussen voertuig, bestuurder, fleetmanager en dealer. Er zijn maar liefst achttien services en diensten waarvan de bestuurder of fleetmanager gebruik kan maken. Maar ik zou zeggen, kom eens langs voor een gezellig kopje koffie. We laten u graag zien wat we in huis hebben.’

Tommy Derks (32): zeven jaar bij Rüttchen. Sinds december 2018 operationeel directeur van Tiel, Gorinchem en Den Bosch. Ontspant met crossfit, tennis, reizen en lekker eten. Rijdt een C-Klasse coupé.
Peter van de Bebber (59): eveneens zeven jaar bij Rüttchen. Sinds twee jaar directeur Vans. Doet aan hardlopen en golfen. Haalde recent zij n motorrij - bewijs. Rijdt een E-Klasse 200 benzine.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's