Van den Udenhout Groep: Een kijkje in de toekomst

‘Klik. Hier staat de auto tussen de maankraters. Klik. Zo ziet hij eruit in een drukke stad bij avond. Zet deze maar op, dan ervaar je alles nog intenser.’ Met de virtualrealitybril die op tafel ligt, voelt het inderdaad alsof je naast deze fantastische Audi e-tron staat. Klaar om het portier te openen en in te stappen.


Uitgave: Maart-April 2019
Thema’s: Autobedrijf Mobiliteit

We zitten in een van de Customer Private Lounges van de nieuwe Audi-showroom aan de Bossche Balkweg. Verkoopmanager Bas van Hal laat zien hoe klanten hier in alle rust de auto van hun dromen kunnen configureren. Er is genoeg ruimte om een heel gezin ongestoord te laten meebeslissen over bijvoorbeeld de kleur van de auto, de velgen en de binnenbekleding. Via een iPad worden wijzigingen aangebracht die meteen zichtbaar zijn op het 98 inchscherm aan de muur. Het is een van de innovaties waarmee Van den Udenhout zijn naam - ‘De Nieuwe Dealer’ - waarmaakt.

Weer thuis
Op een totaaloppervlakte van 15.000 m2 schitteren de nieuwe panden. De Audi- en Volkswagen-showroom zijn al klaar, net als de achterliggende werkplaats. Volgens directeur Kurt Verhees is het de modernste van Nederland. ‘Het middenstuk wordt volgende maand geopend’, vertelt hij. ‘Daar komt onze huiskamer. Inclusief de verhuurservice, de elektrische fietsen, de horeca en vergaderzalen. Voor dit tussenliggende deel hebben we een binnenhuisarchitect in de arm genomen. Vandaar de maand vertraging. We zijn op eigen kracht verhuisd. 150 medewerkers hebben als een geoliede machine gezorgd dat alles op de juiste plek terechtkwam. Een prestatie om trots op te zijn! Verder ben ik vooral blij dat de rust is wedergekeerd. Het zitten op tijdelijke locaties had toch een grotere impact dan voorzien.’

Mooie eigenschap
Behalve een nieuw pand heeft Van den Udenhout ook een nieuwe commercieel directeur: Mark Bastiaansen (51 jaar). ‘Hij komt van Noordhoek, de SEAT- en ŠKODA-dealer die we vorig jaar hebben overgenomen. Mark is een commercieel dier, met oog voor de klant en zijn collega’s. Hij let op elk detail, wat in de retail een hele mooie eigenschap is. Hij vindt een goede sfeer essentieel en steekt heel veel energie in het bedrijf. En is er bijna altijd. We vullen elkaar goed aan’, zegt Kurt. ‘Het moet toch ook een beetje je maatje zijn.’ Toevallig loopt Mark net voorbij. Wat vindt hij op zijn beurt van Van den Udenhout? ‘Het is een bedrijf met veel potentie. Verbonden met mooie merken én met Brabant. De combinatie van Bourgondische laagdrempeligheid en daadkracht trekt me ook erg aan.’ ‘Mooi zo’, reageert Kurt.

Sportief
In het andere Van den Udenhout-pand aan de Balkweg hebben SEAT en ŠKODA sinds kort gezelschap gekregen van een derde merk: ‘CUPRA is een nieuw, tweede merk naast SEAT. Met deze lijn wil SEAT zich profileren als een sportief, betrouwbaar en luxueus merk. Doelgroep is avontuurlijke personen die houden van sportief rijden. Op dit moment hebben we drie CUPRA-modellen beschikbaar. De eerste exemplaren zijn al verkocht. Wie er een proefrit in maakt, wordt meteen gegrepen door het rijgedrag, het geluid, het vermogen van de motor. Alles klopt bij deze auto’, zegt Kurt enthousiast.

Verschil maken
Zo mogelijk nog enthousiaster is hij over de Audi e-tron die op 28 februari werd geïntroduceerd. ‘Het is de eerste volledig elektrische Audi. Hij heeft een range van 400 km. Bij een oplaadpunt van 150KW is hij in enkele minuten opgeladen. Thuis opladen met 11KW gebeurt in negen uur. Klanten kunnen kiezen uit twee modellen: de e-tron basis en de e-tron advanced interieur. Hiermee gaan we echt het verschil maken. Het is een totaal andere auto dan klanten gewend zijn. Sinds 24 januari is de Audi e-tron bestelbaar en we merken dat de belangstelling groot is. In amper een week tijd zijn er 25 besteld. We hebben de weg naar 100 procent elektrisch rijden nu echt te pakken’, stelt Kurt. ‘Ook Volkswagen Bedrijfswagens heeft elektrische modellen. Nu is er al de e-Crafter, later komen ook de e-Caddy en de e-Transporter. Daarbij komt Volkswagen met een volledig elektrisch model: de VW ID. Neo. Dat gebeurt pas in 2020. Je kunt hem aan het einde van dit jaar wel al bestellen. Je moet nog even geduld hebben dus.’

Consolideren
‘Het is goed om nu en dan een pas op de plaats te maken. Er komt dit jaar overigens genoeg op ons af. We zetten de puntjes nog eens op de i. We moeten onze nieuwe schoenen nog wat inlopen, zeg maar.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Jeroen van Eijndhoven

< Alle thema's