Avans Hogeschool: We gaan voor intimiteit

‘De komende jaren draait het bij ons hoger onderwijs om flexibilisering - in onder andere vorm, tijd en tempo - en om co-creatie samen met partners uit de praktijk’, vertellen Marc Wieten en Mickel Dielissen, docenten en accountmanagers bij de opleiding commerciële economie van Avans ’s-Hertogenbosch. ‘De lancering van StudentNext.nl in januari past naadloos in die beweging.’


Uitgave: Maart-April 2020
Thema’s: Onderwijs Economie

‘StudentNext.nl is een platform waarmee we de connectie tussen de beroepspraktijk en het onderwijs zo veel mogelijk willen faciliteren’, vervolgt het duo. ‘Onze studenten zijn voor hun stages en traineeships voortdurend op zoek naar passende organisaties, vraagstukken en opdrachten. Vacatures hiervoor plaatsten we tot voor kort op een intranet omgeving, maar vervolgens hadden we er weinig zicht op. Bij StudentNext.nl kunnen zowel studenten als bedrijven een account aanmaken, dat ze vervolgens zelf beheren, waardoor de informatie altijd actueel is. StudentNext.nl is bovendien ingebed in het curriculum van studenten en bij bedrijven steeds meer bekend. Voordeel is dat beide partijen er meer gebruik van maken en elkaar daarmee makkelijker weten te vinden.’

Vinger aan de pols
In eerste instantie gaat het daarbij om vacatures voor een derdejaars stage, traineeship of afstudeeropdracht. ‘Er zijn natuurlijk meer momenten gedurende de opleiding dat studenten ervaring opdoen in de praktijk, maar vooralsnog beperken we ons tot de opdrachten waar studenten ‘buitenshuis’ aan werken. We hebben bewust gekozen voor een groeimodel.’ De opdrachten die op StudentNext.nl komen te staan, moeten wel voldoen aan een aantal eisen. ‘Zo is het van belang dat het bedrijf een minimale omvang heeft van tien werknemers zodat studenten voldoende kunnen leren en het bedrijf genoeg capaciteit kan vrijmaken voor de begeleiding.’ Zeker in deze overspannen arbeidsmarkt is het goed om als opleiding een vinger aan de pols te houden. ‘Bedrijven zitten te springen om extra handjes. We willen natuurlijk niet dat onze studenten alleen worden ingezet als goedkope arbeidskrachten.’

Frisse blik
Het succes van StudentNext.nl valt of staat met de beschikbaarheid van opdrachten én de beschikbaarheid van studenten. ‘Momenteel hebben we meer opdrachten dan studenten. In september komt er echter weer een hele nieuwe lichting studenten bij die op zoek is naar een stage, dan gaat het hard. We leggen studenten opdrachten voor, maar de essentie is dat de keuze aan de studenten zelf is. De docenten erkennen vervolgens de opdrachten.’ De opdrachten op het platform hebben betrekking op online marketing, sales, marketing en communicatie. Marc: ‘Er zijn veel mooie voorbeelden van studenten die door hun frisse blik en hun inzet een belangrijke toegevoegde waarde hebben voor de bedrijven, bijvoorbeeld door het verhogen van de conversie op de website, het genereren van nieuwe leads en het organiseren van een succesvolle klantendag. Daar word ik enthousiast van.’

Jonge talenten
Mickel: ‘Tot nu toe hebben we het portaal vooral onder de aandacht gebracht bij ons bestaande netwerk, het is nu tijd om de bekendheid verder te vergroten. Naast StudentNext. nl heeft onze opleiding in totaal zeven learning communities waarbinnen studenten onder begeleiding van een docent in groepjes aan de slag gaan voor een bedrijf om zo te kunnen ervaren hoe het werkt in de praktijk. In dit kader zijn we samen met de online uitgeverij Offspring Media een marketing innovatie lab gestart, onze studenten krijgen een actieve rol in de verdere ontwikkeling van deze startup. Hiervoor zitten ze twee dagen in de week ook gewoon bij ons in huis.’ Marc vult aan: ‘Voor bedrijven is het interessant om op deze manier zichtbaarder te worden bij studenten en in contact te komen met jonge talenten. Voor ons is het fijn als zij vanuit hun up-to-date praktijkkennis ons onderwijs mede willen vormgeven. Afhankelijk van de maatschappelijke rol die bedrijven voor zichzelf weggelegd zien, bepalen ze zelf hoe ver ze willen gaan in de samenwerking; van het geven van lezingen en gastcolleges tot het aangaan van intensieve partnerships. De mogelijkheden zijn legio. Zo kunnen we elkaar helpen.’

Informeel
Commerciële economie van Avans ’s-Hertogenbosch behoort volgens de Keuzegids tot een van de beste opleidingen van Nederland. Dit is ongetwijfeld mede dankzij de sterke verwevenheid met het bedrijfsleven, op alle mogelijke manieren. ‘We gaan voor intimiteit. We houden het informeel en staan dicht bij onze studenten. Studenten en docenten zitten in het gebouw gewoon door elkaar heen. Ook in dat opzicht doen we ons best om de praktijk te simuleren.’ Mickel sluit af: ‘Voor ons persoonlijk is en blijft het spannend om bezig te zijn aan de voorkant van datgene wat zich afspeelt in het bedrijfsleven. Dat maakt ons werk heel dynamisch.’

De cijfers over StudentNext.nl tot nu toe:
• 450 actieve gebruikers, per maand komen er 200 bij;
• ruim 170 studenten;
• ruim 30 vacatures;
• 40 actieve gebruikers per dag;
• tot op heden 12 matches.

Save the date
Op 3 april organiseert de opleiding commerciële economie een career event. Tijdens dit event kunnen derdejaars studenten die op zoek zijn naar een stageadres, speeddaten met potentiële opdrachtgevers. Meer informatie: www.avans.nl.

Tekst: Astrid Berkhout
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's