Een afnemer die enkel komt shoppen voor de laagste prijs, hoeft niet bij De Witt eindverpakkingssystemen aan te kloppen. Mede-eigenaar Richard Harmeling legt uit waarom: ‘Wanneer er offertes worden opgevraagd zonder een afspraak, dan weet ik al hoe laat het is. Liever investeer ik onze tijd in klanten die kiezen voor de beste oplossing. Daarom nodigen we hen uit in onze showroom of we gaan bij de bedrijven langs. Zo kan er een duurzame en kwalitatieve oplossing worden geboden en getest. Pas daarna kun je een goede offerte maken.’ Salesmanager Edwin Kleijwegt vult aan: ‘Er zijn steeds meer online concurrenten die scherpe tarieven bieden. Dankzij onze persoonlijke aanpak en advisering weten we hen toch voor te blijven. Een doordachte oplossing betaalt zich immers terug.’
Bakker op de hoek
Sinds de oprichting begin jaren 70 kan het Drunense bedrijf op een brede kring van loyale opdrachtgevers in de Benelux rekenen: van de bakker op de hoek tot grote logistieke bedrijven. Aanvankelijk met machines van het Italiaanse merk Siat, maar vanaf 2006 wordt het eigen De Witt-merk gevoerd. ‘Stilstaan bij succes is stilstaan met vooruitgang’, stelt Richard, die inmiddels 33 jaar werkzaam is binnen het bedrijf. Ruim vijf jaar geleden nam hij De Witt eindverpakkingssytemen met zijn compagnon Marc van Loon over. ‘Ik was destijds 50 jaar en dacht ‘het is nu of nooit’. Samen zijn we een moderne en brede koers gaan varen. Ons bedrijf is zich onder meer gaan richten op verpakkingsmaterialen, zodat er een totaalpakket kan worden geboden. Want wat heb je aan een goede machine, als je daarbij niet het juiste materiaal gebruikt?’
Toverwoord
Ook aftersales is een speerpunt. De onderhoudscontracten zorgen zowel voor continuïteit alsook voor klantenbinding. Richard: ‘Onze monteurs komen regelmatig over de vloer bij onze klanten en zijn ons belangrijkste visitekaartje. Onze waardering uiten we niet alleen in het salaris, maar ook in vrijheid en flexibiliteit.’ Daarnaast zet het bedrijf sterk in op innovatie. ‘Er is altijd oog voor de nieuwste verpakkingstechnieken en duurzaamheid. Zo hebben we een nieuwe machine ontwikkeld die luchtkussentjes van biologisch afbreekbaar plastic toevoegt aan de verpakking’, vertelt Edwin. Richard besluit met een kritische kanttekening: ‘Duurzaamheid is tegenwoordig hét toverwoord. Maar uiteindelijk draait het erom of de eindklant het afval op de juiste wijze scheidt. Daar moeten we als verpakkingsbranche nóg beter op hameren.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel