Ooit, ruim dertig jaar geleden, werd de Bossche locatie van Acer gebouwd voor de Europese productie van desktops. Nadat de productie daarvan naar andere landen werd overgeheveld, werd het pand verbouwd tot reparatiecentrum. ‘Heel lang voor Acer zelf. Totdat we het reparatievolume heel erg zagen afnemen,’ zegt Bart Janssen (45), general manager Noord-Europa voor Acer. ‘Mede omdat we stopten met de verkoop van smartphones. Toen was de keuze: reorganiseren of het volume weer vergroten. Dat werd het laatste, want die technische kennis wilden we niet weggooien. Nu repareren we hier een grote diversiteit aan producten. Van robotmaaiers tot elektrische steps,’ laat hij zien tijdens een kleine rondleiding bij het elektronicaconcern aan de Europalaan in Den Bosch. Onder de naam Enfinitec is Acer een serviceorganisatie gestart die onderdeel is van de Acer Group. ‘Nu doen we nog zo’n dertig procent reparatie van Acer-producten en ongeveer zeventig procent zijn externe partners. Enfinitec kan in heel Europa service verlenen en dit maakt ons uniek,’ zegt Bart. Niet alleen het repareren van producten maar ook callcenteractiviteiten en spare parts management zijn onderdeel van de services die Enfinitec kan verzorgen. Voor de verschillende bedrijven van Acer werken in Den Bosch zo’n 170 medewerkers. ‘We zijn natuurlijk geen Brabants bedrijf maar een wereldwijde organisatie met de oorsprong in Taiwan. Dat neemt niet weg dat we hier op een no-nonsense toegankelijke en gastvrije manier werken,’ zegt Bart. ‘Dat zou je Brabants kunnen noemen. Bedrijven met wie we zakendoen zijn hier altijd welkom voor een bakje koffie.’
Verschillende segmenten
Die kunnen bij Acer voor van alles terecht. ‘Mensen kennen ons vaak toch nog steeds van de computers,’ zegt Bart. ‘Dat blijft het belangrijkste deel van onze omzet. Al is de balans wel wat verschoven en staat er steeds meer druk op die markt. Daarom zoeken we steeds meer de verbreding op in verschillende segmenten. Denk dan aan e-mobility en powerstorage maar ook aan netwerkproducten zoals routers. Zo bereiken we een brede mix in ons productaanbod.’ Daarin kunnen andere bedrijven van de Acer Group die bijvoorbeeld in batterijtechnologie doen een rol spelen. ‘We willen een fleet of companies hebben. Wat ons onbreekbaar maakt. Omdat je altijd in industrieën zit die het goed doen en waardoor je altijd kunt blijven bestaan,’ zegt Bart. Hij zag dat de markt voor laptops het afgelopen jaar lastig was. ‘Na de covidperiode die voor onze branche heel goed was, is het logisch dat je een daling ziet. Nu stabiliseert dat weer,’ zegt Bart. ‘Het volume is nog steeds groot al is er geen grote groei meer. Volgend jaar zie ik consumenten massaal overstappen naar een nieuw systeem met nieuwe technologie als AI. Dat zal voor ons een goed jaar zijn,’ voorspelt hij. ‘Met ook de lancering van Wifi7. Dat is de standaard die nu gaat komen,’ zegt Bart. ‘Met veel meer dataverkeer en een groter bereik.’
Groen
Ook op het gebied van duurzaamheid ziet de manager nieuwe standaarden komen. ‘We committeren ons niet alleen aan de gemaakte afspraken zoals RE100, het gaat bij ons ook om meer dan een zomaar een groen product. Onze Vero-lijn heeft een volledige range. Met monitoren, desktops, en laptops en accessoires,’ zegt Bart. ‘Onlangs is ook de nieuwe Vero 16 geïntroduceerd. Deze laptop bestaat al uit zestig procent Post Consumer Recycled-plastics. Groener kan op dit moment niet, ook niet als het gaat om transport. Zo blijft de Aspire Vero 16 de gehele levensduur CO2-neutraal, omdat de berekende CO2-voetafdruk volledig wordt gecompenseerd. Voor bedrijven is groen een topic, waarom dan niet ook voor de hardware?’ zegt Bart. ‘En laten wij dan nét het product hebben wat daaraan voldoet. Dat is een kwestie van de oplossingen die we in huis hebben specifiek aanbieden voor de juiste marktsegmenten.’
Serviceprovider
Zo opereert Acer –samen met Enfinitec– steeds meer als een serviceprovider. En gaat Acer in conclaaf met de klant om diens behoefte helder te krijgen. Samen met de (zakelijke) gebruiker gaan ze in gesprek om eventuele White Gloves services in te regelen. ‘Denk hierbij aan het plaatsen van een simkaart in een systeem of het toevoegen van een gepersonaliseerde sleeve in de verpakking,’ zegt Bart. ‘Met als doel comfort creëren voor de gebruiker. Die krijgt gewoon een gebruiksklaar product afgeleverd.’ Daarbij komt smart financing steeds meer in trek. ‘De trend is dat bedrijven liever maandelijkse kosten hebben dan een eenmalige grote investering,’ zegt Bart. ‘Vandaar dat we ook deze constructie aanbieden. Dat combineren we met andere services. Zo is eigenlijk alles aan elkaar gekoppeld.’
TEKST STAN SCHRIJEN FOTOGRAFIE KEES BENNEMA