Herken je dit? Dat je zo hard gegroeid bent de afgelopen jaren dat je de identiteit van jouw organisatie niet meer zou kunnen omschrijven als iemand ernaar vraagt, laat staan jouw medewerkers? ‘Dan wordt het lastig je krachtig te profileren,’ licht Ellen toe. ‘Wij brengen ondernemingen terug naar de basis, zodat ze hun DNA verder uit kunnen rollen, intern en extern. Dit zaadje planten doe je van binnenuit.’
Kippenvel
Hoe pakt KEET dat aan? Om te beginnen door strategische sessies te organiseren met eigenaren en medewerkers. KEET is gespecialiseerd in communicatie en mediadesign en brengt mensen bij elkaar. Bijvoorbeeld wanneer er eilandjes zijn ontstaan of wanneer verschillende partners na een fusie één organisatie moeten worden. ‘We stellen vragen, creëren sprekende visualisaties en maken zichtbaar waar een organisatie voor staat,’ zegt Ellen. ‘Als we een klant hun merkboek aanreiken krijgen ze vaak kippenvel, zijn ze geraakt. Daarin staat niet alleen hun merkidentiteit maar ook het gevoel, de passie en de drive achter hun onderneming. Dat maakt zoveel energie los.’
Duurzame verandering
KEET werd in 2017 opgericht door Gertjan en twee andere compagnons. Begin dit jaar is KEET onderdeel geworden van GEK, het bedrijf dat Ellen en Gertjan al in 2009 zijn gestart. GEK haalt met KEET een label in huis wat perfect aansluit op haar twee andere labels. Zo is er Babbels in Beeld, het visuele zusje van KEET, actief binnen gemeentes en overheden, het onderwijs en de zorg. Babbels in Beeld laat mensen elkaar beter begrijpen. Bijvoorbeeld wanneer mensen met verschillende achtergronden meegenomen moeten worden in besluitvorming, koerswijziging of (visie)ontwikkeling. Gertjan: ‘Dan lijkt het alsof ze over hetzelfde praten, maar via beeld krijgen we snel helder of dit ook echt zo is. Zo creëren we vanaf de start een gezamenlijke beeldtaal die we gebruiken voor sprekende praatplaten en animaties. Door samen te visualiseren vergroot je het innoverend vermogen van je organisatie, kom je tot betere en snellere beslissingen, ontwikkel je sneller een gezamenlijk beeld van de toekomst én activeer je duurzame verandering. De expertise en contacten die we hier hebben ontwikkeld, nemen we nu mee in de dienstverlening van KEET.’
Life = live!
Bij Gertjan en Ellen draait het om live communicatie. Momenten zijn de sterkste media. Dat is ook de gedachte achter hun tweede label, Live Paint, het artistieke zusje van KEET. Hier maken professionele kunstenaars live kunst tijdens events als bedrijfsopeningen, jubilea en bruiloften. Zij vangen daarmee de sfeer en/of de kern van het event en creëren een unieke beleving én blijvende herinnering. Voilà! Drie mooie merken onder één dak.
24/7 ondernemer
In hartje Den Bosch is een mooie club communicatiedesigners dagelijks in de weer met woord, beeld, vorm en kleur. Aan het roer staan Ellen en Gertjan die niet alleen zakelijk partners zijn, maar ook nog getrouwd. Ze hebben samen twee opgroeiende kinderen. Ellen: ‘We hebben een dynamisch leven. We waken er wél voor dat het thuis niet aldoor over werk gaat. Dat gebeurt al snel wanneer je aan de keukentafel of op de bank zit.’‘Je bent nu eenmaal 24/7 ondernemer,’ reageert Gertjan. ‘Er is altijd wel iets aan de hand. Ons werk is best intensief.’ Ellen: ‘Klopt, dat komt omdat we écht de diepte in gaan. We luisteren, hebben aandacht voor onze klanten en eigen mensen. We investeren veel in de relatie met de mensen waarmee we werken. Gertjan: ‘We duiken echt in je bedrijf en markt, en gebruiken dat om iets duurzaams neer te zetten waarmee je écht verder kunt. Ons streven is dat een klant ons uiteindelijk niet meer nodig heeft.’
Samen bouwen
In de communicatie- en mediabranche gaan de ontwikkelingen als een raket. Er zijn oneindig veel mogelijkheden voor bedrijven om zich te profileren. Lastig dus om goed te filteren wat bij je past, wanneer quick fixes als tovermiddeltjes aan je worden gepresenteerd. ‘Klanten merken al snel dat we een duurzame partner willen zijn,’ leggen de twee uit. ‘In het landschap van voortdurende veranderingen moet je relationeel consistent blijven, wil je echt samen bouwen. We plannen structureel contactmomenten en werken niet vóór jou, maar mét jou.’ Gertjan: ‘In de dagelijkse dynamiek staat een consistente profilering bij ondernemers niet altijd hoog op de agenda. Begrijpelijk, ze moeten veel schakelen en keuzes maken. Maar jezelf actueel uitdragen als organisatie mag geen ondergeschoven kindje zijn.’
High five
‘Organisaties waar we heel erg in geïnvesteerd hebben, zien we jaren later nog steeds doorgroeien op het fundament dat we samen hebben gelegd,’ glimlacht Ellen tot slot. ‘Zo leuk om te zien als er nog steeds KEET in zit. Het verhaal dat we destijds schreven wordt lang nadat we vertrokken zijn, nog steeds omarmd. Dan doen we wel even een high five met z’n allen hoor. Daar zijn we best trots op.’