VHP Accountants: We laten ons niet opeten

Denk je aan Den Bosch, dan denk je aan de Sint-Janskathedraal of de Bossche Bol. Maar vergeet VHP Accountants niet. Klanten wandelen er spontaan binnen en de contacten zijn hecht. ‘Wij zijn niet bang voor de grote jongens,’ zeggen Sjoerd Ploegmakers (51), Berty van Herpen (63), David Hayran (52) en Rens van Herpen (33). ‘We barsten van de expertise, kom maar op.’


Uitgave: Mrt-Apr 2024
Thema’s: Accountancy Adviesbureau Klantbeleving Innovatie

‘Geen reden om onrustig te worden over de markt, zeker niet nu we zijn samengegaan met Trinitas Accountants en Adviseurs. Door deze samenwerking waarborgen en versterken we de kwaliteit van onze dienstverlening, inclusief IT en vaktechnische kennis.’

Op orde

Een slimme keuze in een tijd waarin grote kantoren de kleinere opslokken en MKBers steeds minder bestaansrecht lijken te hebben. ‘Gaat ons niet gebeuren,’ vervolgt oprichter Sjoerd. ‘We laten ons niet opeten. Wat zij doen in het groot, doen wij in het klein.’Rens: ‘Klanten willen geen nummertje zijn. Dit persoonlijke aspect vinden we belangrijk. Wij onderscheiden ons hiermee van de grote kantoren.’Naast de juiste kennis heeft VHP haar automatiseringsstraat op orde om de MKB ondernemer de komende jaren optimaal te bedienen.

Vertrouwensband

Sjoerd en David zijn beide mede-eigenaar. Berty heeft zijn mede-eigenaarschap aan zijn zoon Rens, die sinds dit jaar bij VHP is ingestapt, overgedragen. Berty blijft actief binnen VHP maar doet een stapje terug. ‘Ik ben mijn activiteiten voorzichtig aan het afbouwen in verband met mijn gezondheid,’ vertelt de adviseur. ‘Het werk is nog veel te leuk en ik heb een mooie vertrouwensband met klanten opgebouwd. Dat de tweede generatie Van Herpen met Rens in de zaak komt, juich ik alleen maar toe. Rens bouwde veel ervaring op bij een groter kantoor en is serieus in zijn vak. Ik weet zeker dat hij het goed zal doen.’

Bewonderingswaardig

‘Mijn vader is altijd sterk geweest in het klantcontact,’ reageert Rens. ‘Het vertrouwen dat hij van klanten en collega’s geniet is bewonderenswaardig. We vliegen elkaar niet in de haren, maar zitten wel allebei graag op de praatstoel. Soms moet ik hem afremmen, omdat ik aan het woord wil zijn haha. We vinden beide het persoonlijke contact super belangrijk.’ Sjoerd: ‘We noemen Berty de spons. Hij trekt alles naar zich toe, pakt alles op.’ David: ‘We hebben alle vertrouwen in Rens. Hij is jong en gedreven en weet bovendien wat TikTok is, niet onbelangrijk.’ Rens haakt in: ‘Je moet wel, als je de ondernemers van de toekomst wil bereiken, de jongeren zitten daar de hele dag op. Ze gaan ons echt niet vinden via de website. Ik probeer Sjoerd over te halen om te gaan vloggen, maar dat is nog niet gelukt.’

Lief en leed

VHP Accountants is opgericht in 2009 en heeft in totaal 17 medewerkers. Het kantoor staat in de regio bekend vanwege de omgang met klanten: dichtbij, toegankelijk en gemoedelijk. David: ‘Mensen schromen niet om hun lief en leed met ons te delen. Ook bij privé en juridische zaken. Appen mogen ze ons altijd, ook ’s nachts. Bellen ook, maar dan kan ik niet beloven dat ik opneem.’ Rens noemt de drie kernwaarden op: ‘Veelzijdig, Hulpvaardig en Persoonlijk. Dit komt overeen met de verhalen die ik van mijn vader over dit kantoor heb gehoord. De kernwaarden worden in de praktijk daadwerkelijk uitgedragen. De klant staat bij VHP centraal.’

Geen last van

Dat de heren verschillende achtergronden hebben, werkt in hun voordeel. Sjoerd verdiepte zich al vroeg in het HRM en ondernemen, Berty is een verbinder pur sang, David bracht drie jaar geleden compliance ervaring en hoogwaardige vakkennis mee en Rens richt zich op automatisering en brengt verjonging in het kantoor mee. ‘Dit tezamen maakt ons krachtig. Aan vaktechnische kennis is bij veel kantoren namelijk gebrek. Het verloop van mensen is vaak een ding. Hier hebben wij nagenoeg geen last van. Laatst is een collega bij ons weggegaan, maar ook weer teruggekomen. Dan doen we toch iets goed. Hoe dat komt? We zijn niet star en bieden onze mensen vrijheden.’

Niet oubollig

Zo gaat VHP dus ook met klanten om. ‘Uiteraard werken wij op afspraak,’ zeggen ze. ‘Maar het komt regelmatig voor dat klanten even binnenkomen om wat af te geven of een snelle vraag te stellen. Niet te vergelijken met kantoren die alleen op afspraak werken.’ Deze laagdrempeligheid is een opmerkelijk contrast ten opzichte van de digitale technieken binnen VHP die elke afstand overbruggen. ‘Groot in het ene, klein in het andere,’ knikt Sjoerd. ‘Niet te verwarren met kneuterigheid overigens,’ benadrukt Berty. ‘We zijn niet kleinburgerlijk of oubollig, maar onze klanten voelen zich bij ons welkom en op hun gemak. Wij kennen hen en zij kennen ons.’

DNA

Klinkt heel huiselijk en gezellig allemaal. Nu de pantoffels nog, zou je bijna zeggen. Eerlijk is eerlijk, soms komt ‘een zoete inval’ eventjes niet uit. ‘Dan loopt er spontaan een klant binnen, omdat die toevallig in de buurt is, terwijl het vliegen en rennen is op kantoor,’ vertellen ze. ‘Maar dan nóg neemt een van ons altijd de tijd om hallo te zeggen. We zijn eigenlijk veel te lief. Dít is nou het DNA dat Berty straks achterlaat.’

TEKST JEANETTE VAN HAASEN FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN

< Alle thema's