Volgens directeur Charles de Mooij is het museum hard op weg om die ambitie te verwezenlijken. 'Iedereen die het vernieuwde en sterk uitgebreide museumgebouw ziet, is onder de indruk van de immense mogelijkheden. Toch zijn we er nog niet helemaal. Als we écht willen bereiken wat wij beogen, hebben we de steun van ondernemend Brabant nodig. Daarom zijn we op zoek naar partners met wie we een inspirerende win-winrelatie kunnen aangaan.'
Hoogste league
'Het Noordbrabants Museum kende de afgelopen tien jaar een voor Nederlandse begrippen ongekende groei. Ruim 100.000 bezoekers vonden jaarlijks de weg naar het museum. Dat heeft vooral te maken met onze bijzondere manier van programmeren', aldus Charles de Mooij. 'Blijkbaar slagen wij erin verleden en heden aan elkaar te linken en de juiste vertaalslag te maken van cultureel erfgoed naar emotie. Vooral met De Gruyter en Nederland in de jaren ’50 en ’70 wisten we het collectieve geheugen te prikkelen. Vanuit dit succes willen we met deze verbouwing nog een stap verder zetten, nog meer bezoekers aantrekken en de aantrekkingskracht van het museum nog meer verhogen. Verankerd in Brabant willen we ons met Brabantse trots, kwaliteit en creativiteit, nog meer profileren als een museum met landelijke uitstraling. Naast tentoonstellingen met een landelijk bereik komt er eens in de twee jaar ook een kunsttentoonstelling van internationale allure. Het nieuwe Noordbrabants Museum biedt het meest veelzijdige en spannende aanbod van kunst en cultuur in Zuid-Nederland. Na de opening zullen we echt meespelen in de hoogste league. Ik merk trouwens nu al, bij het programmeren van de tentoonstelling rondom Jheronimus Bosch in 2016, dat we gemakkelijker ingang vinden bij buitenlandse musea als het Metropolitan en het Louvre.'
Méér dan een museum
'Met de verbouwing rekken we de definitie van museum als het ware op. Het Museumkwartier (gevormd door het Noordbrabants Museum en het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch) wordt straks een plek die bruist van inspiratie en activiteiten. Het aantal zalen verdubbelt zodat er wel vijf tentoonstellingen tegelijk kunnen plaatsvinden. Er komen een informatiecentrum, een ruime museumwinkel, een café-restaurant en een prachtige beeldentuin met intieme plekjes en patio’s. Wij krijgen straks het groenste terras in het centrum van Den Bosch', lacht Charles. 'Daarnaast worden de Statenzaal en de andere monumentale vertrekken in ere hersteld. Vooral de restauratie van de monumentale Statenzaal is indrukwekkend; de voormalige vergaderzaal van Provinciale Staten van Noord-Brabant krijgt weer de grandeur van weleer. Diverse zalen en vertrekken in het complex kunnen straks worden ingezet voor workshops, presentaties, vergaderingen, netwerkbijeenkomsten enzovoort en aangezien we ook hoogstaande horeca bieden, wordt dit dus een interessante locatie voor bedrijven.'
Culturele ondernemer
Dat hebben tal van bedrijven inmiddels ingezien, getuige de diverse sponsorcontracten die reeds werden gesloten. 'Wij zijn erg blij met hun steun', stelt directeur De Mooij. 'Hoewel de provincie Noord-Brabant en gemeente ’s-Hertogenbosch bijdragen in de kosten van het gebouw en de exploitatie, zijn de kosten van de museale inrichting (verlichting, vitrines, bewegwijzering, digitale en facilitaire voorzieningen) voor het museum zelf. Dan kom je toch al gauw aan een bedrag van 5 miljoen euro. Als cultureel ondernemer - wij zijn geen overheidsdienst zoals sommigen denken - staan wij voor dezelfde uitdaging als andere zelfstandige ondernemers, namelijk ons budget rond krijgen.'
Elkaar inspireren
'De BankGiro Loterij ondersteunt ons als grondlegger met een jaarlijks bedrag van 500.000 euro en dit gedurende vijf jaar en in de Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken hebben we een geweldige hoofdsponsor gevonden. Daarnaast sloten BANNING Advocaten en Paul van Rensch art foundation zich aan als partners en hebben bedrijven als Heijmans, Boelens de Gruyter en HEVO zich eveneens aan ons verbonden. Door hun naam aan ons te verbinden, geven die bedrijven en organisaties een impuls aan het culturele leven. Maar blijkbaar gaat het hen om meer dan het faciliteren van een goede tentoonstelling met de juiste verlichting; onze partners worden vooral gedreven door hun betrokkenheid bij de regionale infrastructuur. Door mee te werken aan de (inter)nationale uitstraling van het museum, investeren zij ook in de toekomst van de eigen provincie en regio. Daartegenover bieden wij hen uiteraard de nodige privileges. De mogelijkheden zijn legio en het sponsorpakket kan op maat worden ingevuld. Wij bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid van naamsvermelding in onze museumzalen. De begane grond van het museum is al bijna volledig ‘geadopteerd’. Ik zou zeggen: mis de kans niet om je bedrijfsnaam te verbinden aan het meest prestigieuze museum van Zuid-Nederland.'