Bourgondisch 's-Hertogenbosch: Proeven, proosten en netwerken

Donderdag 5 september is in de agenda van het Bossche bedrijfsleven met een dikke zwarte rand omlijnd. dan vindt namelijk de relatieavond van Bourgondisch ‘s-Hertogenbosch plaats. Maar liefst 2.600 gasten worden met culinaire hoogstandjes en topentertainment in de watten gelegd.


Uitgave: Mei-Juni 2013
Thema’s: Businessevent Evenementen

De sfeervolle Parade aan de voet van de Sint Jan vormt het imposante decor voor het jaarlijks terugkerende evenement. De relaties van een twintigtal bedrijven worden hier vanaf 17.30 uur gastvrij ontvangen in een paviljoen met restaurateur of op het middenterrein, waar de Restaurant Alliantie ‘s-Hertogenbosch de catering verzorgt. Vanaf 21.00 uur is iedereen vrij om over het hele terrein rond te lopen om te proeven, te proosten en uiteraard te netwerken. ‘De Bourgondische relatieavond is een uitgelezen evenement om business-to-business contacten op te doen en te verstevigen. Voor ondernemend Den Bosch is het bovendien vaak een eerste weerzien na de zomervakantie’, aldus Pieter Bak, voorzitter van Bourgondisch ‘s-Hertogenbosch.

Fêteren
Wat zijn voor het Bossche bedrijfsleven de belangrijkste redenen om deel te nemen aan het evenement? Bas van Dooren, advocaat/partner van Holla Advocaten: ‘Als Bosch advocatenkantoor geven wij hiermee een visitekaartje aan het lokale bedrijfsleven af. Maar primair willen wij graag iets terugdoen voor onze bestaande relaties.’ Saskia Pijnenburg, commercieel adviseur van Heijmans: ‘Niet alleen ons hoofdkantoor is hier gevestigd, maar Heijmans is ook betrokken bij diverse bouwprojecten in de regio. We voelen een hechte band met de stad. Daarom nodigen we 85 regionale relaties uit, waaronder gemeenten, woningbouwcoöperaties en de provincie.’ Voor Edgar Dissel, directeur Bedrijven Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken, is het een goede gelegenheid om te netwerken en met Bossche ondernemers kennis te maken. ‘Onze 85 gasten vormen een gevarieerde mix: van zzp’ers tot grote bedrijven. Rabobank wil hen niet alleen een prachtige avond bezorgen, maar zeker ook met elkaar verbinden. Andere relaties zijn dan ook van harte uitgenodigd om na 21.00 uur bij ons binnen te wandelen.’ Voor Bert Post, oprichter van Hamapo, is het ontmoeten van nieuwe relaties minder relevant. ‘Aangezien wij in een zeer specifieke branche actief zijn, de koudetechniek, zijn we niet echt bezig met netwerken met andere bedrijven. Het gaat ons primair om het fêteren van onze eigen klanten.’ Net als Hamapo is ook technisch installateur Wolter & Dros vanaf het eerste uur bij de relatieavond betrokken. Arno Brabers, commercieel manager van Wolter & Dros: ‘Tijdens de relatieavond zijn ook de partners van onze gasten aanwezig. Voor ons een mooie gelegenheid om ook de contacten met het thuisfront aan te halen. Eric van Houtum, makelaar van Boumij Makelaars, noemt de relatieavond één van de gezelligste avonden van het jaar. ‘Het is een soort zakelijke reünie. Bovendien kun je er bijzonder effectief netwerken, omdat vrijwel iedereen uit het Bossche bedrijfsleven aanwezig is.’

Culinaire hoogstandjes
De bedrijven in de paviljoens zijn gekoppeld aan een eigen restaurateur. Dezelfde restaurants als vorig jaar nemen deel, alleen is Coquille vervangen door het Italiaanse restaurant Bellagio. ‘Voor de bedrijven met een eigen of gedeeld paviljoen is er een speciale voorproefavond op 27 mei in De Ruwenberg in St. Michielsgestel. Hier worden door de deelnemende restaurants verschillende gerechten gepresenteerd. Met de bedrijven worden afspraken gemaakt om het menu samen te stellen’, vertelt Bak. Heijmans is voor het derde jaar participant. Voor het eerst worden gasten ontvangen in een paviljoen dat gedeeld wordt met Rabobank. Voorheen maakte het bouwbedrijf gebruik van de galerie Mark Peet Visser op de Parade, waar het op een zeer exclusieve en innovatieve wijze relaties ontving. ‘Nu de galerie is verhuisd, kunnen we helaas geen gebruik meer maken van deze locatie. Dit jaar ligt ons paviljoen met restaurateur Spoon in het hart van het evenement. We laten ons verrassen met een nieuwe ervaring’, aldus Pijnenburg.

Run op kaarten
De Bourgondische relatieavond is in de loop der jaren uitgegroeid tot hét netwerkmoment voor het regionale bedrijfsleven. Wat is het geheim van het succes? ‘Achter het evenement zit een kleine en enthousiaste organisatie met een vast bestuur. Daarnaast past het bourgondisch netwerken uitstekend bij het karakter van onze stad’, aldus Bak. Volgens Brabers heeft Bourgondisch ‘s-Hertogenbosch een goede reputatie opgebouwd. ‘Mijn complimenten voor de organisatie dat zij het evenement exclusief en van hoogstaande kwaliteit weet te houden. Elk jaar worden wij aangenaam verrast. Zelfs het klimaat wordt geregeld. Tot nu toe is het ieder keer mooi weer geweest; dat kloppen we af.’ Volgens Ramon van Aarle van Taxperience leeft het evenement echt bij hun klanten. ‘Samen met onze advocatentak Legal Experience ontvangen wij 150 relaties binnen een ongedwongen sfeer in ons eigen paviljoen. Er is een ware run op kaarten: al maanden van tevoren worden we gebeld of er nog kaarten zijn.’ Dat is ook zo bij Holla Advocaten. Van Dooren: ‘Onze klanten waarderen het evenement zeer. Van de uitnodigingen wordt gretig gebruik gemaakt.’ Post noemt Bourgondisch ‘s-Hertogenbosch niet alleen een succesvol evenement, maar ook een goede citypromotie. ‘We laten onze landelijke relaties graag op deze manier kennismaken met onze stad. Tevens regelen we een hotelovernachting, zodat zij met een gerust hart een drankje kunnen nuttigen. De meeste van onze gasten blijven de volgende dag om van onze bruisende binnenstad na te genieten.’

www.bourgondisch-s-hertogenbosch.nl

< Alle thema's