Was het een kwestie van de juiste innovatieve gedachte op het juiste moment? Het spreekwoordelijke gat in de markt? Of is alles terug te voeren tot visie? Feit is dat Flecto, het bedrijf van Gwen Engelen en compagnon Neil Webers, een resultaatgericht gedragssysteem had ontwikkeld dat fel begeerd werd door Solving Efeso, een internationaal management adviesbureau met meer dan 450 consultants in 25 landen. Zodoende kwam Flecto in 2012 onder de vleugels van Solving Efeso Benelux.
Calimero
Voelde ze het Calimero-effect? Want het maakt nogal verschil of je een bedrijf van vijftien medewerkers aanstuurt of deel uitmaakt van een multinational. ‘Integendeel, het voelde als een warm en blij welkom’, aldus Gwen. ‘We hebben nooit de indruk gehad opgeslorpt te zijn door een grote organisatie; dat komt waarschijnlijk omdat Solving Efeso Benelux met 30 medewerkers, relatief kleinschalig is. Bovendien zorgde onze komst onmiskenbaar voor een toegevoegde waarde. We gaan ook als een aparte Business Unit gewoon verder met wat we al deden.’ Of de veranderde situatie ook een andere manier van ondernemen vroeg? ‘Dat wel. Je krijgt immers met meerdere aandachtsgebieden te maken. Bij Flecto was de taakverdeling duidelijk: Neil hadde projectmanagersrol en stuurde de consultants aan, ik deed de sales en backoffice. Die combinatie is ook succesvol gebleken. Onze rolverdeling is niet veranderd, alleen zijn er verantwoordelijkheden bijgekomen. Je moet bijvoorbeeld je internationale collega’s zien te overtuigen van je concept en hen vervolgens helpen om dat concept bij hun klanten voor het voetlicht te brengen. Buitenlandse klanten en een hoofdkantoor in Parijs betekent ook vaker het vliegtuig nemen. Met een zoontje van drie is dat niet altijd gemakkelijk. Maar Neil en ik hebben een duidelijke afspraak: hij neemt zoveel mogelijk de buitenlandse klanten voor zijn rekening, ik de Nederlandse.’
De nieuwe Werkgever
Uit eigen ervaring weet ze hoe waardevol flexibele medewerkers zijn. ‘Ook zij zijn internationaal moeten gaan werken, terwijl ze oorspronkelijk toch voor de intimiteit van een kleine organisatie hebben gekozen. Die buigzaamheid typeert denk ik, naast leergierigheid, in het bijzonder de generatie eind-twintig-begin-dertig. Omgekeerd zoekt de jonge garde steeds meer een organisatie die bij hen past. Ondernemers moeten hun visie op de arbeidsmarkt dus gaan bijstellen en niet zomaar aannemen dat de gedroomde kandidaat graag bij hen komt werken. Vandaag de dag verwachten medewerkers iets terug, namelijk de kans om te doen waarin ze goed zijn en wat ze leuk vinden, een bepaalde dosis vrijheid en een goed team waarmee ze kunnen sparren en zich kunnen spiegelen.’
Bepalende gebeurtenissen
Vooral dat laatste - de onderlinge cohesie - is de stille kracht van organisaties, stelt Gwen Engelen. Daarom trekt zijzelf er jaarlijks een paar dagen tussenuit met alle medewerkers. ‘Genieten van de zon, zalig nietsdoen, samen leuke dingen doen.’ Tijdens die meerdaagse is er echter ook ruimte voor diepgang en voor confronterende vragen zoals wat iemand maakt tot de persoon die hij of zij nu is. Diezelfde vraag stellen we Vice President Engelen. Ze hoeft niet lang na te denken over het antwoord. ‘Ik zie drie cruciale gebeurtenissen in mijn leven. De eerste is dat ik als Limburgse uit een warm, beschermend en katholiek nest ging studeren aan de Universiteit Twente. Na een moeizame start besefte ik immers dat als ik wilde aarden in de nieuwe omgeving, ik daar zelf voor moest zorgen. Het deed me inzien dat gedragsverandering bepalend kan zijn. De tweede mijlpaal was toen ik gevraagd werd om als compagnon in Neils bedrijf te stappen. Het verraste me dat ik meer ondernemer bleek te zijn dan ikzelf had gedacht. En de derde en misschien wel meest bepalende gebeurtenis is de geboorte van mijn kind. Het heeft mijn zachte kant naar boven gebracht en me verdraagzamer gemaakt, zowel
privé als professioneel’, zegt Gwen.