Adagium Corporate Finance: In alle discretie op zoek

Voor elke ondernemer komt er een moment dat hij zijn bedrijf gaat overdragen. Dat kan een overdracht zijn binnen de eigen familie of aan een externe partij. Adagium, het bedrijf van Albert Dominicus en Han Galema, behartigt al bijna tien jaar succesvol de belangen voor ondernemers die hun bedrijf willen overdragen of verkopen, of voor partijen die een bedrijf willen aankopen.


Uitgave: Mei-Juni 2015
Thema’s: Overnames Ondernemen Financieel management Financieel advies

‘Onze kernactiviteit is de overdracht van familie- of gezinsbedrijven’, legt Albert Dominicus uit. ‘Wanneer ondernemers bij ons aangeven dat zij hun bedrijf willen verkopen, gaan wij in alle discretie op zoek naar een mogelijk geïnteresseerde koper. Andersom komt ook voor; klanten die geinteresseerd zijn in het aankopen van een bedrijf. Vertrouwelijkheid en respect voor elkaar zijn daarbij enorm belangrijk. Niet het juridische of het economische zijn de belangrijkste pijlers in ons werk, maar het inlevingsvermogen van ons als adviseurs. Naast externe verkoop adviseert Adagium ook bij overdrachten binnen de familie.’

Echte betrokkenheid
Volgens Han Galema is het van cruciaal belang dat er een klik is tussen de verkopers en kopers. ‘Er moet veel geregeld worden bij de aan- of verkoop van een bedrijf. Op sociaal-emotioneel gebied is het een ingrijpende gebeurtenis. Daarom is het belangrijk dat beide partijen er een goed gevoel bij hebben. Is dat gevoel er niet, dan komt een deal niet of beperkt tot stand.’

Continuïteit
Een bedrijfsoverdracht neemt gemiddeld zo’n negen maanden in beslag, vertelt Dominicus. ‘We steken veel tijd in de voorbereidingen. Daarbij bespreken we de positie van de ondernemer bij de koop of verkoop en kijken we ook mee op inhoudelijke punten. Van belang is het verdienmodel van het bedrijf. Kan een bedrijf na de overname zelfstandig in de markt blijven bestaan? Dat is bepalend voor de prijs van een bedrijf. De continuïteit van een bedrijf vinden we het allerbelangrijkst. Onze slogan is niet voor niets: Ieder bedrijf een goed vervolg. Adviseurs moeten zich realiseren dat het belang van klanten en personeel zwaar meeweegt. Ondernemers willen zaken goed regelen, voor zichzelf maar zeker ook voor hun omgeving.’

Ervaringen delen
In het magazine Ons Adagium delen ondernemers die een bedrijf verkocht of aangekocht hebben met behulp van Adagium hun ervaringen. Galema: ‘Uit de groeiende belangstelling voor dit magazine dat drie keer per jaar verschijnt, merken we dat het thema bedrijfsoverdracht bij veel ondernemers leeft. Wij maken daarbij duidelijk een onderscheid tussen de ondernemer en zijn onderneming. Het geeft ons een goed gevoel als alle partijen drie, vier jaar na de overdracht nog allemaal gelukkig zijn. Dat betekent dat wij ons werk goed gedaan hebben.’

< Alle thema's