Met zo’n 6.000 medewerkers vraagt het centraliseren van Van Gansewinkel om de nodige aanpassingen op het gebied van HR en ondersteunende systemen. Roel Majoor, manager OD/DM, vertelt: ‘We zochten een betrouwbare partner die ons volledig kon ontzorgen. Doordat we vaker samen hebben gewerkt met Advance Groep en zij beschikken over alle kennis, middelen en opleidingsmogelijkheden, kozen we hen als preferred supplier. Eigenlijk kunnen we inmiddels spreken van een Business Partner.’
Opleidingsmatrix
Van Gansewinkel liep bij het inplannen van hun chauffeurs voor de verplichte nascholingscursussen tegen problemen aan. De Europese Richtlijn Vakbekwaamheid Code 95 stelt dat de beroepschauffeurs iedere vijf jaar minimaal 35 uur aan gecertificeerde nascholingscursussen moeten volgen. ‘Er is destijds gekozen om te werken met regionale opleiders. Dat liep niet altijd even soepel: er was een gebrek aan overzicht en scholing werd soms te laat ingepland. En een chauffeur die de weg niet op kan, kost geld’, vertelt Roel. Roberto vult aan: ‘Doordat er bij Van Gansewinkel ruim 1.000 chauffeurs zijn, met verschillende soorten certificaten, is het belangrijk om een inzichtelijke opleidingsmatrix te hebben. Daarvoor hebben we in ons learning managementsysteem een mogelijkheid ingebouwd die ideaal is voor zulke vraagstukken.’
Aantrekkelijke partner
Roel vindt dat het werken met het open source systeem van Advance Groep veel voordelen oplevert: ‘Advance Groep biedt het gratis aan en het is erg flexibel. Aan eerdere systemen zaten we vaak jarenlang vast om de kosten eruit te halen, terwijl ze eigenlijk niet meer up-to-date waren.’ Roberto: ‘Ons verdienmodel is niet gebaseerd op de verkoop van software, maar op assessments, training, coaching, opleidingen en advisering van organisaties. De investering en het beschikbaar stellen van ons learning managementsysteem betaalt zich hierdoor terug. Bovendien kunnen wij onszelf hierdoor continu verbreden en verbeteren. En dat maakt ons weer een aantrekkelijke partner voor andere bedrijven.’ Roel sluit zich daarbij aan: ‘Delen is het nieuwe hebben. Alleen door kennis te ontsluiten en partnerships aan te gaan kun je groeien en klanten toegevoegde waarde bieden; dat is precies wat Advance Groep doet.’