Ondernemen met Visie: Jan de Groot

Hoe groot is de druk wanneer je als volgende generatie in een succesvol familiebedrijf stapt? Hoe houd je het succes in stand? En word je nog uitgedaagd als je product nagenoeg zichzelf verkoopt?


Uitgave: Mei-Juni 2015
Thema’s: Ondernemen met visie Familiebedrijf Restaurant Horeca

We vroegen het Jan de Groot. In 2002 nam hij samen met zijn nicht Banketbakkerij De Groot over van zijn oom en tante. Sindsdien waakt hij als derde generatie over het geheime recept van Brabants meest gewaardeerde gebakje: de Bossche Bol.

Rijen klanten
Bij zijn aantreden had Jan een duidelijke strategie voor ogen: in stand houden wat twee generaties vóór hem hadden gerealiseerd, op dezelfde voet doorgaan en geleidelijk aan groeien. De grote vraag naar zijn producten dwong hem echter al snel om die strategie bij te stellen. Zodoende kwam er een nieuwe bakkerij in Engelen, waardoor de productie kon verdubbelen. Dat zorgde dan weer voor de nodige schaalvoordelen. Daarnaast werd, eerder dan gepland, de lunchroom aan de Bossche Stationsweg uitgebreid. Door de tweede verdieping erbij te betrekken, steeg het aantal zitplaatsen van 40 naar 100. De rijen aanschuivende klanten werden er echter niet minder om.

Jezelf blijven
‘De valkuil van succes is dat je verzuimt jezelf te blijven. Laat je niet gek maken of beïnvloeden. Doe alleen de dingen waar je voor 100% achter staat. En durf te vertrouwen op je eigen inschattingsvermogen. Toen ik de Bossche Kus overnam van een collega-banketbakker die ermee stopte, stond mijn nicht daar nogal huiverig tegenover. Maar het is een kwestie van de juiste inschatting maken en voor mij leek het logisch dat als de ene specialiteit het goed doet, de andere dat ook zal doen. Ik voelde gewoon dat die bonbon een goede aanvulling was op het bestaande assortiment. Dat is ook gebleken. Ja, ook zonder het fiat van mijn nicht had ik mijn zin doorgedreven. Een zekere eigenwijsheid is mij niet vreemd, maar dat geldt voor alle De Groots’, glimlacht Jan.

Onder de loep genomen
Troonopvolger zijn, is niet altijd even makkelijk. Dat ondervond ook de huidige eigenaar De Groot. ‘Van scratch een eigen zaak beginnen en die verder uitbouwen is soms eenvoudiger dan een succesvol familiebedrijf voortzetten. Bij dat laatste wordt immers alles wat je doet, met een vergrootglas bekeken. In eerste instantie door de vertrekkende generatie zelf. Eens zien wat die jongen kan, dacht mijn oom, waarna er zeven jaren van voorbereiding volgden. Zeven jaren waarin hij nauwlettend toekeek of ik wel de gedroomde opvolger was. Ik heb behoorlijk wat te slikken gekregen! Dan doet het des te meer deugd als je merkt dat je gaandeweg respect krijgt. Bovendien krijg je ook nog te maken met een kritische buitenwacht. Er wordt veel over je gepraat. Gekeken naar hoe je je gedraagt. Daarom hebben we pas twee jaar na de feiten naar buiten gebracht dat ik het familiebedrijf had overgenomen.’

Te goed van vertrouwen
‘Mijn sterkte als ondernemer? Door hard mee te werken laat ik zien dat ik er echt voor ga. Het dwingt respect af bij mijn medewerkers. Het stimuleert hen ook. Zeker in het begin maakte ik erg lange dagen. De laatste jaren ben ik gaan inzien dat het goed is om nu en dan wat rust in te lassen, wat afstand te nemen van het werk. Hard werken gaat toch vaak ten koste van je gezondheid. Uiteraard heb ik ook de nodige lessen geleerd. Zo was ik in de beginfase al te goed van vertrouwen. Met als gevolg dat ik geregeld het deksel op de neus kreeg. Ik heb geleerd voorzichtiger te zijn, minder snel uit te gaan van iemands goede bedoelingen.’

Ambachtelijk blijven
‘De kwaliteit handhaven en de ambachtelijkheid bewaren’, antwoordt Jan gevraagd naar zijn ambities voor de komende jaren. ‘Aan kwaliteit wordt geen concessie gedaan. We blijven de beste chocolade (Belgische!),de beste slagroom en de beste soezen gebruiken. Daarnaast mag de Bossche Bol geen industrieel product worden. Hij moet ambachtelijkheid blijven uitstralen. Er is immers niets mooiers dan dat je als klant ziet dat er een bakplaat met vers gemaakte bollen wordt aangerukt.’

Ondernemerstips van Jan de Groot:
• Doe alleen dingen waar je 100% achter staat
• Maak goede toekomstplannen
• Zie werknemers als werknemers, niet als vrienden
• Werk zelf hard mee
• Doe geen concessies aan de kwaliteit van je product

< Alle thema's