Rabobank 's-Hertogenbosch en Omstreken: Ik werd plots zelf de bank

De samenleving vergrijst, de arbeidsmarkt wordt krapper. Niet langer is de vacature bepalend, maar een naadloze match van de wensen en eisen van kandidaat en opdrachtgever. Gertie Ronken richt zich met de bedrijven KD JobCompany en Interim Search Group op de selectie van cruciale managementposities die de concurrentiepositie van een organisatie verstevigen. Net als Bram van Vugt, Accountmanager Zakelijke Relaties van Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken, probeert Gertie mensen en bedrijven succesvoller maken.


Uitgave: Mei-Juni 2015
Thema’s: Financieringspartner Financieel advies Banken Personeel & Organisatie Recruitment

Na jarenlang in de arbeidsbemiddeling in directieposities te hebben gewerkt voor bedrijven als ING en Manpower, richtte Gertie tien jaar geleden KD JobCompany op, waar tevens Interim Search Group onderdeel van uitmaakt. Gertie begeeft zich op een nichemarkt: managementfuncties op HBO/WO-niveau in de branches Transport & Logistiek en Industrie & Food. Gertie: ‘We onderscheiden ons door ons te richten op vacatures met complexe functie-eisen. Deze kunnen we alleen goed invullen als we exact weten wat kandidaten en opdrachtgevers nodig hebben door in te zoomen op het primaire proces van een organisatie. Voor kandidaten betekent dit dat we onderzoeken welke latente vaardigheden er zijn in hun profiel en gedrag.’ Dit betekent in de praktijk dat Gertie soms de voorkeur geeft aan een kandidaat met een 80% match in competenties en vaardigheden in plaats van 100%. Ze legt uit: ‘Door analyse in het profiel blijkt de kandidaat te beschikken over nog onbekende talenten en is meer eager om te groeien. In output kun je hierdoor wel 105% behalen. Door juist een persoon met een ander soort profiel aan te nemen doorbreek je vaak de traditie bij een bedrijf, waardoor je ook een cultuur kunt doorbreken en verfrissend bent!’

Gelijkwaardigheid
De juiste klik vindt Gertie ook in de relatie met haar accountmanager van belang. ‘Tot enkele jaren geleden bankierde ik elders. Meer persoonlijke aandacht was voor mij de reden om destijds te switchen. Mijn contactpersoon van de andere bank liet zich pas zien toen ik besloot over te stappen. Met Bram heb ik regelmatig contact om te sparren over de branche of voortgang van mijn bedrijf.’ Bram vult aan: ‘De kwaliteit van je producten moet goed zijn, maar onze toegevoegde waarde zit in het geven van een gedegen en eerlijk advies. Dat kun je alleen doen als je je in het bedrijf en de ondernemer verdiept.’ Volgens Gertie benadert Bram hun gesprekken veelal vanuit de business kant. ‘Hij durft kritisch te zijn; daar heb ik veel meer aan dan aan dienstbaarheid. Er is sprake van gelijkwaardigheid.’ 

Doorpakken
Gertie klopte onlangs bij Bram aan toen haar werkkapitaal in het gedrang kwam ten behoeve van de verloning van de interimmers. ‘Doordat mijn klanten het debiteurenbeleid ten gevolge van de crisis lieten oplopen, werd ik plots zelf de bank. Salarissen later uitbetalen is geen optie; dat veroorzaakt onrust. Daarom vroeg ik Bram om advies.’ Bram vervolgt: ‘Vanwege haar openheid van zaken kon ik het benodigde fiat intern al regelen. Uiteindelijk heeft ze geen gebruik hoeven te maken van de financiering, maar toch was het goed dat ze tijdig aan de bel trok.’ Gertie is het type ondernemer dat voortdurend vooruit kijkt. ‘Je moet niet al je reserves opeten wanneer je weer wat vet op je botten hebt. Daarnaast moet je blijven vernieuwen en onderscheidende concepten ontwikkelen. Ik investeer voortdurend in mijn relaties, ook wanneer zij minder goede tijden doormaken. Wanneer de economie weer aantrekt, wordt jouw oprechte betrokkenheid gewaardeerd’, aldus Gertie.

Waardevol
Een andere grote plus voor Gertie is dat Rabobank haar in contact brengt met andere ondernemers. ‘Dat is voor mij waardevoller dan bijvoorbeeld de hoogte van een rentepercentage. De gunfactor is immers vaak belangrijker dan de kwaliteit van de dienstverlening.’ Bram vertelt meer over de faciliterende rol die de bank speelt bij lokaal netwerken: ‘We zetten ons netwerk graag voor onze relaties in. Naast diverse kennissessies organiseren we ieder kwartaal informele activiteiten voor ondernemers: van varen over de Binnendieze tot een hockeyclinic bij hockeyclub ’s-Hertogenbosch. Het is mooi om te zien hoe we als Rabobank een aandeel hebben in het ontstaan van nieuwe relaties, innovaties en initiatieven door het leggen van verbinding tussen onze klanten.’

Vijf ondernemerstips van Gertie Ronken:
• Zaai om te kunnen oogsten
• Toon oprechte interesse in je relaties, ook in minder goede tijden
• Blijf innoveren en nieuwe concepten ontwikkelen
• Durf je een spiegel voor te laten houden
• Ga niet voor gewin op korte termijn, maar kies voor duurzaamheid

< Alle thema's