Sinds André’s overgrootvader in 1937 een bedrijf in de elektrotechniek startte, is er ‘aardig wat’ veranderd op technologisch gebied. André vertelt: ‘We zijn gespecialiseerd in de aanleg, onderhoud, renovatie en inspectie van elektrotechnische installaties. Niet alleen met betrekking tot verlichting, stopcontacten en schakelaars, maar denk bijvoorbeeld ook aan zonnepanelen of laadpalen voor elektrische auto’s. Ook hebben we op het gebied van licht- en krachtstroominstallaties alles in huis.’ Enthousiast haalt André een voorbeeld van een recentelijke opdracht aan: ‘Voor een Limburgs farmaceutisch bedrijf hebben wij een noodaggregaat van 630 ampère aangesloten. De stroom valt in deze regio regelmatig uit; een groot probleem als je voor miljoenen euro’s aan opiaten hebt liggen, die tussen de 4,5 tot 5,5 graden gekoeld moeten blijven.’
Importeur
Meer dan een halve eeuw runde de familie Doorenbosch het bedrijf, totdat André’s vader wegens gezondheidsredenen moest stoppen. André was destijds nog te jong om in diens voetsporen te treden en het familiebedrijf werd verkocht. ‘Pas nadat ik mijn opleiding aan de MTS en diverse cursussen had afgerond én een tijdje voor een baas aan de slag was gegaan, besloot ik om in 1992 een eigen bedrijf te starten.’ Destijds had de jonge ondernemer drie medewerkers in dienst; inmiddels werken er achttien krachten, waaronder zijn vrouw Paula. ‘Zij verzorgt de administratie en doet secretariële taken. Daarnaast is Paula de contactpersoon van AMI-Techniek, een importeursbedrijf van enkele gerenommeerde Portugese en Duitse merken van elektrotechnische materialen.’
Continuïteit
Net als veel andere bouwgerelateerde bedrijven moest Doorenbosch enkele jaren geleden inkrimpen vanwege de crisis; één van de redenen waarom André besloot om onder meer schakelaars van Efapel en postkasten van Lippert te gaan importeren. ‘Wanneer het aantal opdrachten vanuit de bouw minder wordt, moet je op zoek gaan naar andere manieren om inkomstenbronnen aan te boren. Als ondernemer wil je immers je personeel behouden en je bedrijf continueren. Door kwaliteitsproducten tegen een betaalbare prijs te bieden helpen we onszelf én onze opdrachtgevers. Alleen blijft het soms lastig om onze relaties te overtuigen om voor iets anders te kiezen dan de gangbare merken.’ Inmiddels is de markt volgens André weer aan het aantrekken en er is sprake van groei binnen het bedrijf. ‘Het is onze ambitie om te groeien in kwaliteit en in kunde, niet zozeer in het aantal fte’s. Ik groei liever gestaag dan onstuimig.’
Conservatief vs. innovatief
Toch is er sinds kort een tweede verdieping op het pand gebouwd, dat is gevestigd op het Empelse bedrijventerrein De Maasakkers. ‘Aan de ene kant ben ik conservatief en behoudend; ik neem niet graag onnodige risico’s. Maar aan de andere kant houd ik me graag met de toekomst en innovaties bezig.’ Zo investeerde André afgelopen tijd fors in het digitaliseren en automatiseren van zijn bedrijf. Via een dynamisch planningsscherm kan hij precies volgen waar de buitendienstmedewerkers zijn en wat ze aan het doen zijn. ‘Onze monteurs lopen niet graag met een multomap onder hun arm. Tegenwoordig kunnen ze hun werkbonnen via de iPad invullen en direct versturen voor verwerking; dat zijn er jaarlijks zo’n 4.500. Dankzij de digitalisering kunnen we veel sneller, nauwkeuriger en efficiënter werken. De investering in de apparatuur en de koppeling met het ERP-systeem betalen zich dan ook snel weer terug.‘
Next generation
Op het kantoor van André, dat fraai uitzicht biedt op de Empelse dijk, prijken foto’s van zijn kinderen: drie zoons. De volgende vraag ligt dan ook voor de hand: wat is de kans dat het bedrijf binnen de familie wordt voortgezet? ‘Mijn jongste is pas 10 jaar, dus dat kan nog alle kanten op. De middelste is 16 jaar en volgt een opleiding tot verpleger. Mijn oudste zoon van 19 jaar volgt een technische opleiding. Er is dus een gerede kans dat hij later in het familiebedrijf stapt.’ Volgend jaar viert Doorenbosch Elektrotechniek het 25-jarig jubileum. Daar kijken André en zijn vrouw erg naar uit. Paula vertelt: ‘Dat moment laten we zeker niet onopgemerkt aan ons voorbij gaan. We zijn trots op onze geschiedenis en de vele vaste partners waarmee we duurzame relaties hebben opgebouwd’. André vult aan: ‘Ons bedrijf staat voor vakmanschap, service, fl exibiliteit en eerlijkheid. Dat is het fundament waarmee we een goede basis hebben gelegd. Voor nu én de toekomst.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel