Vrouw in Business: Gemmy Schellekens

Bewegen, zowel letterlijk als figuurlijk, drijft Gemmy Schellekens al meer dan dertig jaar. Letterlijk bewegen doet ze sinds haar pubertijd, toen ze ballet en dans ontdekte. Figuurlijk bewegen bracht haar zakelijk succes in een snel veranderende markt.


Uitgave: Mei-Juni 2016
Thema’s: Vrouw in Business Sport en ontspanning Ondernemen Wellness

In hoeverre komen haar kwaliteiten als danseres van pas bij het ondernemen? ‘Goeie vraag’, is Gemmy’s eerste reactie. ‘Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht, maar ik denk wel dat de discipline, het doorzettingsvermogen en de finishing touch die je als balletdanseres moet hebben ook bij het ondernemen van toegevoegde waarde zijn geweest. Maar afgezien daarvan is het toch vooral de passie waarmee je iets doet, die bepaalt of je al dan niet succesvol bent.’

Londen
‘Als adolescente gaf ik dansles aan weeskinderen in Den Bosch. Dat was het moment waarop ik ontdekte dat ballet en dans méér dan een hobby waren. Dus zegde ik mijn baantje als baliemedewerkster bij Rabobank op en trok ik naar Londen voor een opleiding theater- en musicaldans. Toentertijd was er in Nederland namelijk weinig op dat vlak. Eenmaal terug thuis in Den Dungen, besloot ik professioneel dansles te geven aan jongeren uit het dorp. Het animo was geweldig. Er waren zoveel aanmeldingen dat ik mijn moeder moest inschakelen om alle inschrijvingen te verwerken. Voor ik het goed en wel besefte runde ik dus op mijn 23e een eigen bedrijf. In die tijd leerde ik Jan kennen. Hij was mijn tennisleraar en had dezelfde drive voor gezondheid en beweging als ikzelf. We besloten zowel privé als zakelijk samen verder te gaan’, lacht ze. ‘En alsof het zo moest zijn kwam er een geschikt pand vrij in Boxtel. Daar zijn we ons fitnessannex danscentrum begonnen.’ Momenteel zijn aan de Prins Bernhardstraat 27 in Boxtel zowel Tyga Health & Beauty, Tyga Beauty & Spa als Tyga sportschool gevestigd.

Exponentieel
‘De combinatie van ogenschijnlijke tegenpolen als fitness en ballet bleek een schot in de roos en stond jarenlang garant voor succes. Maar ook in onze branche ging de crisis niet onopgemerkt voorbij’, vertelt Gemmy. ‘Plots was sporten voor veel mensen niet langer een vanzelfsprekendheid. Daarnaast groeide het aanbod van lowbudgetketens exponentieel. Het dwong ons na te denken over de weg die we verder wilden gaan. We besloten bewust in te zetten op kwaliteit als onderscheidende factor. Samen met circa honderd standalone-fitnessclubs zijn we kwaliteitsnormen gaan neerzetten. De ontvangst, begeleiding, informatieverstrekking, het kennisniveau van onze medewerkers, de accommodatie; alles wordt gewogen. De lat ligt hoog. Naast kwaliteit, focussen we op innovatie en technologische ontwikkelingen. Het gaat hard in onze branche, maar dat houdt het tegelijk uitdagend en leuk. En dus bezoeken Jan en ik geregeld buitenlandse beurzen om er inspiratie op te doen.’

Zelfvertrouwen
In januari 2015 openden Gemmy en Jan een tweede vestiging in Den Bosch. ‘Als je in jezelf gelooft, durf je het groots aan te pakken’, antwoordt ze op de vraag of ze nooit heeft getwijfeld over deze stap. ‘Je moet je dromen durven achternagaan. Ook in onzekere tijden. Zo opende ik middenin de crisis de beauty en spa in Boxtel om mensen te leren ontspannen. Als je denkt dat de markt er rijp voor is en je voelt dat het is wat je wilt, moet je er voluit voor durven te gaan. Doe je dat niet, dan kun je het als ondernemer ook nog fijn hebben, maar dan werk je wel op een ander level. Wat ik in Boxtel heb geleerd, wilde ik bovendien perfectioneren in Den Bosch. CityGym moest het neusje van de zalm zijn. De kroon op het werk. Na anderhalf jaar zie ik dat ik in die opzet ben geslaagd. Dat geeft me dan weer ontzettend veel energie om verder te groeien. Dit weekend open ik bijvoorbeeld CityYoga.’ ‘Mijn ambities? Ik wil zeker nog tien jaar doorgaan. Het mooie is dat mijn doelgroep samen met mij ouder wordt. We gaan gelijk op’, zegt ze gekscherend. ‘Het accent komt steeds meer te liggen op preventie. Hoe kunnen we senioren fit krijgen en houden? Ik zie mezelf dan ook steeds meer als leefstijlcoach en dat bevalt me prima.’

Ondernemerstips van Gemmy Schellekens:
• Volg met passie je droom.
• Houd vanaf het begin het einddoel voor ogen.
• Heb zelfvertrouwen.
• Leer van anderen (en van je eigen fouten).
• Geniet!

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's