Opera op de parade: Geluk is nog steeds gewoon

27 juni 2017: al vroeg in de middag stroomt De Parade in ‘s-Hertogenbosch voller en voller. Een defilé van klapstoeltjes, tafeltjes, hapjes en drankjes. Bourgondischer kan bijna niet, dit is de ware aard van de Bosschenaar in volle glorie. Samen genieten, bij elkaar gebracht door cultuur. Al elf jaar is dit het hartverwarmende beeld in de aanloop naar Opera op de Parade.


Uitgave: Mei-Juni 2017
Thema’s: Evenementen Entertainment Businessevent

Eén dag per jaar is ’s-Hertogenbosch dé operastad van Nederland. Dan verrijst op het door kastanjebomen omrande plein het decor en nestelen zo’n 8.000 bezoekers zich voor het podium. Verstokte operaliefhebbers zitten naast nieuwsgierigen, die de smaak van klassieke muziek nog niet kennen. Een cadeau aan de stad georganiseerd door Opera Zuid, philharmonie zuidnederland en Theater aan de Parade. Na het wegvallen van de hoofdsponsor ging de organisatie vorig jaar over tot crowdfunding. En met succes, daarom is er dit jaar weer zo’n campagne gelanceerd.

Voor elkaar
De opera gratis toegankelijk houden is van het grootste belang, legt coördinator crowdfunding Isabelle Savelkoul uit: ‘Het sociale aspect is juist wat dit evenement zo mooi maakt. Er komen veel mensen voor die speciale sfeer en voor elkaar. Mensen van alle rangen, standen en leeftijden genieten ongedwongen samen. Zodra we met tickets zouden gaan werken maakt die magie plaats voor dranghekken, toegangscontrole en streng toezicht. Dan zijn we de romantiek die we nu hebben helemaal kwijt. Door als persoon of bedrijf de campagne te steunen laat je merken dat je waarde hecht aan maatschappelijke verbinding.’

Alle hens aan dek 
Vanaf 1 mei kunnen particulieren en bedrijven Opera op de Parade (OOP) steunen via www.voordekunst.nl/projecten/5622. En vanzelfsprekend levert iedere gift een passende tegenprestatie op. Bekende Bosschenaar Hans Tervoort zal als ‘understudy’ van Figaro de campagne gaan trekken in een reeks humoristische filmpjes. ‘In tegenstelling tot vorig jaar al de crowdfund campagne voor Opera op de Parade zich niet alleen in de digitale wereld afspelen, maar gaan we de Bosschenaren ook rechtstreeks aanspreken en verleiden om OOP te steunen. Dat kan omdat er voldoende mankracht is, in de vorm van het tien man sterke OOPcampagneteam. Een zeer bevlogen groep vrijwilligers’, vervolgt de gepassioneerde Isabelle. ‘Winkeliers kunnen zelf een bijdrage leveren, een collectebus plaatsen en er zijn stickers en speldjes om te laten zien dat je de actie steunt. En voor bedrijven die ons steunen in financiën of middelen hebben we digitale promotiepakketten voor op hun website en social media.’ Want naast zichtbaarheid in en om de stad is het van het grootste belang dat ook het vuurtje online blijft branden. De campagne loopt vijftig dagen, van 1 mei tot 22 juni, en om het streefbedrag van 15.000 euro te halen is het alle hens aan dek. ‘Het is trouwens altijd mogelijk om een tegenprestatie op maat te leveren, daar mogen bedrijven me dag en nacht voor bellen’, voegt Isabelle nog toe. 

Lootjes trekken
Dit jaar brengen de gezelschappen, onder leiding van Per-Otto Johansson, Rossini’s meesterwerk ‘Il Barbiere di Siviglia’. Een schitterende opera over jeugd en ouderdom, over liefde en begeerte. Het regieduo Geert Lageveen en Leopold Witte plaatst hoofdrolspelers Rosina en Almaviva in een omgeving waar mensen vechten tegen het ouder worden. Voor het stuk van start gaat wordt dit jaar voor het eerst een grootse loterij gehouden. ‘De hoofdprijs is een heuse stedentrip naar Sevilla’, aldus een trotse Isabelle. ‘Ik ben nu al jaloers op de gelukkigen die naar deze culturele hotspot van Spanje mogen afreizen.’ Het belooft een enerverende dag te worden, 27 juni in ‘s-Hertogenbosch. De stad en haar inwoners in optima forma: gezellig, gemoedelijk, bourgondisch en cultureel. ‘Maar voor het zo ver is moet er nog hard samengewerkt worden om dit unieke evenement door te laten gaan. En daar kunnen we allemaal ons steentje aan bijdragen.’ 

Tekst: Rob van Kaam
Fotografie: Henk van Esch

< Alle thema's