Rabobank 's-Hertogenbosch en Omstreken: Geen beren op de weg

Twee oude geweren leunen pontificaal tegen de glazen wand van de vergaderruimte. Gelukkig niet bedoeld als pressiemiddel bij lastige gesprekken, staan ze symbool voor de visie van Dutch Concept Group. ‘We zien nooit beren op de weg. Maar als die er al zijn, ruimen we ze meteen op.’


Uitgave: Mei-Juni 2017
Thema’s: Banken Financieel advies Financieel management Financieringsplan

Dustin Karelse en Hans Kersten zochten naar een plek waar ze alle online expertises van hun bedrijf konden samenbrengen. En vonden die in het voormalige Rabobankkantoor in Heusden. Bij de financiering kwam Freek van den Dungen, accountmanager Grootzakelijk bij Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken, in beeld. Eenmaal de koop gesloten, kreeg het pand een ingrijpende metamorfose. Het werd licht en strak. Inclusief nostalgische prints van berenjagers en renaissanceachtige plafondschilderingen.

Sanoma
Zoals zo vaak begon ook dit succesvolle bedrijf op de spreekwoordelijke zolderkamer. Met name op het moment dat Dustin Karelse (34) méér wilde dan alleen maar websites voor bedrijven ontwikkelen. ‘Ik wilde iets erbij doen. VeilingActies was mijn eerste nevenactiviteit. Het was een site waar consumenten konden bieden op restantvoorraden. Het trok de aandacht van Sanoma. Al snel besloten ze erin te investeren. Vanaf dat moment ging het heel hard. Andere initiatieven volgden in no time. Toen is eigenlijk Dutch Concept Group ontstaan.’ In het najaar van 2015 kwam Dustin in contact met Hans Kersten. Hans (32) werkte bij ASML. ‘Maar het ondernemerschap trok.’ Ook híj wilde andere dingen doen. Hij stapte over naar DCG en werd er partner.

Groeistappen
Dutch Concept Group is een online innovatiebedrijf dat grofweg bestaat uit twee takken. ‘We hebben een bureaukant en een venturekant’, vertelt Dustin. ‘Onder de bureaukant vallen NoBears, ons web development- bureau en HelloBo, ons internetmarketingbureau. Met onze venturekant ontwikkelen of lanceren we eigen internetbedrijven. Al dan niet met de bedoeling ze te verkopen. We investeren ook in bestaande internetondernemingen. Bijvoorbeeld als iemand een online bedrijf heeft opgericht, ermee op de markt is gekomen, maar nog bepaalde resources mist. Wij kunnen de betreffende onderneming helpen om groeistappen te maken. Wat ons daarbij uniek maakt, is dat we de hele web developmentstraat in huis hebben. Een idee concreet maken, vertalen naar een design, dit vervolgens omzetten naar techniek en het via ons internetmarketingbureau in de markt zetten. Dat alles kunnen we binnen zestig dagen in eigen huis realiseren. Snelheid en het totaalaanbod zijn onze kracht.’

1 miljoen euro-idee
‘Samen ondernemen staat bij ons centraal’, benadrukt Hans. ‘We zijn meer dan een leverancier die enkel opdrachten uitvoert. Of een product ontwikkelt en wacht tot er een klant voor is. We zijn vooral ondernemers. Bieden een ‘playground for entrepreneurs’. Zoeken de samenwerking met andere ondernemers. Uiteraard maken we vooraf goede afspraken. Wat breng je in? En hoe word je beloond? Bij dat laatste kan het bijvoorbeeld gaan om een vorm van participatie in het bedrijf.’ ‘Hoe zoeken jullie de partners waarmee je in zee gaat?’, vraagt Freek. ‘Hoe goed een idee kan zijn, er zijn ongetwijfeld partijen die nog geen water in de Sahara kunnen verkopen.’ ‘We hebben bepaalde criteria’, luidt Dustins antwoord. ‘Een concept waar we instappen, moet een groot potentieel hebben. Het moet, zeg maar, een ‘1 miljoen euro’-idee zijn. Of al een bepaalde omzet genereren en groeipotentieel hebben. Zoals het geval was met vitaminecompleet.nl. We zagen al snel wat daar beter kon.’

Cofinanciering
Rabobank blijkt net als haar klanten steeds meer de synergie op te zoeken, vertelt Freek. Hij haalt een recent initiatief aan waarbij klanten werden uitgenodigd mee te denken over de dienstverlening en profilering van de Rabobank. Ook Rabo&Co getuigt volgens hem van het zoeken naar samenwerking. ‘Het is een vorm van cofinanciering waarbij mkb’ers geld lenen van vermogende klanten van de bank. Voor ondernemers betekent dit een bredere toegang tot financiering. Voor vermogende klanten betekent het een nieuwe investeringsmogelijkheid. Klanten die participeren in Rabo&Co hebben dezelfde voorwaarden, zekerheden en rendement als Rabobank. En mocht de ondernemer in betalingsproblemen komen, dan delen we naar rato de lasten. Samen uit, samen thuis dus. We denken echt dat deze manier van kredietverlening de toekomst heeft.’

Bovengemiddeld
Ziet Freek - in tegenstelling tot Dustin en Hans - beren op de weg die Dutch Concept Group bewandelt? ‘De enige valkuil die ik zie is dat er misschien op een bepaald moment heel veel dingen tegelijk gaan spelen. Plus dat alles in een hoog tempo gebeurt. Dan is het misschien moeilijk het overzicht te houden.’ ‘Gaandeweg komt er inderdaad steeds meer op ons pad,’ beaamt Hans. ‘Daarom is het zaak de juiste keuzes te maken.’ ‘Ik blijf het uniek vinden dat je op die manier een structurele samenwerking met partners opbouwt. Een samenwerking die verder gaat dan het leveren van een product of dienst op lange termijn’, zegt Freek enthousiast. ‘Met interesse volg ik wat hier allemaal gebeurt. En er gebeurt heel veel. Zeker met de venturetak erbij, is DCG dan ook een meer dan bovengemiddeld interessante klant. Ik ben blij dat ze in mijn portefeuille zitten.’ 

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's