IRIS one: Humor is de smeerolie

‘Ik heb heel hard mijn best gedaan om hier te werken. Ben zelfs een keer afgewezen. Terecht trouwens. Het was een slechte sollicitatie. Maar ik ben blijven proberen. Want na alle enthousiaste verhalen wilde ik per se deel uitmaken van dit bedrijf.’


Uitgave: Mei-Juni 2019
Thema’s: ICT ICT & Telecommunicatie ICT-ondersteuning Informatie Internet De Leukste Werkgever

Na twee jaar solliciteren, werden de inspanningen van Sander van der Steen beloond. Er was een vacature die naadloos bij hem paste en zijn sollicitatiegesprek verliep vlekkeloos. Sinds afgelopen jaar maakt hij deel uit van IRIS one als salesmedewerker.

Gewilde werkgever
Esmeralda Mels wachtte haar kans af, niet tot er een vacature was. Op een dag liep ze toevallig langs het pand van IRIS one. Ze kende het bedrijf van toen ze bij de concurrent werkte. In die tijd kreeg ze vaak van potentiële klanten te horen ‘dat ze al bij IRIS one zaten’. Toen ze de banners van IRIS one zag wapperen, stapte ze spontaan het gebouw binnen met de vraag of er werk voor haar was? Op 1 mei is ze begonnen. Wat maakt dit bedrijf zo aantrekkelijk? Waarom komen medewerkers elke dag met plezier naar hun werkplek in Vlijmen, Nijmegen of Almere? En waarom is iedereen trots er te mogen werken?

Samen lachen
‘Ik vind het moeilijk om die vraag te beantwoorden. Eigenlijk kun je dat beter aan
de mensen zelf vragen’, zegt directeur Daniel Cirk. ‘Maar ik denk dat humor ons onderscheidend vermogen is. We hebben het echt naar onze zin met elkaar. Maken veel lol samen. Humor is de smeerolie in ons bedrijf.’ Allerlei leuke anekdotes passeren de revue: de foute-truien-dag, het legendarische tafelvoetbaltoernooi, de geslaagde 1 aprilgrap. ‘We hadden laten doorschemeren dat we bedrijfskleding wilden introduceren: vormeloze knalpaarse polo’s voor de dames, paarse stropdassen, jassen met ruimte voor logo’s van klanten. In maart hadden we van iedereen de maat opgevraagd. De verbijstering was groot. Voor het eerst hoorde je hier gemopper’, lacht Daniel hartelijk. ‘Natuurlijk is het niet zo dat we de hele dag grappen en grollen. We werken snoeihard om de beste ICT-dienstverlener van Nederland te zijn en zijn een van de grootste spelers in ons segment. Maar samen lachen geeft energie.’ 

Kracht
‘Volgens hr-verantwoordelijke Henriëtte Wibier is het sterke teamgevoel de andere bouwsteen van het IRIS-DNA. ‘IRIS one is een hecht team. Een team dat graag extra stappen zet. Niet alleen voor onze klanten maar ook voor elkaar. We zijn een team met passie. Waarbij iedereen doet waarin hij of zij goed is. Elke medewerker heeft zijn specialisme en weet bij wie andere kennis te halen valt. Samen zijn we IRIS one. We zorgen er bovendien voor dat iedereen het maximale uit zichzelf kan halen. We willen onze mensen beter maken in waar ze al goed in zijn, in plaats van hen dingen te leren die ze niet kunnen. Vaak zie je toch dat managers focussen op dat laatste. Hier laten we mensen in hun kracht staan.’

Dichte achterdeur
‘We geven hen de ruimte om te groeien’, gaat Henriëtte verder. ‘We gaan vaak met onze medewerkers in gesprek over hun ontwikkeling en doen zelf ook suggesties wat dat betreft. De initiatieven komen dus niet alleen van de medewerkers. Als we bijvoorbeeld merken dat iemand graag met bepaalde producten werkt, vragen we wat die persoon ervan vindt om productmanager te worden. Of stel dat onze accountmanagers aangeven dat ze door alle administratie minder aan het echte verkopen toekomen. Dan halen we de tijdrovende administratie bij hen weg en zetten een vacature uit voor een salessupportmedewerker. Op die manier is iedereen gelukkig.’ 

Ambassadeurs
Wat vinden de medewerkers zelf? Wat maakt IRIS one zo bijzonder? Heeft het bedrijf 54 ambassadeurs zoals Daniel aan het begin van het gesprek stelde? Sander: ‘Vrijheid en gezelligheid. De sfeer is ongedwongen. De organisatie is warm. Het voelt als een tweede thuis. Daarnaast krijg je verantwoordelijkheid en ruimte om binnen de kaders te bewegen.’ Harm Schimmel (support): ‘We zijn een team met hart voor elkaar. De lijnen zijn kort en je kunt makkelijk bij iedereen binnenlopen.’ Serge Rutzerveld (support): ‘De fijne manier van
samenwerken. De kwaliteitgedreven filosofie van IRIS one. In deze sector gaat het vaak om kwantiteit. Bij IRIS one gaat het om kwaliteit. Om de beste oplossing. Als je service en klantgericht bent zoals ik, is dit de perfecte omgeving.’ Kim van den Broek (sales): ‘Je kunt je eigen ritme volgen, krijgt vertrouwen én je wordt geholpen om verder te komen.’ Het lijdt geen twijfel dat IRIS one inderdaad de leukste werkgever is.

OVER IRIS ONE
‘Met het adviseren, inrichten en up-to-date houden van IT en telefonie, helpen we onze klanten zodat ze het maximale uit zichzelf kunnen halen. Door samen te werken met de beste partners (onder meer Microsoft, Vodafone, KPN) hebben we de kennis en kunde van een multinational mét de aandacht van een lokale speler. Maar de echte kracht zit in onze medewerkers. Ze verbinden niet alleen applicaties, maar ook mensen.’
Denk jij net als de medewerkers van IRIS one de WOW-factor te hebben? Kijk dan op de website: www.iris-one.nl/vacatures. ‘Wij zijn IRIS one en wij zorgen voor jou…’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's